י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרב מאזוז מחשב: כמה שנים עברו מהחורבן?

האם צריך לחסר 68 שנה ממנין הגויים או 69? ראש ישיבת 'כסא רחמים' מסביר מה המקור לטעות ומה החישוב הנכון

הרב מאזוז. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
הרב מאזוז. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

הלילה מציינים בכל העולם היהודי כולו אלף תשע מאות ארבעים ושמונה שנים לחורבן בית מקדשנו. בשיעורו השבועי של הגאון רבי מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, חישב הרב את חחורבן ואת השנה המדויקת לחורבן הבית.

"חישוב החורבן הוא לפי מנין הגוים שהתחיל בשנת 3760 (שלושת אלפים תש"ס) לבריאת העולם, וא"כ כל אלף שנה בשנת תש"ס מתחיל אלף חדש (וקוראים לזה "מילניום"). וכמו השנה הזאת תשע"ו שאם תוריד ממנה שש עשרה אתה מוצא שנת תש"ס (שזה תחילת אלף חדש), ולכן השנה הזאת היא 2016 למנין הגוים. אז בשנת שלושת אלפים תש"ס התחיל המנין של הגוים, ואם החורבן היה בשנת תתכ"ח אז זה שנת 68 למנין הגוים, ולכן שגור בפי העולם שכדי לדעת כמה שנים עברו מהחורבן עד היום, מורידים מספר חיי"ם (68) ממנין הגוים. וככה חישבו בחו"ל, וככה אומר הרב עובדיה יוסף ע"ה (חזון עובדיה-ארבע תעניות עמ' שנ"ו).

"אבל זה לא כל כך מדוייק, כי מוכח מהרמב"ם בשלשה מקומות: בהקדמתו לחיבור היד החזקה, בהלכות שמיטה (פרק עשירי הלכה ד'-ה'), ובהלכות קידוש החודש (פי"א הט"ז), שהחורבן לא היה בשנת תתכ"ח אלא בשנת תתכ"ט, כלומר בשנת 69 למנין הגוים. וזה מוכח ג"כ בדברי בעל ספר "מעלות המידות", וגם בתשובות המבי"ט כתב את זה, וכן כתב גם הגר"א (חושן משפט סימן ס"ז ס"ק ח'), ובאורים ותומים של רבי יהונתן אייבשיץ ויש עוד מקורות לזה, שמה שאנחנו מונים בשנת תתכ"ח זה טעות, וצריך למנות בשנת תתכ"ט.

ואיך נפלה הטעות? אם אתם זוכרים "יום כ"ה באלול" זה היום שנברא בו העולם, ואיך יתכן שהעולם נברא בכ"ה באלול? הרי כשהעולם נברא לכאורה מתחילה שנה חדשה, אלא יום כ"ה באלול זה "שנת התוהו", מה זה שנת התוהו? השנה שכולה היתה "תוהו" ולא היה כלום עד יום כ"ה באלול שאז נברא העולם, ואח"כ יום ראשון שני שלישי רביעי חמישי, וביום ששי (שנברא אדם הראשון) זה א' בתשרי של השנה הבאה.

ויש שאלה בראשונים: כשאנחנו אומרים "שנה א' לבריאת העולם", מה זו שנה א'? האם השנה שנברא בה אדם הראשון או השנה שהתחילה בריאת העולם? כלומר: האם יום כ"ה באלול קוראים לזה שנה א' או שנת האפס? אז יש אומרים שזה נחשב "שנה א'" (וזה מה שאנחנו מונים היום), והשנה שנברא אדם הראשון זו שנת ב', וא"כ השנה שלנו היא שנת התשע"ו וזה בסדר גמור. אבל יש אומרים שזה נחשב "שנת האפס", כי עד שלא נברא אדם הראשון לא מביאים את זה בחשבון, ואדם הראשון נברא בראש השנה הבאה שזו שנת א', וא"כ השנה שלנו היא התשע"ה ולא התשע"ו. ומכאן באו הויכוחים: לפי מי שמתחיל את החשבון משנת בריאת אדם הראשון אז החורבן היה בשנת ג' אלפים תתכ"ח, אבל לדידן שאנחנו מתחילים את החשבון משנת התוהו (שנה לפני אדם הראשון), אז החורבן היה בשנת תתכ"ט. וככה מוכח מהרמב"ם ועוד כמה חכמים וכמו שאמרתי, וממילא זה שנת 69 למנין אומות העולם.

ולא רק זה, אלא כל המספרים שאמרתי בסימן: חת"ם פת"ח וכו', צריך להוסיף עליהם אחד. ולכן מי שנכנס לישיבה שלנו "כסא רחמים", רואה בכניסה שם רשימה מדוייקת ("עדכנית" כמו שאומרים): ירידת מצרים בשנת ב' אלפים רל"ט, יציאת מצרים בשנת תמ"ט, כניסה לארץ ישראל בשנת תפ"ט, וכן כולם נוסף עליהם אחד. ולמה אנחנו לא משתמשים בזה? כי נוח לנו יותר המספרים האלה: רחל מבכה, חתם סופר, פתח לבנון, שלח אשו וכו', אבל למעשה צריך להוסיף שנה אחת. ולכן כאשר מכריזים בליל תשעה באב כמה שנים עברו מהחורבן (לפי מנהג הספרדים), לא להכריז כמו שאומרים כולם שמורידים 68 שנים ממנין הגוים, כי זה לא נכון, אלא להוריד 69 שנים ממנין הגוים, וא"כ השנה הזאת היא 1947 שנים לחורבן הבית", סיים הרב מאזוז את הסברו.
הרב מאזוז חורבן הבית תשעה באב בית שני שיעור בלווין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד