י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הכירו: תלמוד התורה שמלמד ליבה מתוך התורה

הפתרון ללימודי הליבה? תלמוד תורה בירושלים משלב את לימודי המתמטיקה והמדעים מתוך התורה ומנהל בית הספר קורא למשרד החינוך לפתח את הגישה: "התורה היא לב הליבה וממנה יוצא הכל. מתוכה לומדים חשבון ומדע"

מלמד בתלמוד תורה תורת חיים בירושלים
מלמד בתלמוד תורה תורת חיים בירושלים

הפתרון ללימודי הליב"ה? תלמוד תורה בירושלים משלב את לימודי המתמטיקה והמדעים מתוך התורה ומנהל בית הספר קורא למשרד החינוך לפתח את הגישה: "התורה היא לב הליב"ה וממנה יוצא הכל. מתוכה לומדים חשבון ומדע".

כידוע, לימודי הליב"ה עומדים כבר שנים בעין הסערה בין הציבור החרדי למערכת החינוך הכללית. במוסדות "תורת חיים" בירושלים - המפעילים גנים, ישיבה קטנה וכן בית ספר יסודי לבנות ותלמוד תורה לבנים - הולכים ומפתחים בשנים האחרונות תכנית לימודים מסוג אחר, תחת השם "חולין על טהרת הקודש".

כיום קיימים ספרי לימוד במתמטיקה עד כיתה ג' המאושרים בידי משרד החינוך ומבוססים בעיקר על גימטריה של אותיות לשון הקודש ודרכם ודרך חישוב הערכים המספריים של הפסוקים ואותיות התורה נלמדות פעולות החשבון השונות.

התפיסה העומדת בבסיס התכנית במוסדות, שבנשיאותם עומד הרב יצחק גינזבורג, היא שלתורה יש מה לומר בתחומי החיים.

"התורה היא לב הליב"ה", אומר מנהל תלמוד התורה, הרב שילה אופן. "בתורה יש הכל, והתורה והמדע הם לא שני דברים נפרדים אלא המדע הוא עוד אמצעי לחשוף את סודות התורה".

"משרד החינוך רוצה שילמדו את המקצועות הללו כי תלמיד צריך שיגדל להיות אדם משכיל, מלומד ומפרנס בכבוד. תפיסה של חלק מהציבור החרדי גורסת שמלבד תורה אין לשום חכמה ערך עצמי. בכל זאת, צריך ידע שימושי בחיים, צריך לדעת לקנות במכולת. אבל מעבר לכך – מה צריך את זה? נלמד את הבסיס ושאר היום נלמד תורה.







"יש גם ציבור דתי לאומי שמנסה לאחוז בשני הקצוות – שני הדברים חשובים. צריך גם קודש וגם חול, "תורה עם דרך ארץ". גם בגישה זו נשמרת ההפרדה המלאה בין "חול" ל"קודש". אבל מבחינתנו לא סוגרים את החומש ופותחים את ספר החשבון, אלא דרך החומש לומדים גם חשבון".

הרב אופן מסביר על שיטת הלימודים. "כשרואים פסוק לומדים את הפשט, את פירוש רש"י, אבל לאחר מכן לומדים את אותו הפסוק מבחינה המספרית – מונים את האותיות והמלים, מחשבים את ערכן הגימטרי, יוצרים סדרות חשבוניות ומתאימים אותן לערכן הצורני. בדרך זו נחשפים התלמידים לממד הפלא שבתורה. כשלומדים בצורה כזו התלמיד מקבל שדר של חיים שלמים של קדושה. זה לא שבבוקר לומדים תורה ובצהריים לומדים חול, ומצד שני לא משאירים את התורה בגלות ב'ארבע אמות של הלכה'".

לדבריו, דווקא ציבור בעלי התשובה הוא הקהל היעד לתוכניות אלו. "דווקא מי שבא מתוך עולם החול מרגיש את התביעה של הדור שלנו – איחוד הקודש והחול, התורה והמדע – והוא גם מי שמוכן לקחת את הריזיקה לחידושים ומהפיכות. מגיע אדם שרואה שהרבה דברים שלמד בעברו כמי שלא שמר תורה ומצוות הם חשובים ביותר, מרחיבי אופקים ואינם סותרים את התורה אלא להיפך. מצד שני הוא רוצה להנחיל אותם לילדיו בקדושה, וכך הולכת מתפתחת שיטת הלימודים הזו".

לדברי הרב אופן התכניות הקיימות כיום מצויות בשלבים הראשוניים של פיתוחן, אך בגישה זו של "חולין על טהרת הקודש" טמון הפתרון.

"אני קורא גם למשרד החינוך, כמערכת מלמעלה, וגם לתביעה מלמטה של יהודים יראי שמים הרוצים לחשוף את ילדיהם לנפלאות הבריאה והמדע דרך התורה, להצטרף למגמת פיתוח תכניות לימודים מותאמות, וכך להביא לפתרון בדרך המלך".
לימודי ליבה תלמוד תורה משרד החינוך מוסדות תורת חיים הרב שילה אופן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד