י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מאבק בביתר: רובינשטיין נגד משרד התחבורה

ראש העיר עתר לבית המשפט נגד הכוונה לקיים מכרז על הפעלת התחבורה הציבורית בביתר עילית • בעתירה עולות שתי טענות מרכזיות, אך מתנגדיו טוענים כי מדובר במאבק אישי

רובינשטיין עם נציג משרד התחבורה דרור גנון
רובינשטיין עם נציג משרד התחבורה דרור גנון

עיריית ביתר עילית נגד משרד התחבורה ושר התחבורה ישראל כץ: עיריית ביתר עילית הגישה השבוע עתירה דחופה נגד שר התחבורה ישראל כץ, בדרישה לעצור את מכרז התחבורה החדש שפרסם משרד התחבורה לעיר. בנימוקי העתירה, התנהלות תמוהה של משרד התחבורה, שמחק מדרישות המכרז דרישת סף בסיסית לניסיון בהפעלת תחבורה ציבורית.

על העתירה המנהלית שהוגשה באמצעות משרד עו"ד כבירי נבו קידר ושות', חתום ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, המטפל בנושא התחבורה הציבורית בביתר עילית באופן אישי למעלה מעשור שנים. באמצעותה מבקשת העירייה מבית המשפט להתערב בשיקול הדעת של משרד התחבורה ושר התחבורה ישראל כץ, ולאלץ אותם לדחות ולשנות את תנאי מכרז התחבורה שפרסם.

הרקע לעתירה, הינו מכרז תחבורה חדש שפורסם באחרונה, עבור אספקת שירותי תחבורה ציבורית לעיר. בעבר שבעה ביתר מרורים משירותי תחבורה גרועים מידי הזכיין הקודם, במסגרתם חוו תושבי העיר צפיפות נוראית באוטובוסים, מחסור באוטובוסים, איחורים וביטולי נסיעות, העדר מענה טלפוני ראוי, אוטובוסים לא ראויים לנסיעה, ועוד.

רמת השירות הירודה פגעה באופן משמעותי ביכולתם של התושבים לנהל חיים תקינים. בעטיים יצא ראש העיר רובינשטיין למאבק ציבורי נרחב, שכלל משלוח אלפי מכתבי תלונה למשרד התחבורה, ואף הגיש עתירה כנגד הארכת החוזה שהעניק אז משרד התחבורה לחברה שכשלה במתן השירות.

מאז כניסת הזכיין הנוכחי "עילית" לפני שמונה שנים, השתפר המצב פלאים, עד כדי כך שבשנים האחרונות זוכה ביתר עילית שנה אחר שנה במקום הראשון בארץ בסקר שביעות רצון התושבים משירותי התחבורה בעיר. כעת חוששים בעירייה, כי המכרז החדש יביא לעיר חברות הסעה "חאפריות", שידרדרו שוב את שירותי התחבורה בעיר לשפל שהיה בעבר.

נימוקי התביעה: חוסר ניסיון וחוסר תיאום
בכתב התביעה מצוינים שני נימוקים עיקריים לבקשה. האחד הינו מחיקתה התמוהה של דרישת סף לניסיון מוכח בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית. לטענת העירייה, "באופן תמוה המכרז שפורסם על ידי משרד התחבורה ושר התחבורה ישראל כץ, נעדר כל דרישה לניסיון מוכח בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית".

מסתבר, כי ככל שהדבר נשמע חמור, דווקא בעיר בה ניסיון ואיכות קריטיים עבור אוכלוסייה הנשענת ברובה על שירותי תחבורה ציבורית, לא מצא משרד התחבורה לנכון לכלול במכרז ענק מסוג זה, שום רקע של ניסיון בהפעלת שירותי תחבורה המוניים כאלו, ולמעשה פתח את המכרז לכל חברה שהיא. זאת ועוד, מסתבר כי "ניסיונה של חברה בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית כמעט שאינו מקנה לה יתרון וניקוד בתוצאות המכרז על פני מציעים ללא ניסיון".

הטענה הנוספת נוגעת להיעדר תשתיות מתאימות בעיר לקליטת המכרז במתכונתו החדשה, דבר שיגרום לטענת העירייה לקריסת התשתיות והתחבורה בעיר. ע"פ נתוני מפקד האוכלוסין לשנת 2008, עולה תמונה מדהימה לגבי אחוז השימוש בתחבורה ציבורית בעיר, ולפיה, 44.1% מתושבי ביתר עילית יוצאים לעבוד מחוץ לעיר, מרביתם בירושלים, כאשר 42.8% מהם עושים זאת בתחבורה ציבורית.

למרות זאת, סובלת העיר מהיעדר תשתיות מתאימות לאוטובוסים. אין מספיק מקום לחניית אוטובוסים בחניון הייעודי לשם כך ורבים מהם חונים במקומות מאולתרים וזמניים ברחבי העיר. מיעוטם אף חונים בשולי צירים ראשיים, באופן המקשה על נתיבי התחבורה ומסכן את בטיחות התושבים. לשם פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית, החלה העירייה לקדם תכנית להקמת מרכז תחבורה במתחם התעשייה היער האנגלי. אלא שהצפי המתוכנן להקמתו הינו רק בעוד כשנתיים עד שלוש שנים. לטענת העירייה, משרד התחבורה ביצע החלטה חד צדדית ללא התייעצות עם העותרת.

על פי חוו"ד מקצועית שהציגה העירייה מיועץ תחבורה ומתכנן כבישים, "יש לאפשר לעיר להשלים תחילה את הקמת התשתיות התחבורתיות הנדרשות כתוצאה מבניית השכונות החדשות ומתחם התעשייה והמסחר, ורק לאחר מכן לבצע רפורמות תחבורתיות".

בעירייה מזכירים, כי בעבר כאשר דרשה העירייה לסיים ההתקשרות עם חברה כושלת, בחר משרד התחבורה דווקא להאריך עימה את החוזה, דבר שנבלם רק באמצעות עתירה לביהמ"ש. ואילו כעת, מסרב משרד התחבורה להאריך חוזה של חברה קיימת ממנה מרוצים התושבים, וזאת למרות בקשת העירייה.

ב"כ העירייה מציין, כי החלטת משרד התחבורה לקיים את המכרז חרף התרעות העירייה וללא כל הנמקה, מהווה פגם מינהלי נוסף בהתנהלותם, כאשר ההתעקשות לקיים את המכרז בניגוד לעמדת העירייה, אינה תואמת את עמדתה במקרים דומים בערים אחרות, בהם דחה משרד התחבורה את המכרז בנימוקים דומים.

לאור כל הנ"ל, מבקש ב"כ העירייה מביהמ"ש לבטל את המרכז או לחילופין להקפיאו למשך שנתיים, וכן להכינו מחדש בצירוף התנאים הנדרשים לשם מתן שירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה לתושבי העיר.

ראש העיר מאיר רובינשטיין מסביר, כי החליט על העתירה לאחר שכלו כל הקיצין מול משרד התחבורה: "לאפשר למפעיל נטול ניסיון בהפעלת תחבורה ציבורית להשתתף במכרז, זהו אבסורד בלתי מתקבל על הדעת. נאבקתי בעבר מאבקים ארוכים ונחושים להוציא מהעיר חברות תחבורה כושלות. היעדר תנאי בסיסי במכרז של ניסיון בהפעלת תחבורה ציבורית, הוא בגדר פשע. לא נאפשר לחברות חאפריות לנהל לנו את התחבורה בביתר. אנו נחושים בעניין הזה, אלחם בכל הכח".

בכל מקרה, רובינשטיין מוסיף אזהרה לחברות השוקלות להתמודד בעירו: "אני מתכוון להקים לשכה משפטית שתעמוד לרשות תושבי העיר, ובכל מקרה של בעיית שירות - להגיש מיידית תביעת נזיקין נגד החברה. לכן, אני מזהיר מראש כל חברה שאינה מסוגלת לעמוד בסטנדרט שירות הגבוה ביותר הקיים – לחשוב פעמיים לפני שתיגש למכרז בביתר".

"יש על קוים הרבה טענות"
מנגד, גורם בתחום התחבורה הבקי בנעשה בעיר מסביר ל'בחדרי חרדים': "מתנגדי ראש העיר טוענים שהוא נלחם למען חברת קווים, בסופו של דבר בתקופה הזו שראש העיר טוען שהשירות השתפר, צריך לזכור שזה תהליך שקורה בכל הארץ בגלל פעילות של דרור גנון ושלמה רוזנשטיין. קוים נותנת את השירות שמשרד התחבורה מכתיב לה, וברור שהיא לא עושה את זה בגלל שכיף לחברה לעשות את זה.

"ראש העיר יצא למלחמה במכרז למען חבר קוים ונלחם במשרד התחבורה בכל מיני סעיפים, כאשר חלק גדול מהערותיו התקבלו. בשלב הזה כל מי שבעבר תמך ברובינשטיין במאבק הזה מתנער מכך, מכיוון שכל חברה שתזכה במכרז תצטרך בכל מקרה לעמוד בכל התנאים של משרד התחבורה.

"להבדיל ממה שהוא טוען שחברת קוים נותנת שירות, בסופו של דבר יש עליה הרבה מאוד טענות במשרד התחבורה, הם אחת החברות שחטפו הכי הרבה קנסות על נסיעות שלא בוצעו, ומעבר לזה, כשהם זכו במכרז במודיעין עילית הם שלחו את האוטובוסים הישנים לביתר ואילו את החדשים הפנו למכרז החדש. גם באלעד עשו כך ואף יותר מזה, בסופי שבוע כשצריכים לתגבר קווים בינערוניים באלעד לוקחים על חשבון ביתר ולביתר שולחים אוטובוסים עירוניים".

הגורם מציין עוד נקודה: "יש עוד בעיה כשיש תגבור מחברה אחרת - דבר שב'קווים' מרבים לעשות כי זה רווחי - אבל יש חסרונות והן; 1 אי אפשר לזהות אותו בתחנות 2 אין לו קופה והוא מתעכב ביציאה מהעיר לגביה והתושבים סובלים מהעיכוב".

לסיכום, הוא מסביר כי מדובר במאבק אישי של ראש העיר נגד רוזנשטיין וגנון, אך לא טובת התושבים היא השיקול העומד על הפרק.
תחבורה ביתר עילית מאיר רובינשטיין עתירה מכרז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד