כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

התארגנות חיילים נגד צה"ל: "יש שינוי מגמה - מכבידים על קיום ההלכה"

עמותה חדשה שנועדה לסייע לחיילים דתיים וחרדים, פתחה קו לתלונות נגד צה"ל • תוקפת בחריפות את הפיקוד הבכיר: "יש שינוי מגמה כלפי ההלכה. חיילים אולצו להתגלח, להאזין להרצאות לא הולמות, לצאת לסיורים בכנסיות, נאסרו תהלוכות הכנסת ספר תורה ועוד"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

עמותה חדשה לחיילים שומרי תורה ומצוות. עמותת 'צו 1' שהוקמה בימים האחרונים, מזמינה חיילים דתיים וחרדים להתלונן על פגיעה באורח החיים המסורתי בצה"ל. ניתן לעשות זאת בדף הפייסבוק של העמותה.

בדף שעלה בימים האחרונים לרשת נכתב: "חייל\ת, פגעו בזכותך לשמור על המסורת? פנית לגורמים בצבא וברבנות הצבאית ולא קבלת מענה מספק? ספר\י לנו את פרטי המקרה ואנו נשתדל לעזור ולסייע. פרטיך האישיים ישארו במערכת ולא יעשה בהם שימוש ללא תיאום איתך".

מייסדי העמותה מסבירים כי מטרתם לאפשר לכל חייל לקיים אורח חיים יהודי בצבא. "על פי פקודות צה"ל חייל יהודי הרוצה לשמור על יהדותו צריך לקבל את מלוא הגיבוי ממפקדיו וכן את האמצעים כמו תשמישי קדושה לצורך כך. צו 1 שמה לה למטרה להקשיב ולפניות החיילים ולהבין את הבעיות הקיימות היום לחייל הרוצה לשמור על אורח חיים יהודי".

עוד מוסיפים בעמותה כי, "קודם כל צריך לדעת שאנחנו סומכים על צה"ל שיעשה את העבודה. עם זאת בשנים האחרונות אנו עדים למאות מקרים (מתועדים) בהם חיילים אולצו לפעול שלא על פי צו מצפונם ולא היו מודעים לזכויותיהם.

"התמורות והשינויים שצה"ל עבר בשנים האחרונות גרמו לא פעם לקונפליקטים שלא היו קיימים בעבר ונראה לא פעם שחוסר תשומת לב גרמה לתקלות רבות. צו 1 שמה לה למטרה לטפל אך ורק במקרים שלא נפתרו בדרכים המקובלות בצה"ל".

מה שהביא להקמת העמותה - הם מסבירים, היא העובדה שנחשפו עשרות מקרים של כפיה חילונית בצה"ל. "לצערנו נמצאים בידינו מאות מקרים מתועדים של שלילת זכויות חיילים או התייחסות לא נכונה ליהדות כגון מחסור בתפילין, אוכל לא כשר, חיילים שהוכרחו לבקר במקומות שלא על פי צו מצפונם, זקנים שחויבו לגלח, מחסור בעזרי יהדות ועוד. להערכתנו רוב הדברים בוצעו מחוסר הבנה ולא בכוונת זדון ולרוב התלונות יפתרו ע"י העברת המקרים לגורמים הרלוונטיים".

עוד אמרו בעמותה כי, "משהו לא טוב עובר על הפיקוד הבכיר בצה"ל בשנים האחרונות: שינוי מגמה ביחס כלפי ההלכה היהודית ומתן מענה לחיילים המבקשים לשמור על יהדותם. לכל הדעות, בקשה לגיטימית וראוי שחייל יקבל בתוך צבא ההגנה לישראל, גם אם לא ידרוש.

"לאחרונה צפו בתקשורת מספר מקרים בהם חויבו חיילים דתיים לגלח את זקנם, להאזין להרצאות שאינם הולמות ופוגעות במסורת היהודית, לצאת לסיורים וביקורים בכנסיות ועוד. גם לאחר שהתלוננו בקרב הרבנים הצבאיים, הפקודות וההוראות נמשכו".

בעמותה גם מפרטים את המקרים בהם הקצונה הבכירה הציקה לחיילים שומרי מצוות: "למה צה"ל קידש מלחמה כנגד כל חייל דתי שמגדל זקן? למה קצינים בכירים יושבים כל יום ומבזבזים את זמנם לריק האם החייל הזה מספיק דתי כדי לגדל זקן או לא? מה האינטרס? מה התועלת? אין לצה"ל שום דבר אחר במה להתעסק בו?

"גם הנימוק לאסור תהלוכות בהכנסת ספרי תורה תמוה מאוד. ראש אכ"א נימק את האיסור בכך שהתהלוכה לכיוון בית הכנסת עם ספר התורה ולקול שירים פוגעת במרחב הציבורי בצבא. כל מי שעיניו בראשו מבין שהנימוק הזה מסתיר מאחוריו נימוק אחר. למה ברחוב בבת ים או בתל אביב ניתן לקיים תהלוכות אלה, ואילו בצבא לא ניתן? במי זה פוגע? האם התהלוכה חוסמת את תנועת המכוניות בבסיס? האם המוזיקה מפריעה את מנוחת קציני השלישות? ההצקות הקטנוניות הללו נועדו להוריד לציבור המסורתי ולשומרי המצוות את הראש".


תגובת דובר צה"ל; "בצה"ל דוחים כל ניסיון למעורבות פוליטית תוך העמדת פנים של עזרה לחיילים. צה"ל ימשיך להוות כור היתוך לכל גווני החברה הישראלית ולהגן על מדינת ישראל כצבא עם ממלכתי. צר לנו כי יש הבוחרים להמציא טענות שווא שכל מטרתן פילוג הצבא. מתחים בשירות הצבאי או טענות מכל סוג שהוא יטופלו רק ע"י מפקדי הצבא ללא מורא וללא חשש תוך הדיפת כל מעורבות פוליטית לשמירת צה"ל צבא לוחם ערכי וממלכתי".
צהל עמותה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד