י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הרב בגדדי תובע את 'חי בלילה' במיליון ש"ח

לטענת הרב, מגיש התוכנית נדב בורנשטיין הכפיש את שמו, פגע בו, הגיש נגדו תלונת שווא במשטרה ועיוות את דבריו

הרב בגדדי תובע את 'חי בלילה' במיליון ש"ח

הרב איתן בגדדי הגיש השבוע תביעת לשון הרע נגד מגיש "חי בלילה", נדב בורנשטיין, בסך מיליון שקל, בטענה שהוא מנהל מסע הכפשות שיטתי נגדו. בין השאר טוען בגדדי שבורנשטיין חיבר שני קטעים מדרשה שלו, שאינם קשורים, וכך גרם לצופים שהרב מעודד "סקילת חוטאים", זאת כאשר הרב עצמו הדגיש בדרשה שדינים אלו אינם קיימים בימינו. כמו כן טוען הרב שבורנשטיין הגיש נגדו תלונת שווא במשטרה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי טרם הוגש כתב הגנה.

התביעה הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב נגד חברת שידורי קשת, מנכ"לה אבי ניר, ומגיש "חי בלילה" בערוץ 2, נדב בורשטיין. לטענת הרב, באמצעות בא כוחו עו"ד אילן בומבך, החל מחודש ינואר 2016 ניהל בורנשטיין מסע הכפשות נגדו במסגרת תכניתו "חי בלילה".

מכתב התביעה שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי בסוף חודש ינואר ובתחילת פברואר הציג נדב בורנשטיין בתכניתו, לטענת כתב התביעה, באופן מגמתי ומסולף, חלקים "מבושלים" מתוך דרשות שנשא הרב בגדדי ואשר הועלו ליוטיוב, במטרה להציג את הרב כבעל דעות "חשוכות". לטענת הרב בגדדי חיבר בורשטיין שני קטעים, בהם הוא אומר כי על פי הגמרא העונש על עבירות חמורות אלה הוא סקילה, אך השמיט את הקטע בו הוא אומר שהדין לא חל בימינו.

בנוסף, לטענת הרב, עוד לפני שידור התכנית "חי בלילה", ב-10 לפברואר הגיש בורנשטיין תלונה שקרית למשטרה שלפיה התובע קרא, כביכול, לסקול חוטאים למוות. באותו יום פורסמו כתבות שסיקרו את הגשת התלונה ותוכנה. כך, לדוגמה, פורסמה באתר mako כתבה שבה דיווח בורנשטיין על הגשת התלונה וציין שהוא "מרגיש שהרב קרא למאמיניו לרצוח אותי".

במרכז הדיון המעניין לא רק משפטית, אלא גם תקשורתית, תעמוד הסוגייה האם לגיטימי לקחת שני קטעים שונים מנאום וידאו של רב ולחבר בינהם כאילו נאמרו בנשימה אחת ולהתעלם מקטע שלישי שודר ביניהם? ועוד שאלה אתית - האם איש תקשורת השייך לקבוצת הזדהות מסוימת רשאי להגיש תלונה במשטרה כאילו איימו עליו אישית.

לטענת עו"ד בומבך, ציטט הרב קטעים מהמקרא המדברים על סקילה ואת העונשים בתקופה הזו. משום מה, לטענתו, נמנע בורנשטיין מלצטט את דבריו המפורשים של הרב בגדדי שאמר באותה הקלטת: "כמובן אין כרגע בית דין לא דנים דיני נפשות, אף אחד לא הולך ופוגע באף אחד, אתה לא סנהדרין ואתה לא שופט ולא דיין".

לפי כתב התביעה, בכתבה נוספת ששודרה ב"חי בלילה" ביום 16.6.16, השווה בורנשטיין את התובע לרוצח ישי שליסל, ואמר: "... עכשיו שליסל שעומד בפני מאסר עולם של עד 85 שנה, זה מה שהפרקליטות מבקשת, זה כנראה לא יהיה רלוונטי. אבל הדברים האלה עדיין נאמרים".

"כדי ליצור נופך שערורייתי לכתבות, הנתבעים עיוותו את העובדות לחלוטין, הציגו מצגים שלא היו ולא נבראו ואף השמיטו עובדות מהותיות שהיה בהן כדי להפריך את הסיפור שיצרו. דא עקא, שהעובדות בענייננו שונות בתכלית מאלה שהוצגו בכתבה", קובע עורך הדין בומבך. ומביא את הציטוט המדויק מדרשת הרב בגדדי.

עו"ד בומבך גם מזים את הטעה כאילו התחקירן של "חי בלילה" הותקף. "הרב בגדדי הבין כי מדובר בתחקירן, ביקש להמשיך ולשוחח עמו, אך התחקירן סב על עקביו ומיהר לעזוב את המקום, מבלי שאיש מנע זאת ממנו או התנכל לו. כל התיאור הדרמטי שנטען, שלפיו אנשים 'רדפו' אחרי התחקירן, איימו עליו ואף חטפו לו את הסלולרי – לא היה ולא נברא".

לטענת עו"ד בומבך, כדי להעצים עוד יותר את הכפשתו של התובע, הגיש בורנשטיין תלונה שקרית למשטרה נגדו. בורנשטיין ידע היטב, ביום הגשת התלונה מצפייה בדרשה של התובע שלושה ימים קודם לכן אשר שודרה ב"חי בלילה", כי התובע הדגיש כי על-פי ההלכה דיני הסקילה אינם נוהגים היום "ואנחנו לא דנים דיני נפשות".

עוד קובע עורך הדין בומבך כי "הנתבעים לא נתנו לתובע הזדמנות נאותה להגיב להאשמות החמורות שייחסו לו בכתבה. הכתבות שערכו היו מגמתיות ומסולפות ולא אפשרו לו להתייחס בצורה עניינית לטענות כלפיו ולהפריכן. כתוצאה מהעריכה המגמתית של הכתבות, לא הובאה בהן עמדתו של התובע ביחס לסוגיה שעליה נסובה הכתבות – והיא שכיום לא דנים דיני נפשות ואף אדם אינו אמור להוציא אל הפועל דינים של עוברי עבירות. כתוצאה מעריכה זו, קיבלו הצופים תמונה חד-צדדית ומסולפת של עמדתו של התובע, והם קיבלו רושם מוטעה שהתובע מסית לרצח".

לטענת עו"ד בומבך הנזק שנגרם לרב איתן בגדדי הינו אדיר. אך הוא מעמיד את סכום תביעתו, באופן שמרני, על סך של מיליון שקל המבטא רק חלק מהנזקים שנגרמו לו, כתוצאה מפרסום דברי לשון הרע בכתבות. כמו כן דורש עו"ד בומבך להוציא צו המחייב את הנתבעים לפרסם על חשבונם, הודעת תיקון או הכחשה של דברי לשון הרע, "בהיקף, באופן, בהבלטה, בנוסח ובמקומות, כפי שייקבע על-ידי בית-המשפט באופן אשר יהלום את חומרת הפרסומים המבזים שפרסמו הנתבעים".

ממערכת חי בלילה נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "תמוה שהרב בוחר ליידע את התקשורת בדבר הגשת התביעה עוד בטרם הומצאה במשרדנו. כך או כך מערכת חי בלילה היא מערכת עיתונאית הפועלת על פי כל כללי האתיקה. עם פרסום משנתו הגלויה של הרב בגדדי בתכנית, כפי שהיא מופיעה בעמוד היוטיוב שלו, בחר הרב להעלות דרשה נוספת שבה הסית לפגיעה בחברי הקהילה. בעקבות איומים אלו הגיש נדב בורנשטיין תלונה במשטרה בגין הסתה אישית כנגדו והחקירה בעניין זה עדיין מתנהלת".
הרב איתן בגדדי חי בלילה נדב בורנשטיין שידורי קשת לשון הרע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד