כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כחלון, חסל את הפרוטקציה ואת היועצים

אם שר האוצר רוצה להתמודד בהצלחה עם משבר הדיור - יש רק פתרון אחד יעיל, וקוראים לו הגדלת ההיצע. נקודה

כחלון, חסל את הפרוטקציה ואת היועצים

בשנות ה-60 טבע הסאטיריקן המנוח אפרים קישון את הביטוי 'פרטציה'. מאז זרמו מים רבים גם בירקון הדלוח. כולנו מתגעגעים לפרטציה דאז. ה'פרטציה' שלנו שוברת שיאים של 'פרטציות'. לו הייתה תחרות אולימפית למדינות ב'פרטציה' בריו דה ז'ניירו - היינו מועמדים לזהב.

מחלת הביורוקרטיה/רגולציה/פרטציה/ הורגת את המשק הישראלי, את איכות החיים ואת הסיכוי לחיים מתוקנים, הוגנים, סבירים לפרט ולמשפחה. אלו זרעי הפורענות, שורש כל חטא ויסודות השחיתות הפושה בישראל של שנות האלפיים. הצורך הקבוע בפרוטקציה, ב״מאכר״, בקשרים, בחיפוש מתמיד אחר מכיר, קרוב וגואל, בכדי לפצח את השיטה ולקדם עניינים. מטריף את החיים למי שזקוק בעסקיו, ענייניו, לשלטון המקומי והארצי.

״כשיש קשרים לא צריך פרוטקציה״. זו אמת ישראלית כואבת שיוצרת את השחיתות ולמעשה בונה אותה, אולי בלי כוונה. בישראל יזמים חייבים, קשרים ו-או פרוטקציה ו-או אחות לנו בבית המלך. ה'פרטציה' לא נוצרת במתכוון. היא תוצאה של מדיניות לא ברורה, אכיפה סלקטיבית, שליפת החלטות ללא חשיבה מוקדמת. חילופי גברי תכופים ומדיניות מתחלפת בעמדות בכירות. בקיצור ״פרטציה״...

קחו את נושא הדיור. שר האוצר משה כחלון, בחור חמוד, הוא רוצה, על כך אין ויכוח. את מחירי הסלולר הוא הוריד, מוטט. בשיטה מאד פשוטה. מפעילים נוספים והצפת השוק. למה הרעיון והשיטה לא נלמדו לפתרון משבר הדיור? נכון. זה יותר מסובך, אבל אפשרי. לקחו עיירה ישנונית כראש-העין ובנו בה אלפי יח״ד בשם ״ראש-העין הצעירה״ ונתנו פתרון במרכז הארץ לאלפי משפחות. מדוע לא מחליטים על לוד המתחדשת? נס ציונה המתפתחת? רמלה לצעירים? יבנה לזכאים? ערים במרכז הארץ בעלות רזרבה קרקעית המשוועים לפיתוח.

מקימים מטה לחיסול הביורוקרטיה והעיכובים. לא עוד פקידים-שליטים. לא עוד משרתי-ציבור, הטוחנים חוקים בתקנות ותקנות בחוקים וחוזר חלילה על גב הנאנקים ומבקשים פיתרון. דבר ראשון לשלוח את כל ה״יועצים״ שנכשלו במשרד השיכון הביתה. שילכו לעבוד, לא לעבודה.

המשבר לא נוצר בימי משה כחלון. שורשיו במדיניות כושלת לאורך השנים. פרי ביאושים של יועצים ופקידים הבקיאים בתתי סעיפים וסעיפים נידחים, תקנות ארכאיות ותקנות ע״מ לקלקל. הם בקיאים בחוק, אך לא בכבוד ונפש האדם הנזקק לקורת-גג במחיר השווה לכל נפש.

הבעיה לא רק במשרד השיכון. כל אותם יועצים להרע, ש״מציעים״ רעיונות הבל באזני השר, שהצד השווה שלהם הכבדת הנטל על בעלי הדירות, לא ייצרו דירה חדשה אחת. ״ריד מיי ליפס״ קראו את שפתי. רק היצע מוריד מחיר. לא רגולציה ולא הכבדת מס. המוח היהודי ימצא וימציא פתרונות ויש. בעלי שלש דירות יעבירו דירה ללא תמורה לבן משפחה זכאי ויבטיחו לעצמם את הפירות עד 120. ייקרו את דמי השכירות. בקיצור, הצעה הנידונה לכישלון! מיועצים, ש״מומחיותם״ כישלון חוזר ונשנה לאורך השנים, בפתרון הבעיה.

רעיון בסגנון ״תקנת-שעה לזמן קצוב״ שיאפשר לבעלי 2 דירות ויותר, למכור את דירותיהם הנוספות במס מופחת לזמן קצוב, ומיד לאחריו מיסוי מוגדל! ״רעיון פשוט״ שישחרר מיד אלפי דירות לשוק הצמא ה״מומחים-יועצים״ לא יציעו. זה בניגוד לחשיבה השבלונית של הכבדה אוטומטית במס, כפיתרון אולטימטיבי.

כבוד השר משה כחלון. אתה רוצה להצליח? היפטר מיועציך שנכשלו. התייעץ עם מי שבאמת מבין. נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה בכדי לשנות ולקדם. חזור לדרכך ש״כבר הצליחה״. להגדיל את ההיצע! אין קיצורי דרך. לפני שאתה מכה במבוט, תן סוכריה. השתחרר ממוסכמות שאבד עליהן הכלח. ובעיקר, תן לחיות ולבנות בארץ הזאת. לא עוד ״פרטציה״ כשיטה וכאורח חיים. נתץ מיתוסים, חסל ביורוקרטיה שהיא אם כל חטאת.

הכבדת מס זה לא פיתרון! זכור, מול יועציך החכמים רק להרע, יש אלפי מוחות יצירתיים שימצאו פיתרון לכל רעיון. רק כך תצליח. ״ריד מיי ליפס״.
אכיפה סלקטיבית בניה ערים דירות משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד