י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ה"כת שלא הייתה": כך עבדה השיטה; ומה הקשר לתקיפות בנחלאות

לאחר מעצר 3 החשודים ב"המצאת כת נוצרית" והוצאת כספים במרמה מתושבים חרדים, "בחדרי חרדים" חושף לראשונה כיצד פעלה השיטה - שכנוע רבנים, התקנת מצלמות אבטחה וזריעת פאניקה. ומה הקשר לפרשת התקיפות בנחלאות • הסיפור המלא

אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)

לאחר למעלה משנתיים של חקירה מעמיקה, המשטרה הגיעה למסקנה כי ה"אגדה" בדבר קיומה של כת שהחברים בה מתעללים בילדים ומעבירים אותם על דתם לנצרות - אינה קיימת כלל.

הערב חושף "בחדרי חרדים" כיצד עבדה השיטה. על מנת להבין את הפרשה, הבה נחזור לאוגוסט 2011 אז התפוצצה פרשת התקיפות הגדולה ביותר שידעה מדינת ישראל. כתבי אישום הוגשו נגד שלושה חשודים בגין תקיפת והטרדת עשרות ילדים בגילאי 12-3 בשכונת נחלאות בירושלים.

גם לאחר החקירה והגשת כתבי האישום, בשכונה שררה אווירה מתוחה והתושבים טענו שהמשטרה פוסלת עדויות ומשחררת עצורים ועדיין ישנם אנשים מסוכנים המסתובבים בשכונה אשר פוגעים בילדים.

אחת מתושבות השכונה, אז בת 72, עליה סיפרו אגדות כי יש לה מרתפים עם חומרים מסיונריים, הוכתה באלימות קשה ובגין כך הוגש כתב אישום בין היתר נגד הרב משה שפירא ששלח את המכים. "צריך פשוט להכות אותה עד לאשפוז, וגם לא יהיה איכפת אם לא יהיה את מי לאשפז" הוקלט הרב אומר לאנשיו.

על רקע הפרשה שהסעירה את ירושלים ואת הקהילה חרדית, נמצא כר נוח לגריפת כספים. על פי חשד המשטרה, החלה ד' בפעילות ומסע שיכנועים ארוך ומאסיבי בו הצליחה לשכנע לא מעט מתושבי שכונת סנהדריה בעיר, כי ישנה "כת" הפועלת מטעם ארגונים נוצריים להמרת דתם של ילדים, חוטפת אותם למנזרים ואף מתעללת בהם.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי תלמוד תורה חרדי מוכר קיבל פנייה מהחשודה כי מאחר וישנם אלמונים שעושים מעשים חמורים בשכונה היא מוכנה לתרום מספר בודד של מצלמות אבטחה שיותקנו ברחבי תלמוד התורה על מנת לעקוב אחר ה"פושעים". אלה השתכנעו והמצלמות הותקנו, אך הדבר גרם לפאניקה מוחלטת בקרב ההורים, שדרשו ממנהלי התלמוד תורה להשקיע בביטחון התלמידים. המנהלים נכנעו ללחץ ורכשו עוד עשרות מצלמות בעלויות כספיות גדולות - אולם דמויות חשודות לא נמצאו.

על רקע החשש הגדול של ההורים, על פי החשד, פנתה ד' לרבני השכונה וסיפרה להם על "המעשים החמורים" שמתבצעים בשכונה והשמועה עברה מפה לאוזן. ד' פנתה להורי ילדים ולהנהלת תלמוד התורה לגבי ילדים מסויימים שצריכים טיפול.

על פי החשד, שלחה אותם לב', אף היא במקור מחו"ל, אשר לה תעודה של 'מטפלת רגשית' מחו"ל והיא החלה לטפל בילדים. מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי באמצעות שאלות מוכוונות הצליחה המטפלת עם הזמן לשכנע ו'להשתיל' במוחם של לא מעט ילדים כי אכן חטפו אותם למנזר והתעללו בהם, זאת בניגוד גמור למציאות. על פי החשד, היא הציגה בפניהם תמונות של מספר מנזרים ושאלה "לאיזה מהמנזרים שבתמונות לקחו אותך?", כשאר בשלב הראשוני הילדים הכחישו אך ככל שחלף הזמן גם הם שוכנעו כי יש דברים בגו.

אחד מרבני השכונה ושני עסקנים נוספים אף שוכנעו בדבר והרכיבו רשימה של מאות ילדים שנפגעו על ידי הכת, אך לא הסכימו לשתף פעולה עם אף גורם חקירה מאחר ולדבריהם הנוצרים הצליחו לשחד את כל גורמי האכיפה, כך שלא רלוונטי למי יפנו, הישועה לא תצמח.

במקביל, היו כמובן מי שלא האמינו לסיפורי הכת, בהם דיינים מהעדה החרדית, אנשי 'הוועד לטוהר המחנה' ורבנים נוספים.

לפני כשנה וחצי פורסם כי בתלמוד התורה נמחקו חלקים מסרטוני האבטחה ועל פי הטענה היו שם מעשים אשר לא ייעשו. בעקבות כך, המשטרה פתחה בחקירה, אך תוך זמן קצר הוסר החשד. זה כמובן לא עזר להרגיע את ההורים המודאגים, שרבים מהם החליטו להוציא את הילדים ולהעבירם למוסדות אחרים.

על פי החשד, החשודה, יחד עם אחרים, גייסה תרומות ענק מחוץ לארץ וגם מישראל, כל זאת בטענה לקיומה לכאורה של הכת. ע"פ החשד סכומי התרומות אליהם הצטרפו גם תשלומים על טיפולים, הצטברו לסכומי עתק המוערכים בלמעלה ממיליון וחצי דולר.

המשטרה ניהלה חקירה ממושכת, מורכבת ומעמיקה, לאור התלונות והחשדות החמורים. אתמול, עם סיום החקירה, עוכבו שלושה חשודים שנחקרו במשטרת מרחב ציון בחשד להתעללות בילדים בכך ששיכנעו אותם שנפגעו וכן בחשד לקבלת תרומות במרמה.

החקירה לוותה על ידי פרקליטות מחוז ירושלים וגורמי הרווחה. ד' וגבר נוסף שנעצרו הובאו הבוקר לבית משפט השלום בירושלים שם שוחררו למעצר בית עד ליום שלישי הבא.

ילדים חרדים. החשודים זרעו פאניקה (נתי שוחט, פלאש 90)צילום: ילדים חרדים. החשודים זרעו פאניקה (נתי שוחט, פלאש 90)
ילדים חרדים. החשודים זרעו פאניקה (נתי שוחט, פלאש 90)

"במשך תקופה ארוכה התביישתי לספר שהבן שלי עדיין לומד באותו תלמוד תורה" מספרת הערב ל"בחדרי חרדים" אמא לאחד הילדים שלמד במקום. "המוסד התרוקן מילדים לאור השמועות. את ההחלטה שלי קיבלתי על פי דעת תורה והשארתי אותו למרות החששות".

לדבריה, "הופניתי על ידי הורים אחרים מהחיידר לגברת ב' כמישהי מעורבת שתוכל לייעץ לי אבל היא התפרצה עלי וצעקה עלי שהיא לא מוכנה לדבר איתי אם אני לא מבינה את רצינות העניין. הרגשתי מאוד לא בנוח עם ההתייחסות הגסה שלה.

"הרב באום והרב ברקוביץ מרבני השכונה שהיו מעורבים בסיפור אמרו חד משמעית שמה שהיה טופל ושכרגע החיידר לא פחות בטוח מכול מקום אחר".

"המשטרה גילתה אוזלת יד"
עו"ד ינון סרטל, שמייצג את החשודה, התייחס לחשדות ואמר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי החשודה במשך שנים רבות נאבקת עבור הילדים שסובלים מהטרדות ומעשים חמורים, "היא עשתה את זה מול שירותי הרווחה ודאגה לילדים שיקבלו את הטיפול המתאים, הביאה את ועדת הכנסת לסייר בשכונת נחלאות ואף שיכנעה הרבה ילדים להתלונן במשטרה - שחלקם גם הסתיימו בהרשעות".

"היא התקווה היחידה של הרבה מאוד ילדים בשכונות האלה. היא התלוננה פעם אחר פעם על המשטרה שגילתה אוזלת יד בטיפול שלה, ולכן אספה תרומות מאנשים נדבנים על מנת למלא את המקום שהמשטרה לא ממלאת".

לדבריו, בזכות שירותיו של חוקר פרטי לו היא שילמה, נאספו חומרים רבים וראיות על מנת להביא את האחראים לדין. "כנראה שזה היה לצנינים בעיני המשטרה והם המציאו המצאה שכאילו היא מרמה את הנדבנים בתיאור הדברים, שאין דבר יותר מופרך מזה".

סרטל מוסיף, "המאבק הזה מבחינתה הוא מאבק של חיים. לבוא ולהגיד שהיא מרמה - היא מאמינה בזה באמונה שלמה ויש לה הרבה מאוד ראיות לכך שהפעילות הזאת מתקיימת אך רשויות האכיפה לא עושות כלום עם זה, ובמקום ללכת ולאתר את האחראים למעשים האלה, הם החליטו להיטפל אליה ולטפול בה האשמות חסרות יסוד. השופט גם לא נעתר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרה בארבעה ימים וקבע שמדובר ב"חשד סביר מוחלש" ושיחרר אותה למעצר בית".

עו"ד איתן פלג, פרקליטו של אחד החשודים, אמר בתגובה ל'בחדרי': "מרשי נעצר על לא עוול בכפו. הוא לא עבר כל עבירה שהיא, ובית המשפט אף ציין בהחלטתו כי החשד נגדו כמעט ואינו קיים". עוד הוסיף, "הוא שוחרר ומבחינתנו העניין שלו גמור. הלקוח שלי גם קבל בפני בית המשפט על הליכי חקירה בלתי חוקיים שבוצעו נגדו".
הכת שלא הייתה תקיפת ילדים נחלאות הוצאת כספים במרמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד