י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"בנימין הצדיק": ממלא מקומו של רבי אריה פינקל • פרופיל מיוחד

אחרון המספידים בהלוויית הגאון רבי אריה לייב פינקל זצ"ל היה בנו, הגאון רבי בנימין פינקל, משגיח בישיבת 'משכן ישראל' ומראשי ישיבת מיר, המכונה "בנימין הצדיק", שהוכתר כממלא מקום אביו • "בחדרי חרדים" עם פרופיל מיוחד

רבי בנימין פינקל במסע הלוויה היום. צילום: קובי הר צבי
רבי בנימין פינקל במסע הלוויה היום. צילום: קובי הר צבי

אחרון המספידים במסע הלוויית הגאון רבי אריה לייב פינקל זצ"ל היה בנו, הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, משגיח בישיבת 'משכן ישראל' לצעירים ומראשי ישיבת מיר בירושלים, מי שמכונה בפי כל כ"בנימין הצדיק".

במסע הלוויה הוא הוכרז לגשת להספיד בצמד המילים "ממלא מקומו", אך לאלפים שהשתתפו זה היה עוד משפט הכתרה כשבאמת רבי בנימין כבר מרביץ תורה ומוסר שיעורים בישיבה בירושלים שנים ארוכות ובפרט בשנה האחרונה עת נחלש אביו.

עם סיום מסע הלוויה משרטט 'בחדרי חרדים' פרופיל מקיף לדמותו של 'רבי בנימין הצדיק'.

(רבי בנימין פינקל היום בקדיש במסע הלוויה. צילום: שוקי לרר)


"בין אדם לחבירו זה אש!", "בין אדם לחבירו זה אבן יסוד בעבודת האדם הרוחנית". המשפטים הלא אופייניים האלו הם מעיקרי שיטתו של המשגיח הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, שהפך בשנים האחרונות לאחד מגדולי בעלי המוסר בדורינו.

הוא כאמור בנו של הגאון רבי אריה פינקל זצ"ל, ראש ישיבת ישיבת מיר ברכפלד וחבר מועצת גדולי התורה. כיום הוא משמש משגיח בישיבת 'משכן ישראל' לצעירים, אך שיחותיו ודרשותיו המפורסמות נישאות בכל רחבי הארץ ונחשבות בין דרשות המוסר הפופולריות ביותר בקרב צעירים.

רבי בנימין נולד בשנת תשי"ד. בימי בחרותו למד בישיבות פוניבז' ומיר והיה מקורב לראש הישיבה הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, שהיה נתמך בו בכל מקום שהלך.

רבי בנימין מזכיר רבות בשיחותיו את הגר"ח זצ"ל והוא יודע את כל שיחותיו על בוריַין. מרבו שאב את חשיבות ענייני בין אדם לחבירו, אותם הוא מזכיר פעמים רבות. אצל רבי בנימין הדברים אינם רק דרשה, הם מיושמים הלכה למעשה. כל רואיו יודעים לספר על הכבוד שהוא מעניק לכל אדם, יהיה מי שיהיה, גדול וקטן, על איך שהוא זהיר בכבוד כל אחד ואף בכבודו של הפשוט שבפשוטים. אולי הנהגתו זו עומדת מאחורי ההערצה העצומה לה הוא זוכה גם בין כאלו שאינם קשורים למסורת המוסר אותה הוא מייצג.

רבי בנימין הצדיק עם אביו הגר"א זצ"ל צילום: רבי בנימין הצדיק עם אביו הגר"א זצ"ל
רבי בנימין הצדיק עם אביו הגר"א זצ"ל

ימין מקרבת
בציבור מוכר רבי בנימין בכינוי 'בנימין הצדיק', המערב קרבה והערצה גם יחד. מלבד היותו בעל מוסר נודע, הוא גם מגיד מישרים ודרשן מופלא. למרות גילו הצעיר יחסית, ניתן לומר כי הוא כבר זכה להעמיד אלפי תלמידים שהולכים לפי הנהגתו ורואים בו את רבם המובהק.

רבי בנימין מתגורר בשכונת גבעת שאול בירושלים וביתו פתוח לרווחה לכל המעוניין. מדי שבת סועדים על שולחנו בחורי ישיבות רבים שמחפשים את קרבתו. בשיחותיו הוא מערב 'קירוב' ועידוד יחד עם חיזוק חודר לבבות. כמו בחיים כך גם בשיחותיו: הוא מכה בשבט לשונו, תובע ודורש להתחזק ולהתעלות, אבל עושה זאת בשילוב דברי נוחם וטל עידוד. דוגל בשיטת "שמאל דוחה וימין מקרבת".

באופן כללי סבור רבי בנימין כי בדורנו אין לדבר בחריפות ולבוא בתביעות בלתי מתפשרות לאנשים. צריך להציב לאנשים שאיפות, להראות להם את הדרך אבל חלילה לא לגרום להם לחרדות ועצבות. "פחד הדין הוא לא עצבות" הוא שב ואומר. "פחד אינו סתירה לקִרבת אלוקים. אדרבה, הפחד אמור להביא לקרבת אלוקים. צריך לשמוח שהקב"ה רוצה שיהיה לנו טוב", אומר רבי בנימין בשיחותיו.

רבי בנימין פינקל במסע הלוויה היום. צילום: שוקי לררצילום: רבי בנימין פינקל במסע הלוויה היום. צילום: שוקי לרר
רבי בנימין פינקל במסע הלוויה היום. צילום: שוקי לרר

אני לא רוצה להטריח
לבחור מתייסר שנקלע למשבר אמר: "תדע, אתה לומד ברוך השם, תוסיף ללמוד, ותראה שיש לך תקווה גדולה. אדם צריך ללמוד אבל גם לאכול וגם לישון. תעשה את המוטל עליך, ותראה ששום
דבר לא נורא כמו שחשבת".

"עם בני הישיבות שעמלים בתורה צריך לדבר בנעימות, כי הרי הם בבית המדרש. התביעה מהם היא להוסיף בלימוד בשקיעות ובהתמדה, ואת זה עושים בפה רך. הם בחירי האומה, ואת הנבחרים האלו אסור לשבור אלא לעורר", הוא נוהג לומר.

היום במסע הלוויה ספד ואמר "אבא היקר, היה אבא לכולם, האהבה שהיה לתלמידים לא פגמה באהבה לילדים שלו. מילדות ראינו מה זה עבד ה'. לא היה לו רצונות מעצמו כלום. אני לא רוצה להטריח את הציבור ואני לא רוצה להאריך חס ושלום. הוא היה עבד ה' וביטל את כל רצונותיו".
רבי בנימין הצדיק רבי אריה פינקל ישיבה מיר ממלא מקומו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד