ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

חיים ולדר: "הרב גיא לא מצלצל טוב"

המחנך החרדי מדבר על השמות המקובלים (ואלו שלא) בציבור החרדי • שמות מודרנים? אצל בנים: "הרב איתי לא נשמע טוב" • אצל בנות: "יש לגיטימציה לנועה"

ילדים בכותל. אין אף גיא
ילדים בכותל. אין אף גיא

בעקבות פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושמות הילדים המובילים בישראל, נדרש המחנך החרדי הנודע, ר' חיים ולדר, לעניין השמות במגזר החרדי, בשיחה שהעניק לעיתונאי יהודה שלזינגר מישראל היום.

"המיינסטרים החרדי רובו ככולו הולך בתלם ומשתמש בשמות קבועים כמו מוישה יוסף מאיר ודוד. בעניין הזה אין תזוזה", מסביר ולדר, "השמות הפופולריים האלה הם על שמם של הרבנים הגדולים כמו למשל 'יעקב ישראל' על שמו של 'הסטייפלער' או 'אליעזר מנחם' על שמו של הרב שך".

"דווקא אצל החסידים יש נטייה בשנים האחרונות לחזור אחורה לדורות הקודמים עם שמות כמו זושא פריידל שפרינצה או גולדי".

ולדר מבהיר כי הורים רבים המבקשים להעניק לילדיהם שמות מודרנים נמנעים לעשות זאת מלחץ חברתי עתידי. "בכיתה זה יישמע מצחיק וחריג ובישיבה זה לא יעבור. אמנם בשידוכים זה לא מאוד בעייתי אבל ישר ישאלו לפשר השם החריג. עוד עניין הוא השאיפה למשרות רבניות. תחשוב על 'הרב איתי' או הרב גיא' - זה פשוט לא מצלצל מתאים".

אצל הבנות המצב קצת אחרת, מבהיר ולדר, "יש לגיטימציה לשמות חדשים יותר כמו 'נועה' ו'אביטל' ואיתם עדיין תמיד נשמע גם שמות מסורתיים כמו 'טובה' ו'רחל. אצל הבנות כל מה שמוזכר בתנ"ך כמו 'יעל' יכול להתקבל אבל גם זה עד גבול מסוים. 'נטלי' או 'ים' לא יתקבלו לסמינר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד