י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

התוכנית הלאומית למאבק בתאונות

תכנון המאבק בתאונות הדרכים מנקודת מבט תורנית • וגם: איך באמת נלחמת מדינת ישראל בתאונות • שמואל אבואב מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', משלב נושאים אקטואליים עם בטיחות בדרכים

התוכנית הלאומית למאבק בתאונות



בפרשת השבוע מובא סיפור התוכנית הקפדנית שמכין יעקב אבינו לקראת המפגש מעורר החששות עם עשו אחיו. תחילה הוא שולח אליו שליחים, אותם הוא מתדרך כיצד לנהוג, ובהמשך הוא מכין עצמו בדקדקנות לקראת אתגר המפגש עם עשו.

ידועים דברי חז"ל איך הכין יעקב עצמו למפגש "בדורון, תפילה ומלחמה", וידוע גם הלקח מהם: תפילה היא תפילה, כלומר הישענות על ה', אבל אין היא פוטרת את האדם מן הדורון ומן המלחמה, כלומר מהכנת התוכנית למול האתגר, ומהוצאתה לפועל לאחר מכן.

מידי שבוע מוצאים את מותם בכבישי ישראל אנשים רבים, שמותם הטראגי לא היה מחוייב המציאות כלל. המאבק בקטל בדרכים הוא אתגר שעל החברה הישראלית להתמודד איתו בנחישות, לא רק בתפילה, אלא גם על ידי פעולה ממש.

מדינות רבות באירופה הכינו תוכנית לאומית מפורטת למאבק בתאונות, וקצרו הצלחה מרשימה, בדמות הפחתת עשרות אחוזים ממספרי ההרוגים השנתיים שלהן.

שמונת עיקרי תוכנית שיינין

גם לישראל יש תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, תוכנית שיינין, ואת הירידה במספרי ההרוגים בשנים האחרונות יש לייחס ליישומה. ואולם יישומה הוא חלקי בלבד, והרווח בחיי אדם הנובע מיישומה החלקי – חלקי בלבד אף הוא. כל שעלינו לעשות כדי להפחית עוד הרבה יותר את מספרי ההרוגים אצלנו, הוא ליישם בקפדנות ובנחישות את שמונת עיקרי תוכנית שיינין, כדבר דבור על אופניו:

אחריות השר - שר התחבורה והבטיחות בדרכים הוא האחראי הישיר לבטיחות בדרכים, בינו לבינו ובינו לבין הציבור, ממש כשם ששר הביטחון אחראי לביטחון הלאומי.

רשות מובילה – כשם שיש צורך במפקדת מטות משולבים, כדי לתאם את כלל פעולות הצבא, כך יש צורך בהקמת והפעלת רשות לאומית לבטיחות בדרכים, שתהיה עצמאית לגמרי, שתקציבה השנתי הקבוע יעמוד על 550 מיליון ₪, ושתהיה חזקה מספיק לתכנן את כל הפעולות הקשורות לבטיחות בדרכים, לתכלל אותן ולפקח עליהן כסמכות עליונה.

אכיפה משטרתית – מערך אכיפה חזק הוא מרכיב מפתח במאבק בתאונות. התקציב השנתי שמעבירה הרשות למשטרת התנועה, צריך לעמוד בקביעות על 160 מיליון ₪. בתקציב זה תגדיל המשטרה את מספר הניידות, תגייס לשורותיה עוד 1500 חיילים לתפקיד סיירי תנועה, תעמוד ביעד שנתי של ארבעה מיליון מפגשי שוטר נהג, ותתקין 300 מצלמות אכיפה.

תשתיות בטיחות - מחוייבת השקעה נקודתית בתשתיות, במסגרתה יטופלו 337 קילומטרים של כבישים אדומים מרובי נפגעים, ועוד 125 צמתים מועדים לתאונות. בנוסף יוסדרו מעקות בטיחות בלתי תקינים, ותותקנה הפרדות בכבישים חד מסלוליים מסוכנים באורך 267 ק"מ. התקנת ההפרדות לבדה צפויה להביא לחיסכון של 21 הרוגים מידי שנה.

שירותי פינוי חילוץ והצלה - הפעלה מוסדרת וקבועה של שירות הפינוי המוסק בחבלי הארץ המרוחקים, ותגבור מערכי החילוץ וההצלה.

ענישה מחמירה -מחוייבת החמרה בענישה והשלמת חקיקה תואמת. יש לאסור נוכחות אלכוהול בדם נהגים צעירים ברמת 0%. יש להשלים את הליך רישיון הנהיגה המדורג בהתאם להמלצות ועדת ההיגוי, ויש להעלות את רף עונשי המינימום על עבירות תנועה חמורות.

חינוך והסברה - ועדת שיינין קבעה כי כל תלמידי ישראל, מגן הילדים ועד לסוף כיתה י', ילמדו בטיחות בדרכים ונהיגה נכונה במסגרת שעה שבועית, ולאורך כל שנת הלימודים.
ושימוש בטכנולוגיות בטיחות מתקדמות בכלי רכב – עליהן הומלץ בדו"ח שיינין, לרבות הקלה במיסוי על התקנתן בכלי הרכב, וחיוב היבואנים להתקינן בדגמים המיובאים.

האם תביא לנו העמידה בעקרונות אלה את הבשורה המיוחלת בכבישים? המציאות באירופה לא מותירה ספק באשר לתשובה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד