כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

השדולה לדיור במתקפה נגד ביבי: 'ישראבלוף'

במהלך כינוס של השדולה למען הדיור הצהירו שני יושבי הראש המשותפים שלה: "אם לא ימצא פתרון לנושא הדיור, לא נצביע בעד התקציב" • ומוזס לא שכח את דירות החניונים

דירה בחנייה
דירה בחנייה



השדולה למען הדיור בכנסת התכנסה היום (ג) בצהרים לדיון. אתמול, אולי כדי להקדים רפואה למכה, כינס נתניהו מסיבת עיתונאים ובישר על שלושת הצעדים המשמעותיים שלו למען הדיור. הבוקר, בדבריהם בוועדה, תוקפים הנוכחים את הבטחותיו וקוראים להם: 'ישראבלוף'.

עוד בנושא:
נתניהו מציג: 3 בשורות טובות בנושא הדיור

ראשונת הדוברים, יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב מהליכוד, פתחה ואמרה, כי היא חברת קואליציה, ואף גאה בכך. "אני מעריכה את ראש הממשלה על כך שלמרות העניינים המדיניים הבוערים החליט להעלות לדיון נוקב את נושא הדיון. הוא אף הציע צעדים חשובים, אבל הם רחוקים מלהיות מספיקים!".

לדבריה, "המרוויח העיקרי מכך שאין דירות לזוגות צעירים זה האוצר, שמספסר בקרקע. יש לממשלה אפשרויות רבות כדי להוזיל את הדיור: החזר המענקים, הורדת מיסים, ועוד. אני רוצה שהחלום של זוגות צעירים לדיור משל עצמם יהפוך לסיוט של האוצר".

היא סיימה את דבריה בהכרזה לפיה היא אינה מתכוונת לתמוך בתקציב הדו-שנתי אם הוא לא ייתן הטבה משמעותית בנושא.

אחריה נאם ח"כ אליעזר מנחם מוזס, יו"ר משותף לשדולה, ומי שהנושא בוער בעצמותיו. "אני שמח לראות שכולם מרגישים את מה שאנחנו מרגישים: לב כואב ודואב", פתח. ואז, בפאתוס רב, הכריז: "ראש הממשלה אמר אתמול שהצעדים שלו הם טיפול שורש. טיפול שורש?! זוהי סתימה על עצב פתוח!

"הכאב עמוק מאוד. הציבור חי בקומות מינוס שלוש וארבע, במחסנים. לכו לשכונות הנמצאות במרחק של כחצי קילומטר מפה ותראו בעצמכם. חניונים נסגרים כדי לשמש כמקומות דיור, כאשר החלון היחיד של הדירה פונה לאגזוז של הרכב של מכונית המשכיר.

"המצב הרי זועק לשמים! יש כאן ישראבלוף! קודם מעלים את מחירי הקרקע עד לגבהי שחקים, אחר כך כביכול נותנים הטבות".

"זה טיפול קוסמטי"

מוזס נתן כדוגמה את הפרויקט החדש בעיר אלעד. "יצא מכרז ובו מחיר התחלתי של 120 אלף שקל, מחיר העונש לזוג צעיר שרוצה לרכוש לעצמו דירה. זהו מחיר השמאי הממשלתי. עכשיו תוסיפו את שאר המחיר, ותקבלו דירה שעלותה מיליון, מליון מאתים. היתכן?!

"הייתי בדיון, שמעתי את הרעיונות, אבל מדובר בפרויקטים שיניבו פירות רק בעוד 3 שנים, אחרי הבחירות הבאות", המשיך בדבריו הנוקבים.

"אנחנו נהיה גם אז בשלטון, שלא יהיו לך אי הבנות" – נכנסה רגב לדבריו.

"אבל שיהיה ברור, שגם אז אנחנו נהיה לשון מאזניים" – לא ויתר לה מוזס.

"זו לא אסיפת בחירות" – היסה אותם אחד מהנוכחים, והוביל את מוזס להכרזה הברורה: "אם לא יביאו פתרון לנושא הדיור, לא נצביע עם התקציב!".

גם ח"כ אורי מקלב כיבד בנוכחותו את הדיון. "יש הקפאה במדינה, זו הקפאה שאינה פוליטית", אמר. "הקפאה זו חוצה מפלגות, כולם מסכימים שאינה טובה, וזו ההקפאה העמוקה במינהל מקרקעי ישראל. מדינה מתוקנת אמורה הייתה בתקופת ההקפאה ביו"ש, שהשפיעה על מחירי הדירות, להפשיר קרקעות בכל הארץ. אבל המינהל מספסר בקרקעות ובכך גורם למחירים גבוהים על הקרקע, הבירוקרטיה היא מקור לשחיתות ויש להתיר את סבך הבירוקרטיה. השינויים שמציעים כעת הם קוסמטיים, ויש לעשות מהלכים דרסטיים כדי להוזיל את עלות מחירי הדיור".

ח"כ מקלב הוסיף וסיפר כי הם נפגשו עם רה"מ בעניין. "הוא אמר שזה נושא חשוב, אבל הבעיה הגדולה היא שמצוקת הדיור אינה עומדת בראש סדר העדיפויות. משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל הם המרווחים העיקריים ממחירי הדירות, ככל שמחירי הדירות יקר יותר, הכנסות המדינה מהמיסים גדולה יותר".

"האם המיסוי גורם לעליית מחירי הדירות? יתכן שזה נכון. אמרו לי פעם כבדיחה, אבל זו מציאות עגומה, שמי שמעודד את גניבות הרכב זה האוצר, כי הוא מרוויח מזה...גם בנושא שלנו: ככל שהדירות עולות המיסוי גדול יותר. נכון שגם הבירוקרטיה היא מעלה את המחירים ומקור לשחיתות, הכול נכון, כל הסיבות נכונות. אבל הבעיה המרכזית היא שהנושא לא עולה לסדר עדיפות ראשון. מה שנאמר ונעשה אתמול, זה טיפול קוסמטי לא עמוק!".

"אני חושב שצריך להחליף את השם מ'מנהל מקרקעי ישראל' ל'מנהל מספסרי ישראל', סיכם מוזס את הדברים הקשים שהושמעו במהלך הדיון. לקול צחוקם של הנוכחים.

















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד