1. עמוד הבית
  2. יהדות
  3. מחשבה יהודית

ט' באב במוצאי שבת: מחלוקת הרב אלישיב והרב קנייבסקי

בכל שנה כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון נוהגים לעשות את ההבדלה רק ביום ראשון, במוצאי הצום. נחלקו הגרי"ש אלישיב זצ"ל וחתנו יבלחט"א הגר"ח קנייבסקי האם מי שלא יכול לצום יבדיל במוצאי שבת וישתה יין או שחובת ההבדלה במקרה כזה היא ביום ראשון בערב. וגם: מדוע הרב אלישיב לא דיבר נגד הגר"ח
משה ויסברג, ה' אב תשע"ו 09/08/2016 23:26

הרב אלישיב והרב קנייבסקי הגרי"ש אלישיב זצ"ל ויבלחט"א הגר"ח קנייבסקי

בכל שנה כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון נוהגים לעשות את ההבדלה רק ביום ראשון, במוצאי הצום. נחלקו הגרי"ש אלישיב זצ"ל וחתנו יבלחט"א הגר"ח קנייבסקי האם מי שלא יכול לצום יבדיל במוצאי שבת וישתה יין או שחובת ההבדלה במקרה כזה הוא ביום ראשון בערב ואז מי שצריך לאכול כגון חולה לא יבדיל.

בעלון 'דברי שי"ח' מובא כי הגר"ח קנייבסקי סבור כי בשנה שכזו דין הבדלה הוא במוצאי תשעה באב, אך מי שמוכרח לאכול, כגון שהוא חולה, לא מבדיל, מלבד בעל ברית המוזכר במשנה ברורה לטענתו איך ישתה יין בתשעה באב.

לעומת זאת, חמיו הגרי"ש אלישיב זצ"ל, סבור כי אדרבה - עיקר דין הבדלה הוא במוצאי שבת, ורק מי שלא יכול מבדיל במוצאי יום ראשון, אך מי שצריך לאכול יכול לעשות הבדלה ולשתות יין במוצאי שבת.

בנוסף, מסופר כי השנה לראשונה לא עלה הגר"ח קנייבסקי לקברו של חמיו ביום היארצייט ובמקום כך למד משניות כאותיות 'יוסף שלום'.

אחד מבני הבית סיפר לגר"ח כי פעם סיפרו לחמיו שהרב טורח ומבטל הרבה זמן עבור בריתות ועד כמה רואים שכדאי לבטל תורה עבור זה, ובפרט בשנים קודמות כשכוחו של הגר"ח היה במותניו והיה נוסע כמעט כל יום אפילו למרחקים בכדי להיות סנדק בברית. מיד כששמע הגרי"ש את הדברים הניף ידו בביטול ואמר "אצל החתן שלי לא שייך ביטול תורה, ואין ראיה ממנו כי תמיד הוא לומד גם במחשבה ובכל מקום".

הגר"ח חייך בענווה ואמר לאיש שיחו: "ומה תרצה שהוא יגיב? סך הכל לא רצה לדבר בגנות 'העדים' שלו".





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א גדול הדור מרא דכולה תלמודא  (ל”ת)

    סעיף קטן אחד בדרך אמונה תוכיח!

    • לא היה שום ענין אישי או משפחתי ביניהם,הכל היה תירה ורק תיירה (ל”ת)


    • כנראה שלא פתחת 

      יעקב

  2. לא 'העדים' אלא ה'איידים'  

    אידישאי

    • כותבים אעדים,ובקיצור עיידים (ל”ת)


  3. כותבים חתן 'איידעם' לא עדים...  

    יענקל

  4. זה כמו לכתוב שבר במקום שווער  (ל”ת)

    שבר ועדים

    • לפעמים באמת השווער הוא שבר כלי מהוצאות החתונה ודירה.. 


  5. " ויד הע/אדים תהיה בו בראשונה"......  (ל”ת)

    שלמה

  6. הרפורמים והקונסרבטיבים הורחקו מהמקוואות בחוק עוקף בג"ץ, ויקבלו מקוואות במימון המדינה  

    מה הקשר?

  7. בגלל שמתעללים באנשים חולים  (ל”ת)

    משיח צדקנו עדיין לא בא

  8. יש חיוב מדרבנ"ן לחכמים לברך אחד את השני אפילו שהם חולקים על הדיני בתורה  

    זה בגלל גמרא מפרשת במסכת ברכות

  9. ל4 חזק  (ל”ת)