ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

כך מתעללת המדינה בחולי הנפש החרדים

אורי נחמני, הסובל מבעיות נפשיות, אושפז בעל כורחו במוסד שאינו שומר שבת ומגיש מזון לא כשר • הפניות החוזרות ונשנות של משפחתו נתקלו בקיר אטום • ומה מגיב משרד הבריאות?

מאושפזים בכפיה. צילום ארכיון
מאושפזים בכפיה. צילום ארכיון

השאלה הבאה מציקה לרבים: האם חרדים המאושפזים בישראל בעקבות מחלות נפש ופיגור, מקבלים מהרשויות ומהגופים הממשלתיים הרלבנטיים תנאי כשרות ושבת בסיסיים, כראוי לשומרי תורה ומצוות?

מהנתונים אותם חשף אמש (ג) בני הראל, כתב 'קול חי, עולה תשובה שלילית לשאלה הקשה.

אין זה סוד כי חולי הנפש בישראל נמצאים בשולי החברה. על פי רוב הם משתייכים לשכבות החלשות והנמוכות, וזוכים ליחס מזלזל מסביבתם הקרובה, מעבר לסבל היומיומי הפוקד אותם מידי יום ושעה.

המקרה הבא הוא סיפורו של אורי נחמני, אדם חרדי, תושב דימונה כבן 35, הסובל מבעיות רפואיות רבות, ומפיגור שכלי. נחמני למד בכל ימיו במסגרות לימודים חרדיות בניהן ישיבה קטנה וגדולה.

בהתערבות של בית המשפט ומחלקת הרווחה של עיריית דימונה הוחלט לאשפזו בכפייה ב"בית גלעד", מעון דימוני המיועד לאוכלוסייה מבוגרת הזקוקה לסיעוד.

ב"בית גלעד" נחמני ניזון מאוכל לא כשר, זאת למרות הפצרות רבות מצדו ומצד משפחתו.

בנוסף, המעון הסיעודי אינו שומר שבת, מצב שלא עולה בקנה אחד עם אורח חייו של נחמני ומוסיף עוגמת נפש רבה לסבל הנפשי והרפואי העוברים עליו.

הוריו, פנו לכל הגורמים והגופים הרלבנטיים זאת במטרה שיתחשבו בסבל בנם, ויעניקו לו תנאים מתאימים.

לדאבונם הם זכו ליחס קר ומנוקר, ונתקלו עד עתה, בקיר אטום.

הרב חנניה נחמני, אביו של אורי, אדם מבוגר וקשה יום מספר על המצב הבלתי נסבל בו שרוי בנו, ועל חוסר האונים בו נמצאת המשפחה: "הלכנו למשרד הרווחה, לא רוצים ולא רצו לשמוע מה שיש לנו לומר.

"סה"כ אנחנו מבקשים שיתנו לו חדר נורמלי ולא עם תושבים ערבים או אנשים מסוכנים. במעון מרביצים לו ונותנים לו כדורים בלי מרשם רפואי. ביקשנו שיעבירו אותו למקום דתי עם אוכל כשר, אבל לא מתייחסים אלינו בכלל".

חשוב להדגיש, כי סיפורו של נחמני הוא אחד מיני רבים. חולי הנפש בישראל סובלים בשקט ללא התייחסות ממשרדים ממשלתיים או כאמור, גופים רלבנטיים.

אדו מאנקיטה מנהל האגף לשירותים חברתיים בעיריית דימונה מסר בתגובה: "אורי נחמני שוהה ב"בית גלעד" בצו בית משפט העומד תחת פיקוחו של משרד הרווחה . כמו כן, הגוף האחראי עליו משפטית הוא "אקים אפוטרופסות"

"אנו ערים לרצונו של נחמני לעבור למסגרת מתאימה יותר עבורו, אך לצערנו, הוריו, חיבלו עד עתה בניסיונות הללו. בכל מקרה, המסגרת ב"בית גלעד" הינה ממלכתית, ואמורה לשמור על כשרות ושבת.

גורמים בכירים במשרד הבריאות מסרו בתגובה: "מדובר במקרה שאינו שגרתי בעליל המצריך התייחסות מיוחדת. הפרטים המלאים הובאו לידיעתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן שהורה לצוות המקצועי לבדוק אותו לעומקו. אנו נעקוב אחר העניין ונשמח לעדכן על התפתחויות כבר בימים הקרובים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד