כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פגישת השלום טורפדה: "בחדרי" חושף מי מונע את השלום בציבור הספרדי ומהם מניעיו

יוזמת אחד ממנהיגי ש"ס הגאון הרב דוד יוסף להחלת שלום בציבור הספרדי, בהפשרת היחסים עם הגאון הרב מאזוז מנהיג 'יחד' - טורפדה • זו לא הפעם הראשונה שאנשי לשכת אחיו הראשל"צ הרב יצחק יוסף מונעים התקדמות השלום • מהם המניעים?

הגר"מ מאזוז והגר"י יוסף. צילום: פלאש 90
הגר"מ מאזוז והגר"י יוסף. צילום: פלאש 90

המטרפדים הצליחו, ומפזרים מסך עשן מאחורי מהלכיהם: נעצר הניסיון להביא לשלום ולפיוס בציבור הספרדי, בין רבני ש"ס לרב מאזוז. בכדי להסוות את טרפוד השלום, שממידע שאומת והוצלב על ידי צוות כתבי "בחדרי" נעשה על ידי אנשי לשכתו של הראשל"צ הגר"י יוסף, פגישה נוספת של נשיא מועצת החכמים חכם שלום כהן עם הגר"ש עמאר, שווקה כפגישת פיוס ושלום.

עם כמעט כל אדם בציבור הספרדי, עימו תשוחחו בשנתיים האחרונות, תשמעו על שאיפה אחת מרכזית ומשמעותית - שלום בציבור הספרדי, בעיקר בין גדולי התורה. הציבור שהצליח לשמור על שלום עשרות בשנים, נקרע מהמצב שנוצר, בו בעקבות הפוליטיקה, החל סכסוך ומתיחות המשפיעה גם על גדולי ישראל ומונעת מפגשים ושיתוף פעולה ביניהם.

אנו לא מגלים כאן סודות, כי אם עובדה ידועה לרבים, ובטח לאלו בצמרת ש"ס, כולל השר דרעי, שלמרות שיש המאשימים אותו בפילוג שנוצר מאז חזרתו לפוליטיקה, הוא מקפיד להצהיר כי פניו לשלום.

זאת על אף שבתוך ההצהרות ישנם גם כוונות נסתרות, ולעיתים לא שוות. דווקא בימי בין המצרים, בהם כולם שואפים לשלום לאחדות ולאהבת ישראל - השאלות הקשות על אותם גורמים ומניעים שמונעים את איחוי הקרעים, בתואנות שונות ומשונות, הופכות גדולות ומהדהדות.

הרב דוד יוסף, הרב יצחק, הרב מאזוז, הרב שלום כהן ודרעי בימים יפים יותרצילום: הרב דוד יוסף, הרב יצחק, הרב מאזוז, הרב שלום כהן ודרעי בימים יפים יותר
הרב דוד יוסף, הרב יצחק, הרב מאזוז, הרב שלום כהן ודרעי בימים יפים יותר

מי זה שמצליח לסכל פעם אחר פעם את רצון הציבור, ואיך הצליח גם הפעם לסכל את המגעים מצד ש"ס, מגעים שהחל חבר מועצת החכמים הגאון הרב דוד יוסף כדי לאחות את הקרע עם הגאון הרב מאיר מאזוז, מנהיגה הרוחני של 'יחד' - תנועתו של אלי ישי.

חמור מכך, כדי לנקות את האווירה הציבורית, שוודאי אינה שבעת רצון מטרפוד מהלכי שלום - מפזרים מסך עשן ומנסים להסיט את עין הציבור מהמהלך המשמעותי והאמיתי שניסה הרב דוד ליצור, תוך הכוונתו ל"פיוס ושלום" עם הרב עמאר.

יצוין כי מתיחות זו, בין ש"ס לראשל"צ הגר"ש עמאר למעשה כבר אוחתה ונסגרה. בעת שהגר"ש עמאר השתתף בחתונת מחותנו הראשל"צ הגר"י יוסף, וכן בהגעת דרעי לביקור במעונו, ביקור פיוס. כמו כן, הגר"ש עמאר השתתף בשנה האחרונה בשורת אירועים, הקשורים לחכם שלום, מנהיג ש"ס, אם זה חלילה בימי צער ואבל, או להבדיל בימי שמחה ומצווה, כשיעורי תורה בישיבות ומוסדות, כך גם בכאלו המזוהים אף עם הגר"י יוסף.

המועקה היחידה שנותרה היא המתח עם הגאון רבי מאיר מאזוז, מראשוני ראשי הישיבות לציבור הספרדי. למעשה ישיבת 'כסא רחמים' היא הישיבה הספרדית השנייה המקורית, אחר ישיבת 'פורת יוסף' המעטירה. מאז הבחירות האחרונות, עת צפה המתיחות הישנה - בעקבות הצלחת ישיבת הרב מאזוז והפכה לפוליטית, המתח לא אוחה, וכאמור גם הפיוס כעת, סוכל.

בישיבה שבראשות הגר"מ מאזוז גדלו התחנכו ולמדו אלפי תלמידים לאורך השנים, בהם מרביצי תורה, תלמידי חכמים, ראשי ישיבות וכוללים ומזכי הרבים. לכל אותם תלמידים, המתח עם ש"ס ורבניה אינו נוח. הם שואפים כולם, שכם אם במחוזות הפוליטים קשה להגיע לשלום לפחות על פי הנראה לעין, בעולמה של תורה, בין תלמידי חכמים המרבים שלום בעולם, כפי שרצה הגר"ד יוסף, כן ניתן להגיע לכך.

אולם יד נעלמה, הצליחה פעם אחר פעם למנוע זאת. כאמור, ממידע שנמצא בידי "בחדרי" עולה כי שוב ושוב, דווקא גורמים מסביבתו של הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף גורמים ומביאים לכך. וכאן נשאלת השאלה המרכזית, מהם המניעים שלהם? ובעיקר, האם לצורך ביצוע הטרפודים הללו, הם מתייעצים ומבקשים את הוראתו של הרב, או שמא פועלים על דעת עצמם ולמעשה בכך, מונעים מתקוות הציבור לשלום - מלהתממש.

מנהיגי ש"ס. צילום: יעקב כהןצילום: מנהיגי ש"ס. צילום: יעקב כהן
מנהיגי ש"ס. צילום: יעקב כהן

כך הם עושים את זה: במסגרת הניסיון לפגוע בפגישה שתואמה לסוף השבוע, החלו בלשכתו של הגר"י יוסף להעביר מסרים שונים על התנגדותו לעשיית שלום עם הרב מאזוז. כשההסבר שניתן הוא: עד לקבלת הבהרות בעניין פסיקותיו ההלכתיות של הגר"מ מאזוז הנוגדות את דעתו של הגר"י יוסף. יצויין כי חילוקי דעות הלכתיים בין הרבנים, קיימים עשרות בשנים.

כך למשל, הגר"י יוסף ידוע כמי שאינו ממליץ לתלמידים או הפונים לקבל עצתו על ישיבת 'כסא רחמים', ובשנים האחרונות אף נוהג לתקוף את הרב משה לוי זצ"ל מרבני ישיבת 'כסא רחמים' על פסיקותיו ההלכתיות, דבר שמעורר כעס בישיבה.

במקביל אף נוצרה תחרות סמויה בין מקורבי שני הרבנים, לאחר ששיעורו השבועי של הגר"מ מאזוז זכה להאזנה גבוהה יותר משיעורו של הגר"י יוסף בסקר הtgi שנערך לאחרונה. לעומת זאת הגר"ד יוסף נחשב לידיד של הגר"מ מאזוז ואף נהג בעבר למסור שיעורי תורה בישיבה.

עוד יצויין כי הגר"ד יוסף אינו פועל לבדו. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בעניין הבאת השלום, בהם עסקו נשיא מועצת חכמי התורה הגאון הרב שלום כהן וחבר מועצת החכמים, בעל ההלכה ברורה הגר"ד יוסף אשר יוזם את מהלך הפיוס בין רבני ש"ס לגר"מ מאזוז.

כזכור, בעבר אף פעל הגר"ד יוסף להשכין שלום עם הרב יורם אברג'יל והיה הראשון למסור שיעורי תורה בנתיבות ולהגיע לבקר את הגאון הרב יורם אברג'יל זצ"ל לאחר שחלה. הגר"ד יוסף הוא בין היחידים שמתקבל בשלום בעיר נתיבות, זאת בעוד נציגי ש"ס אחרים מעדיפים לא להכנס אליה.

כפי שנחשף ב"בחדרי" מי שתומך ומעודד את מהלכי השלום עם הגר"מ מאזוז במפתיע, הוא השר דרעי. כאשר ניתן לפרש שמטרתו היא להביא לחיסול סופי של המתחרה הפוליטית 'יחד', שכן אלי ישי בלי תמיכתו של הגר"מ מאזוז יאבד הרבה מכוחו. טרפוד המהלך על ידי אנשי הגאון רבי יצחק, הביא למתח חריף אף בגיזרה זו.
שלום עם הרב מאזוז הרב יצחק יוסף הפילוג הספרדי הרב דוד יוסף אלי ישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד