י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביהמ"ש בשוויץ: על ישראל לשלם לאיראן 1.1 מיליארד דולר

בית המשפט העליון של שווייץ בלוזאן הכריע כי על ישראל לשלם לאיראן פיצויים של כ-1.1 מיליארד דולר, בתוספת ריבית, זאת במסגרת מערכה משפטית שמתנהלת כבר עשרות שנים בין שתי המדינות בנוגע לפעילות והרווחים של חברת קצא"א - קו צינור הנפט אילת-אשקלון

הדליפה הגדולה בקו קצא"א שגרמה לזיהום (Shahar Ischarov/Israeli Environmental Protection Ministry)
הדליפה הגדולה בקו קצא"א שגרמה לזיהום (Shahar Ischarov/Israeli Environmental Protection Ministry)

בית המשפט העליון של שווייץ בלוזאן הכריע כי על ישראל לשלם לאיראן פיצויים של כ-1.1 מיליארד דולר, בתוספת ריבית, זאת במסגרת מערכה משפטית שמתנהלת כבר עשרות שנים בין שתי המדינות בנוגע לפעילות ורלווחים של חברת קצא"א - קו צינור הנפט אילת-אשקלון - מהשנים שקדמו למהפכה האיסלמית באיראן.

בכך דחה בית המשפט את הערעור שהוגש על פסק בוררות מהשנה שעברה. על פי החלטת בית המשפט, על ישראל לשלם גם הוצאות משפט של כחצי מיליון דולר.

טרם ברור האם ישראל תשלם את הפיצויים, זאת כמובן בעקבות המגבלות של דיני המסחר עם מדינות אויב.

כאמור, המערכה המשפטית מתנהלת כבר עשרות שנים בנוגע לפעילות הקו, שהוקם בשותפות בין ישראל לאיראן עוד בשנת 1968, אז שררו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות. הקו הוקם בכדי להוות גשר יבשתי להזרמת נפט איראני מים סוף לים התיכון.

מאז המהפכה האיסלמית בשנת 1979 דרשה איראן מישראל את חלקה ברווחים ומאז העניין נתון למחלוקת משפטית לא פשוטה. לא ברור כמה הרוויחה החברה עד כה מאחר ויש איפול מוחלט על נתוני החברה.

כזכור, בשנים האחרונות עלתה החברה לכותרות לאחר דליפת ענק מהקו שגרמה לזיהום גדול לסביבה. ארגונים וגורמים שונים ביקשו אז לחשוף את מעשי החברה, אך בשל צו איסור פרסום לא ניתן היה לדווח על התנהלות החברה.
קצאא איראן ישראל בוררות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד