כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

משכנתאות לחרדים? הבנק מגביל ל-50%

בנק ירושלים יצא בהודעה רשמית על הגבלת גודל המשכנתאות, כולל במגזר החרדי • מדובר בתופעה המאפיינת גם בנקים אחרים שמטילים מגבלות על משכנתאות

משכנתאות לחרדים? הבנק מגביל ל-50%
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

הקושי לקבל משכנתא בשיעור סביר למימון רכישת דירה הולך וגדל: העיתונאי יעקב רייניץ מ'המודיע' מפרסם הבוקר (ד) כי בהודעה רשמית שפרסם רונן קמחי, מנהל יחידת החיתום בבנק ירושלים, נכתבו מספר הגבלות מהותיות "על אישור משכנתאות המהוות תנאי סף".

בין הסעיפים נכתב כי "הגבלת שיעור מימון לכלל הסניפים, כולל סניפי המגזר החרדי, לשיעור מימון מלא לא יעלה על 50%". דהיינו, כל מי שקונה דירה, כולל דירה ראשונה, יוכל לקבל משכנתא רק על 50 אחוז מערך הדירה – למרות שבאופן רשמי על פי חוק ניתן לקבל מימון עד 75%.

בסעיף נוסף נכתב כי הגבלת יחס ההחזר להכנסה יעמוד על 35% בלבד ואילו בקשות חריגות יצטרכו לקבל אישור מיוחד. בנוסף, "תקופת ההלוואות תוגבל ל–25 שנה בלבד".

ב'המודיע' חושפים יותר מכך, כי גם בקשות להלוואות שאושרו כבר על ידי בנק ירושלים למימון של 70%, קיבלו לפתע הודעה חדשה כי האישור לא תקף והם יוכלו לקבל רק 50% מימון.

בעיתון מצטטים גורמים בשוק המשכנתאות, הטוענים כי בנק ירושלים סיים ככל הנראה את יעדיו לשנת 2016 ומעתה ועד לסיום השנה הוא ירצה לתת מספר מינימאלי של משכנתאות. הודעה מסוג זה באה לבצע סלקציה מתאימה לתיקים.

עם זאת, חשוב לסייג כי לבנק ירושלים נתח שוק קלוש בשוק הדיור ולהודעתו לא אמורה להיות השפעה רצינית, אלא שהוראות לא רשמיות בסגנון זה ניתנו גם בבנקים אחרים, שמעוניינים לצמצם ככל שניתן את היקף פעילות המשכנתאות אצלם.

כך למשל, בבנק הבינלאומי (פאג"י/ אוצר החייל) לא נותנים ריביות דיור למי שאינו לקוח קבוצת הבנק, בבנק מרכנתיל מעדיפים שלא לאשר משכנתאות מעבר למליון ש"ח ללווה, וברוב הבנקים יימנעו מלאשר יותר מ-60% מימון, גם עבור רוכשי דירה יחידה העומדים בנהלי בנק ישראל. על 90% לרוכשי מחיר למשתכן – כמעט אין על מה לדבר.
בנק ירושלים משכנתאות חרדים צמצום אחוזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד