ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

תיעוד נדיר: יחידת העילית 669 בפעולה. צפו

יחידת החילוץ 669 של צה"ל, הנחשבת לאחת מיחידות העילית של צה"ל, מספקת היום (חמישי) הצצה נדירה לפעילותה • צפו

צילומים: דו"צ
צילומים: דו"צ

יחידת החילוץ 669 של צה"ל, מספקת היום (חמישי) הצצה נדירה לפעילותה. היחידה, שהוקמה רשמית כבר בשנת 1974, נחשבת לאחת מיחידות העילית של צה"ל.

היחידה מתמחה במגוון סוגים של חילוץ בהם בין היתר, חילוץ פצועים. לדברי דובר צה"ל, חילוץ אזרחים הוא אירוע המתרחש בממוצע בין פעם לפעמיים בשבוע. בכל מקום שבו מצב הפצוע מצריך חילוץ מיידי, היחידה מוזנקת ונותנת מענה לאירוע.

בנוסף, היחידה מתמחה באימון קפיצה למים עם חיל הים. תרגיל שהתקיים בפברואר האחרון. אימון חילוץ מצוללת. יחידה 669 היא היחידה מכל כוחות החילוץ וההצלה שמוכשרת לחלץ כוח מצוללת, בשל מורכבות וייחודיות המשימה. אימוני חילוץ מצוללת הם חלק משגרת האימונים של לוחמי היחידה.

היחידה עוסקת בחילוץ ופינוי קרבי משטח אויב ומשטחינו בים וביבשה. בנוסף, היא נותנת מענה רב לאירועים אזרחיים וברמה הלאומית. במלחמת לבנון הראשונה חילצה היחידה 2,000 פצועים. אביו של מפקד היחידה חולץ אף הוא על ידי 669 במהלך המלחמה.



במלחמת לבנון השנייה היחידה ביצעה 94 מבצעים וחילצה 336 פצועים. בעופרת יצוקה הפעילה היחידה לראשונה צוות ניוד באמצעות יחידת הניוד של אוגדה 98. מדובר בפיתוח יכולת ניוד רכוב. בצוק איתן היכולת הורחבה והופעלו 10 צוותי ניוד, טיפלו בכ-300 פצועים.

הלוחמים נדרשים לכשירויות רבות ולכן עליהם לעמוד בתרגול רב. ליחידה סד"כ קטן, מיומן וכשיר למגוון משימות. ביחידה מספרים כי יש העדפה לאיכות על פני כמות וכי יש השקעה בלוחמים על פני האמל"ח מתוך ההבנה שהלוחמים הם הכלי הכי חשוב של היחידה.

מדובר בהכשרה המתפרסת על פני שנה וחצי. מתוכה ארבעה חודשים של טירונות בבא"ח צנחנים, לאחר מכן קורס חובשים בבה"ד 10, ובסופו עוד שנה של הכשרה ייעודית בית ספר ללוחמים ביחידה עצמה.

הכוננות ביחידה מתבצעת שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה - גם סדיר וגם מילואים. היחידה נדרשת לעמידה ב-15 דק כוננות עד המראה. היחידה מוקפצת בממוצע 3 פעמים בשבוע לאירועים.

ביחידה מספרים כי באירוע שלשום בהר דב הוקפצו חולייה וצוות. הכוחות מקבלים את התמונה תוך כדי כיוון שקצב ההזנקה כל כך מהיר. הגיעו לנקודה תוך 40 דק כולל זמן הטיסה. הגיעו לפני האמבולנסים ושאר כוחות החילוץ וסיפקו מענה ראשוני משמעותי באירוע.

מי את יחידה 669?
יחידת החילוץ והפינוי בהיטס, הידועה יותר בשם יחידה 669, היא יחידת החילוץ של חיל האוויר הישראלי, ונחשבת לאחת מהיחידות המיוחדות של צה"ל. היחידה כפופה למפקדת כוחות אוויר מיוחדים (מכא"ם) בחיל האוויר. בסיס הקבע של היחידה הוא תל נוף. סמל היחידה הוא חתול בעל עיניים ירוקות ולעתים לוחמי החילוץ מכונים בשל כך "חתולים".

היחידה שומרת על כשירות מבצעית גבוהה ועל יכולת טכנית ורפואית כתוצאה מפעילות שוטפת הכוללת חילוץ אזרחים ממצבים מורכבים. מצבי האמת אליהם מתאמנת היחידה כוללים טיפול חרום בפצועים, חילוצם והטסתם לבתי חולים.

יחידת 669 הוקמה בשנת 1974 בעקבות תאונת טיסה קטלנית שארעה כשנתיים קודם לכן. שני מטוסי F-4 פנטום ("קורנס") התנגשו באוויר בעת טיסת אימונים מעל הים. שלושה אנשי צוות ניצלו ואילו הרביעי, סגן אהרן-נעם ארנון טבע בעת ניסיונות החילוץ וגופתו לא נמצאה עד היום.

הגם שייעודה המקורי היה חילוץ טייסים שנטשו בשטח אויב, היחידה מתפקדת כיחידת החילוץ המוסק (חילוץ באמצעות מסוקים) של צה"ל, והיא משמשת לחילוץ כוחות לוחמים ופינוי פצועים משדה הקרב, חילוץ מטיילים שנפצעו, חילוץ צוותים ימיים, פינוי בהטס של פצועים לבתי חולים וביצוע סריקות אוויריות וקרקעיות לאיתור נעדרים. בנוסף מאמנת היחידה אנשי צוות אוויר בטכניקות נטישה, מילוט וחילוץ. היחידה עושה שימוש במסוקי הסער של החיל - UH-60 בלק הוק ("ינשוף") ו-CH-53 סי סטאליון ("יסעור").

כ-70% מפעילות היחידה הם בתחום האזרחי, והשאר - בתחום הצבאי. בשנת 2008 חילצה היחידה כ-400 אזרחים.













669 חיל האוויר חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד