י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ההסדר עם הצבא: רוב בחורי חב"ד יגוייסו

בימים הקרובים ייחתם הסכם בין צה"ל לחסידות חב"ד בנוגע למספר הבחורים שיגוייסו ולהיתרים שיתקבלו עבור יציאה מהארץ ושליחות בחו"ל. כך נודע ל"בחדרי חרדים". דיווח בקול ברמה: 85 אחוז מבחורי חב"ד יגוייסו בסופו של דבר

אילוסטרציה (אדיר סולטן, פלאש 90)
אילוסטרציה (אדיר סולטן, פלאש 90)

לאחר למעלה מארבע שנים של תכנון, בימים הקרובים ייחתם הסכם בין צה"ל לחסידות חב"ד בדבר הסדר השירות הצבאי של תלמידי הישיבות שיצא ללמוד בניו יורק ולשליחות ברחבי העולם. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

כידוע, מאז שנת 2012 מנסים לגבש עמדה מסודרת וברורה בין צה"ל לנציגי חב"ד. שנתיים לאחר שהחלו לדון בעניין, בשנת 2014, גובשה טיוטה, אולם בסופו של דבר היא נדחתה על ידי נציגי חב"ד היות והיו להם השגות בעניין.

בימים אלו עובד מדור שילוב חרדים בצה"ל מול נציגי חב"ד, שבראשם עומדים מנהלי הישיבות ועסקנים נוספים, במטרה לגבש עמדה מוסדרת מול צה"ל. במסגרת זו, ביקר בתחילת השבוע סגן שר החינוך מאיר פרוש בקריה בתל אביב, וכפי שנראה, בימים הקרובים ייחתם המסמך הרשמי.

על פי דיווח של העיתונאי מנדי ריזל ב"קול ברמה", על-פי ההסכם, רק 15 אחוז מהתלמידים החב"דיים יקבלו פטור מצה"ל לכל ימי חייהם, כדי שיוכלו להקדיש את חייהם לתורה ולשליחות. הם ייבחרו בידי ראשי-הישיבות וצה"ל.

עד לחתימת ההסכם, בימים הקרובים, כל בחור ישיבת חב"ד שיוצא לחו"ל מוגדר כמשתמט לאחר עזיבתו את הארץ, כך שבכל שנה מאות מתלמידי חב"ד שנוסעים לניו יורק או לשליחות בחו"ל, נקראים עם חזרתם לארץ להתגייס לצה"ל.

על פי ההסדר החדש בין ישיבות חב"ד למדור שילוב חרדים בצה"ל, לכלל בחורי ישיבות חב"ד יותר לצאת מישראל לאורך תקופה שלא תארך מעל שנתיים, במהלכם ישהו במשך כשנה בישיבה ובנוסף יבצעו שליחות ברחבי העולם במשך כשנה נוספת.

על פי הדיווח ב"קול ברמה", עם חזרתם ארצה של הבחורים החב"דיים בתום שנתיים של לימודי קודש בחו"ל - בגיל ממוצע של 22 - הם יוכלו להמשיך בלימודיהם למשך שנתיים נוספות, בכולל או בישיבה. עם זאת, מי שירצה, יוכל להתגייס.

בגיל 24 הם יעמדו שוב בפני צומת דרכים - ויבחרו האם להתגייס או להמשיך בלימודים בכולל או בישיבה. מי שייבחר להמשיך בלימודיו יקבל ארכה עד גיל 26. בגיל זה, יחויבו תלמידים הכוללים והישיבות להתגייס. כאמור, רק 15 אחוז מתוכם יקבלו פטור גורף.

ההסכם יחול גם על 300 הבחורים שאיום הגיוס המיידי מונח על ראשם, והם למעשה יוכלו לקבל פטור עד גיל 26.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי לאחר חתימת ההסכם, צפוי להיערך בשבוע הבא כנס ייעודי לתלמידי ישיבות חב"ד שטרם הסדירו את מעמדם בצה"ל, שם יסבירו לבחורים כיצד להסדיר את מעמדם.

יצויין, כי בישיבת ההסדר 'דרך חיים', לומדים במשך שנה וחצי ולאחר מכן נכנסים לשירות צבאי. בגיוס נובמבר 2015, התגייסו 36 מתלמידי הישיבה לחיל מודיעין אשר משרתים כיום ביחידות הסייבר המיוחדות בצה"ל.

עוד דווח כי למרות האחדות הנדירה בחב"ד להסכם, אותו טוו ראש ישיבת חב"ד בצפת הרב וילישאנסקי, ראש ישיבת חב"ד במגדל-העמק הרב גולדברג וראש ישיבת חב"ד בקריית-גת הרב הבלין - יש מי שמתנגדים לכך בתוקף. בין ראשי המתנגדים הוא הרב זלמן גופין מישיבת חב"ד המרכזית בכפר חב"ד.

גורמים בכירים המעורים במתווה אישרו לריזל לפרסם את הפרטים ב'קול ברמה' וציינו: "אנחנו מצפים ומקווים שכל בחור ישיבה חב"די ימשיך ללמוד עד גיל 26. בגיל זה, מטבע הדברים, 99% מהתלמידים כבר יהיו נשואים, ולמעשה הבעיות בצבא תהיינה פחות קשות. כמובן שהמטרה שלנו היא שהגיוס יהיה למסלולי שח"ר. זה הרע במיעוטו; ההסכם הטוב ביותר שיכולנו לקבל - אחרת היו מגייסים את כל הבחורים עם חזרתם מה'קבוצה', או שלא היו מאפשרים את יציאתם".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שרקם ועמל על ההסכם מטעם הצבא, הוא מנדי כץ, ראש תחום שילוב חרדים בצה"ל.
גיוס לצבא חבד הסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד