י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרב סילמן הכריע: מותר לגננות החרדיות להתאגד בגוף מקצועי

פסק הדין, עליו חתומים דייני בית דינו של הגר"נ קרליץ, סולל את הדרך למאבקן של הגננות החרדיות נגד מצב אבסורדי בו הן נאלצות להסתפק במשכורות רעב • בפנים: פסק הדין המלא והתנאים שהציבו הדיינים להתאגדות

הגאון הרב יהודה סילמן. צילום: שוקי לרר
הגאון הרב יהודה סילמן. צילום: שוקי לרר

פרסום ראשון: היתר הלכתי דרמטי של בית דינו של הגר"נ קרליץ, בחתימותיהם של הדיינים הגאון רבי יהודא סילמן, הגאון רבי שריאל רוזנברג והגאון רבי יעקב פרבשטיין, להתאגדות הגננות החרדיות במסגרת גוף מקצועי.

בכך מצטרפים הדיינים למכתבו של הגאון רבי מנחם מנדל שפרן, אשר פורסם לפני שנה והתיר לנקוט בצעד המדובר. עם זאת, הדיינים מסייגים את ההיתר בכך שכל פניה לערכאות תהיה רק לאחר שהושג אישור לכך מבית דין וכי צעדי העובדים המאוגדים לא יפגעו במוסדות החינוך החרדיים ובעצמאותם.

לטענת פעילי 'לא עוד לעושק גננות', המובילים את ההתאגדות, משרד החינוך מתקצב גנים לפי שקלול של סכום פר גננת. אלא שבפועל באים מנהלי המוסדות ונותנים לגננות הרבה פחות מהסכום שהוקצב עבורן, עד למקרים אבסורדיים ברשתות פרטיות בהם מקבלות גננות עם עשרות שנות ותק משכורת זעומה של 3 אלף שקל. נגד אותן אלו הפועלים שלא לפי חוק, ומקפחים שכר הגננות, ניתן ההיתר.

אחד הפעילים מספר ל'בחדרי חרדים': "פרסמנו מודעה ב'יתד' ותוך חודשיים הגיעו למעלה מ-700 פניות מכל החוגים והגוונים. אנחנו רוצים לאגד את כל הבנות להסתדרות, ולכן פנינו לרב סילמן וקיבלנו אישור כדי שנוכל להתאגד ולמקסם הישגים עבור הגננות מתוך מה שמשרד החינוך מתקצב בלאו הכי, ובהמשך, לקבל מניסיונה של ההסתדרות כגוף מייצג להשיג תקצוב מלא של מאה אחוז ממשרד החינוך לגנים החרדיים - מה שכעת לא ניתן בפועל מכל מיני סיבות טכניות של קריטריונים".

הפעיל גם מדגיש כי מכתב הרבנים אמנם אינו מתייחס באופן ספציפי להסתדרות, אבל הרבנים הורו להם כי אין כל מניעה לעשות זאת במסגרתה - ככל שיתמלאו התנאים שהוזכרו במכתב. לטענתו בהסתדרות ניתן יהיה להתאגד על פי ההלכה, אך במסמך עליו חתמו הרבנים, חשוב לציין, התאגדות בהסתדרות לא הותרה במפורש.





הרב סילמן גננות הרב פרבשטיין בית דין הרב רוזנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד