י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרסום ראשון: 'נתיב' מעבירה את לקוחותיה לווטסאפ האדום הכשר

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': בהוראת בית הדין של הגר"נ קרליץ, יועברו כל מנויי חברת 'נתיב' לשימוש בגירסה הכשרה של אפליקציית המסרים, המונעת תכנים בעייתיים • קרוב למחצית מהמנויים כבר עברו לאפליקציה מעצמם עד כה

תמונת אילוסטרציה של האפליקצייה
תמונת אילוסטרציה של האפליקצייה צילום: whatsapp

שינוי בתקשורת המוגנת לציבור החרדי: מנויי חברת נתיב יועברו בימים הקרובים לשימוש באפליקציית whatsapp האדום בלבד, מה שמכונה 'ווטסאפ חרדי'.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מפקח הכשרות מטעם בית הדין של הרה"ג ניסים קרליץ, הדיין רבי חזקיהו אברהם ברוידא, קיבל הוראה ישירה מהגאון רבי יהודה סילמן להורות לחברה להסיר את אפליקציות הווטסאפ הרגילות מכל המכשירים שבחברת נתיב ולהחליפם בווטסאפ האדום.

מה זה אומר "ווטסאפ אדום"? אפליקציית מסרים של whatsapp, מוגבלת על ידי חברת נתיב באופנים שונים. כך למשל ניתן להגביל את מספר הקבוצות שהמנוי יוכל להתחבר אליהן. כמו כן ניתן להגביל הורדת סרטי וידאו, תמונות וקבצי אודיו, הכל על פי בחירה.

ברירת המחדל באפליקצייה, היא הגבלה לקבוצות עבודה בלבד, כל אחד על פי צרכיו. יש לא מעט קבוצות כדוגמת בעלז, להם יש רבנים אשר קובעים על פי הגדרותיהם כמה קבוצות ואילו סינונים יקבלו החסידים אשר להם מכשיר נתיב.

קיימות כיום עשרות אלפי קבוצות WhatsApp חרדיות, במגוון נושאים. עם הזמן אנשים פרטיים וקהילות פנו לחברות הסינון והלינו כי מדובר בפרצה, שכן באמצעות אפליקציה זו ניתן להעביר כל סוג של חומר וידאו ותמונות, שלא בהכרח עונות על הגדרת הכשרות.

לצורך כך, כפי שפורסם לראשונה ב"בחדרי חרדים", חברות הסינון נתיב פיתחו על ה-WhatsApp הקיים, מסנן אשר על פי הגדרות החברה המסננת, חוסם אפשרות לקבלת וידאו ואודיו. בנוסף, ניתן להגדיר את מספר קבוצות הווטסאפ אליהן יוכל המנוי להתחבר.

כיום, לדברי החברה, פחות מ-50% ממנויי נתיב התקינו את אפליקציית whatsapp האדום ומשתמשים באפליקציית ברירת המחדל, ללא כל סינון. כאמור, הבוקר (ג') נותני הכשרות העבירו למנהלי החברה הוראה לפיה כלל המנויים יחוייבו להסיר את האפליקציה ולהתקין במקומה את ה'ווטסאפ החרדי'.

"ישנה אפשרות לחסום את תמונות אנשי הקשר", אמר ל'בחדרי חרדים' בעבר גורם בכיר בחברת נתיב בהתייחסות כללית לאפליקצייה, "כך שבמקרה ואחד מאנשי קשר הגדיר בפרופיל תמונה לא צנועה, שהיא לא תוצג". במקביל להגבלות, ישנה חנות עם כ-1,000 אפליקציות שנבדקו, שכל אחד יכול להורידן. לשאלה מה מאפיין את האפליקציות בחנות הוא אומר "כל אפליקציה שימושית. למעט חדשות, משחקים, פנאי וכמובן תועבה".

כפי שניתן לראות בצילומי המסך בתחתית הכתבה, חלק מההגבלות שניתן לבצע, במידה ולמכשיר מחוברות יותר קבוצות מהמוגדר, לא ניתן להיכנס אליהן - אלא אך ורק לאחר מחיקת חלקן. ביצענו בעבר ניסיון שליחת וידאו וקיבלנו הודעה "קובץ חסום", כך גם בשליחת קובץ אודיו. אולם שליחת קבצי קול (הקלטה) אפשרית.

בחברת נתיב אישרו ל'בחדרי' את הפרטים ומסרו כי "פיתחנו ווטסאפ מוגן שמשתמשים בו אלפי לקוחות מרוצים. בית הדין ביקש להעביר את כולם לשימוש בזה".

גורמים בחברה הוסיפו כי הגבלת ברירת המחדל לא תהיה על מספר הקבוצות, אלא על מהותן. קבוצות לצורך עבודה אין לנו בעייה לאשר, אך אחרות נסנן. "אין לנו בלש שעוקב אחר תוכן הקבוצה" אומר גורם בנתיב, "אנו סומכים במידת מה על הוגנות הלקוחות אשר מבקשים את ההגנה".

רקע: שוק הסלולר הכשר
רקע: בשנת תשס"ה הוקמה לראשונה ועדת הרבנים לענייני תקשורת, במטרה להביא ליצירת טלפון סלולרי המשמש לשיחה בלבד, ללא מצלמה, אינטרנט והודעות sms. הוקצתה קומת מספרים כשרה, ותוך מספר שנים כמעט ואין חרדי מן המניין אשר הסלולאר שלו אינו כשר. כמובן שלא חסרים כאלה עם שני מכשירים, אחד כשר ואחד להתקשר ;)

עם התקדמות הטכנולוגייה והשימוש ההכרחי באיטנרנט כמעט בכל בית עסק, נדרשו הרבנים להביא פתרון לבעלי העסקים. כ-6 שנים לאחר הטלפון הכשר הראשון, בטבת תשע"א החל שיווק של מכשירי בלקברי כשרים, דבר אשר חשפתי כאן לראשונה, כאשר בשלב הראשוני רכשו את המכשיר מאות בודדות. ככל שעבר הזמן נוספו מכשירים נוספים וכמובן גם רוכשים חדשים, כולם עם אישור של רב ורק באמצעות נציגי ועדת הרבנים.

כיום, ישנם לא מעט חברות מסחריות המשווקות סמארטפונים כשרים, בהם נתיב, דלתא, עסקן, רמי לוי, הדרן, מגן ועוד. כל חברה מגבילה על פי הוראת הרבנים (שהם בחרו) את רמת הסינון. אולם, ישנו גם פר לא מבוטל של חרדים המשתמשים בסמארטפונים ללא כל סינון.









Whatsapp כשר סמארטפון כשר ווטסאפ אדום סינון קבוצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד