י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

או תורה או עם ללא תוכן וייחוד

הניסיון לחקות את אומות העולם, לא רק שאינו מעצים אותנו אלא נהפוך הוא מציג אותנו כאומה חסרת ערכים ותוכן

או תורה או עם ללא תוכן וייחוד

"כי הוא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים...רק השמר לך ושמר נפשך מאד פן תשכח את הדברים" (ד, ו-ט)

אז כשלא תשכחו אותם ותעשום על אמתתם תחשבו חכמים ונבונים, ואם תעוותו אותם מתוך שכחה תחשבו שוטים (רש"י).

המובן בדברי חז"ל אלו, "ואם תעוותו אותם מתוך שכחה תחשבו שוטים", נראה כך:

אומות העולם דומים לשמש, לכל אחת מאומות העולם ישנה תכונה מסויימת, לאומה אחת כח החסד, אומה אחרת – כח של גבורה, ולאומה – כח של מסירות נפש וכדומה.

האומה היחידה שהיא דומה לירח, לית לה מגרמה כלום – היא עם ישראל, זהו יסוד גדול: לעם ישראל אין שום תכונה עצמית משלו, התכונה היחידה שיש להם היא, שדרכם יכול להשתקף אורו של הקב"ה.

משל למה הדבר דומה? בבית ישנם חפצים מסויימים, שולחן, כסא, כף, מזלג, וגם ראי (מראה), לכל אחד מהחפצים הללו יש איזשהו כח, תכונה כלשהי, אבל לראי עצמו אין שום כח, לא ניתן לאכול בעזרתו וגם לא לשבת עליו, אלא מה? דרך הראי ניתן לראות מראות יפים ונהדרים, אין גבול לתמונות הנפלאות שהראי יכול להכיל ולקבל לתוכו, אבל אם לא נציב אותו מול תמונה יפה – הוא כשלעצמו אפס אפסים, אין בו מאומה.

דרך הירח יכול להשתקף אור השמש, עד שיהיה מי שיטען שאיו בכלל ירח, מאידך, דרך הראי יכול להשתקף חושך גמור, עד שיהיה מי שיטען שאין בכלל מציאות של שמש!

לכן, אם כלל ישראל אינם שומרים את מצוות התורה - אין להם כלום! יכולים הם להיות שפלים שבשפלים, כעפר על פני האדמה, האומה היחידה שעלולה להתרוקן מכל תוכן היא האומה הישראלית.

ואכן בעוונותינו הרבים ראינו זאת בדורנו, בנו לעצמם מדינה – ואין להם כלום, ממש אפס מוחלט, לכל מדינה, כגון רוסיה או אמריקה, יש את הנוסח הייחודי שלה, מה הנוסח הייחודי של מדינת ישראל? כלום! כי אכן, ליהודים מצד עצמם אין כלום.

לכן עם ישראל נחשב למידת המלכות, למלכות מצד עצמה אין כלום, את הכל היא מקבלת מהעם, כך גם עם ישראל שמצד עצמם אין להם כלום, פירוש – שדרכם יכולים להתגלות כוחותיו של הקב"ה בעולם, כאשר הקב"ה רוצה לגלות את טובו יתברך, הוא מגלה זאת באמצעות עם ישראל.

מי שרוצה לגלות כיום את גבורות ה', רואה זאת בתוך עם ישראל, כבשה אחת בין שבעים זאבים, והיא ממשיכה לשרוד מזה אלפי שנים, אין זה מכוחו של עם ישראל אלא מכוחו של הקב"ה, אבל עם ישראל מצדו אין כלום, הוא כ"ראי" בעלמא המשקף את כבוד מלכותו ית' בעולם.

הניסיון לחקות את אומות העולם ולהתחרות בהם לא רק שאינו מעצים אותנו אלא נהפוך הוא מציג אותנו כאומה חסרת ערכים ותוכן, בעוד שהמצופה מאתנו הוא להיות עם הספר, העם הנבחר אשר בחר לו י-ה.
פרשת השבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד