י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כך פקידי האוצר מובילים את ליצמן וכחלון ועלולים להביא לפגיעה בעשרות אלפי חרדים

הרפורמות השונות במערכת הבריאות יעזרו אמנם לאחוזים בודדים מתושבי המדינה, אך מצד שני יפגעו במאות אלפים אחרים, בהם רבים מהציבור החרדי. אז מה בדיוק עשה ליצמן, כיצד הפקידים מובילים אותו, עד כמה זה אבסורדי ואיך זה הולך לפגוע בכיס של כולנו? כל הפרטים

יעקב ליצמן (Alex Kolomoisky/POOL)
יעקב ליצמן (Alex Kolomoisky/POOL)

הרפורמות השונות במערכת הבריאות יעזרו אמנם לחלק קטן מהחולים, אך על הדרך, מהצד השני הם יפגעו במאות אלפים אחרים, בהם רבים מהמגזר החרדי. אז מה בדיוק עשו כחלון וליצמן, עד כמה זה אבסורדי שפקידי האוצר מוליכים את השרים להחלטה כל כך דרמטית, ואיך זה הולך לפגוע בכיס של כולנו? הנה כמה פרטים שיעשו לכם סדר בכל בליל הכתבות והעדויות.

אך לפני הכל נעשה סדר בפרשה. במסגרת רפורמת הסדר החזר שבאה לרסן את שכר הרופאים - רפורמה ראויה, אירעו שני אבסורדים: 1. רשימה ארוכה של רופאים אינם בהסדר ואפשרות בחירת הרופא ירדה פלאים, כאשר במקרה של בחירה של רופא שאינו בהסדר - המטופל משלם את כל הפרוצדורה כולל האישפוז.

2. הקופות העלו דרמטית את ההשתתפויות העצמיות - בין מאה אחוז ללא פחות מארבע מאות אחוז - בכל הקופות. העלייה הכי מינורית שנרשמה הייתה עלייה בחמישים אחוז.

רפורמת החזר הסדר נעשתה על ידי האוצר כבר בחוק ההסדרים הקודם ונכנסה עכשיו לתוקף. עליית המחירים אושרה על ידי משרד הבריאות. כלומר, הפגיעה באזרחים בנוגע לרשימת הרופאים בהסדר נעשתה על ידי משרד האוצר, בעוד הפגיעה הקשה באזרחים בנוגע להעלאת ההשתתפות העצמית נעשתה על ידי משרד הבריאות. זאת כפי הנראה בלחצם של הפקידים על השרים, שלא יפרצו את מספרי התקציב.

מכאן נעבור לחוק ההסדרים, שאמור להיות נדון מחר(ה') בממשלה. מדובר על הכנסת תרופות מאריכות חיים - לא מצילות חיים - לסל התרופות, מה שיסייע ללא יותר משני אחוזים מהאוכלוסייה. בעקבות כך, הוחלט להטיל מס בשיעורים משתנים על הביטוחים המשלימים וחברות הביטוח. מדובר במס מחזור שכמעט ואין כדוגמתו.

ראשי קופות החולים כבר הודיעו שיצמצמו שירותים על פי גובה ההיטל - כלומר האזרחים ישלמו מחיר מלא ויקבלו הרבה פחות. פקידי האוצר טוענים מצידם כי צמצום השירותים יהיה רק בתחום ה'לייף סטייל'.

אלא שלטענת הקופות, טענת האוצר לא נכונה. ראשי קופות החולים כבר הודיעו שיצמצמו שירותים רבים מאוד, בהם דברים הכי מהותיים לציבור החרדי ולמשפחות החרדיות. לטענתם, הניסיון לומר שמדובר ב'טיפולי רכיבה על סוסים' הוא לא נכון, בלשון המעטה.

אז כיצד יתמודדו חברות הביטוח עם ההיטל? בכל הקשור לביטוחים הקולקטיביים של ועדי העובדים השונים, ומדובר בעשרות אלפים, יש להם תחנות יציאה בדרך כלל אחת לשנתיים שלש, ואז מה שיקרה זה אחת מהשתיים - או שהחברה תפסיק לבטח, או שתעשה התאמות במחיר בהתאם לשיעור המס, כך שרבבות עובדים מוועדי עובדים ייפגעו קשות.

ובכל מה שנוגע לציבור החרדי, עשרות אלפי חרדים שמבוטחים בביטוחים קולקטיביים יפגעו קשות במהלך וייאלצו לשלם עוד מאות שקלים בחודש בגלל החלטת פקידים במשרדים של שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות ליצמן.

בנוסף, בביטוחי הפרט, מחירי הביטוחים החדשים צפויים אף הם לעלות פלאים היות ומדובר בחוזה סגור בין הלקוח לחברת הביטוח בו לא ניתן לגעת.

לטענת מנהלי הקופות, בסופו של יום, האבסורד הכי גדול שבשביל כותרת שנועדה לפאר את ליצמן הפופולרי, שכביכול דואג להכפיל את סל התרופות, שיש שיטענו שהוא בכלל מיועד להעשיר את חברות התרופות השונות, פקידי האוצר גורמים לכך שעבור תרופות שנועדו להאריך חיים של אחוזים בודדים מהאכלוסייה יקחו כסף ממאות אלפי אזרחים אחרים. אין ספק שמדובר בפגיעה לא מידתית תמורת התשואה כביכול שהיא נושאת בכנפיה.

נראה כי שר הבריאות יעקב ליצמן הפנים ביומיים האחרונים את הטעות אליה מוליכים אותו הפקידים, ונראה כי הוא פועל לתקנה מול הקופות.

עד כמה הדבר נתון בידי פקידי האוצר, ניתן ללמוד מראיון ב'קול חי' בו השר ליצמן בתגובה לשאלות הקשות בעקבות הרפורמה, הבטיח כי יפעל למנוע עליית מחירים על ידי הקופות: "גידול התקציב של סל התרופות לא יבוא על חשבון מחיר יעוץ עם רופא", עוד אמר ליצמן: "אני לא אישרתי את המהלך הזה וזה בניגוד לעמדתי".
יעקב ליצמן רפורמה במערכת הבריאות משה כחלון קופות החולים ביטוח רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד