י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דו"ח מיוחד: 41% מהחרדים באינטרנט, ל-77% יש דירה בבעלותם

סדרת נתונים מפתיעים נחשפים בדו"ח המכון הישראלי לדמוקרטיה • בין השאר, למרות אחוזי נשירה גבוהים - חל צמצום דרמטי בעשור האחרון • החרדים אמנם מרוויחים הרבה פחות למשק בית, אך מאושרים יותר • וגם: כמה אברכים יצאו לעבוד?

דו"ח מיוחד: 41% מהחרדים באינטרנט, ל-77% יש דירה בבעלותם
יעקב כהן

סדרה מרתקת של נתונים אודות המגזר החרדי נחשפת היום (ג) בדו"ח שמפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה, העוסק במגזר החרדי, וצופה לו גידול מתמשך עד לרמה של 19% מהאוכלוסיה בישראל בשנת 2039 ועד 27% מהאוכלוסיה ב-2059.

פרק מיוחד בדו"ח עוסק בחינוך החרדי, לפי הדו"ח 76% מהילדים בחינוך חרדי לומדים ברשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, ו-24% במוסדות הפטור. עם זאת, בקרב הבנות רק 4% לומדות במוסדות הפטור.

נתון חריג טוען כי היקף הנשירה במוסדות החרדים - 3 אלף תלמידים בשנה, גבוה יחסית יותר משאר הזרמים בחינוך בישראל. כאשר עיקר הנשירה קיימת אצל בנים בשלב הישיבה גדולה. למרות זאת, מציינים מחברי הדו"ח כי בעבר היה היקף הנשירה בגילאים הללו בקרב בנים כפול ויותר, והוא הצטמצם דרמטית.

וכמה בחורי ישיבות ואברכים יש? לפי הדו"ח היה מספרם בשנת 2015 גבוה במיוחד - 108,390 כ"י. מחברי הדו"ח מסיקים מכך את מה שיודע כל ילד חרדי, כי המשך הלימוד בכולל אינו רק ניסיון לחמוק משירות צבאי אלא מהווה נושא אידיאולוגי.

וכיצד השפיע הפטור שהוענק בחוק הגיוס של לפיד על עולם התורה? לפי הדו"ח בין השנים 1999-2013 גדל עולם התורה בהתמדה בשיעור גבוה של 4% לשנה. עם זאת, לאחר החקיקה ירד המספר בכ-8%, מה שמוכיח לטענת הדו"ח כי אלפי חרדים שזכו בפטור אכן ניצלו אותו ויצאו להשתלב במעגל התעסוקה.

הכלכלה החרדי: מרוויחים פחות, מאושרים יותר
פרק נוסף וחשוב בדו"ח מתייחס למצב הכלכלי של המגזר החרדי: על פי הנתונים משנת 2012, משפחה חרדית מרוויחה ברוטו 11,736 שקל בממוצע, הרבה פחות ממשפחה לא חרדית המרוויחה 17,643 שקל לחודש.

למרות זאת, שיעור החרדים שהצהירו שהם מרוצים מחייהם או מרוצים מאוד עומד על 96%, יותר משיעור המרוצים באוכלוסיה הכללית העומד על 89%.

אשליה נוספת שהדו"ח מנפץ, הוא ההנחה המקובלת לפיו חרדים קונים יותר דירות מגורים. לפי הדו"ח אחוז בעלי הדירות במגזר מתוך כלל בני 20 ומעלה עומד על 77, כאשר האחוז במגזר הלא חרדי עומד על 75, הבדל מזערי למדי. מה שכן, חל גידול מסוים בשיעור בעלי דירה שניה. בעוד באוכלוסיה הכללית שיעורם יציב בעשור האחרון על כעשרה אחוזים, בקרב החרדים חל גידול מ-3% ל-7%.

פרק נוסף מתייחס לארחות חיים ולבחירות, ממנו עולה נתון מחמיא נוסף, כי שיעור המתנדבים לפעילויות שונות בקרב החרדים הוא 39%, הרבה יותר מה-23% באוכלוסיה הכללית. רק 43% מהחרדים מחזיקים רשיון נהיגה לעומת 79% במגזר הכללי. והפתעה - 54% מהחרדים מצהירים על שימוש במחשב, ו-41% מכלל המגזר מצהירים על שימוש באינטרנט, כאשר מאז שנת 2008 נרשם גידול מואץ במיוחד בנושא, נתון שאפשר לזקוף גם לזכות התפתחותו של אתר 'בחדרי חרדים', המספק מידע חדשותי נקי ובאופן המתאים לגולש החרדי.
חרדים דירות שכר אברכים אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד