כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

גפני: "הודרכנו ע"י הרבנים שהרפורמים יקחו מה שרוצים ושילכו"

על רקע סערת העברת המיליונים למקוואות רפורמיים הצהיר ח"כ משה גפני כי הנציגים החרדים הונחו על ידי גדולי הדור לאפשר לרפורמים לקחת מה שהם רוצים, "כך גם היה עם הרב אלישיב בעניין הכותל, אך אני אעצור את ההעברה" • האזינו

ח"כ משה גפני (הדס פרוש, פלאש 90)
ח"כ משה גפני (הדס פרוש, פלאש 90)

על רקע סערת העברת המיליונים לבניית מקוואות לרפורמים, הצהיר לאחרונה יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי גדולי הדור הנחו את הנציגים החרדים לאפשר לרפורמים "לקחת מה שהם רוצים ושילכו מאיתנו".

את הדברים אמר גפני בסוף השבוע במהלך סימפוזיון שנערך עמו בעת ששהה לנופש בהודיות, בהשתתפות אברכים ותלמידי ישיבה. מי שהנחה את הפאנל היה העיתונאי בצלאל קאהן מרדיו קול חי.

בהקלטה שהגיעה לידי "בחדרי חרדים" נשמע גפני אומר: "הייתה העברה של עשרה מיליון שקלים למשרד ראש הממשלה - לא למקוואות של רפורמים, אפילו לא לסוכנות, אפילו לא להסתדרות הציונית - אלא העברה שכמותה מתנהלים כל הזמן.



"הלך מישהו ואמר 'הנה, זעזוע בעולם התורה וההלכה - הועבר כסף לרפורמים', ולמרות שבאותה ישיבה הועברו מאה חמישים וחמש מיליון שקל לישיבות, כתב יאיר אטינגר בכותרת ראשית בעיתון הארץ שהעברנו כסף לרפורמים".

בצלאל קאהן: "מה אתה עונה? הרי עשרה מיליון שקל זה הכרה ברפורמים - אפילו מיליון זה הכרה בהם".

גפני השיב בציניות: "לא, סתם. אני עושה ביקורת לעיתונות ופשקעווילים".

בצלאל קאהן: "הוא לא עונה. הוא עונה לעצמו".


גפני: "אנחנו עוסקים במציאות הזו של העברת עשרה מיליון שקלים למשרד ראש הממשלה - שהם יעשו עם הכסף מה שהם רוצים".

בצלאל קאהן: "ידעת שזה ילך למקוואות הרפורמים?".

גפני: "לא. ואני גם עכשיו אומר, אני עוקב אחרי הדבר הזה, ואם הכסף יועבר למקוואות הרפורמים יש לי דרך לעצור את זה - אנחנו נמצאים כעת בסוף אוגוסט ומגיע ספטמבר, אם הם רוצים לבנות מקווה אחד, צריכים הרי חצי שנה שלושת רבעי שנה, וכדי להמשיך את זה בינואר 2017 הם יצטרכו לבוא לוועדת הכספים ולהעביר להם עודפים, זה התהליך".

גפני בסימפוזיון בהודיותצילום: גפני בסימפוזיון בהודיות
גפני בסימפוזיון בהודיות

כאן הצהיר גפני כי עצם העברת הכספים אינה חמורה, מאחר וגדולי הדור הנחו את הנציגים החרדים לאפשר לרפורמים לקחת מה שהם רוצים, כל עוד אין הכרה רשמית של המדינה בהם: "אני מודיע בבמה המכובדת הזאת בהודיות כי אם אכן יתברר שמשרד ראש הממשלה העביר את הכסף למישהו כדי לבנות מקווה לרפורמים - שזה לא איסור כזה גדול, אנחנו הודרכנו על ידי גדולי התורה שהרפורמים יקחו מה שהם רוצים ושילכו מאיתנו, כך גם היה עם הרב וואזנר והרב אלישיב בעניין הכותל. על כל פנים, אם אכן כך יהיה אני לא אעביר להם עודפים לבניית המקוואות".

כאמור, גפני התייחס שלא במקרה גם לנושא הכותל, אז כזכור הביאו בפני מרן הרב אלישיב את הנושא הטעון בו היו שתי אפשרויות - לצאת למלחמה בבג"ץ, שם היהדות החרדית ככל הנראה תפסיד והמדינה תיאלץ להכיר רשמית ברפורמים, או לאפשר להם לפעול ברחבה צדדית.

הרב אלישיב הכריע לאפשר לרפורמים הפעלת רחבה צדדית, זאת בכדי שלא יקרה מצב בו המדינה תכיר רשמית ברפורמים. כפי המסתמן, נראה שגפני יפעל גם בנושא המקוואות על פי אותו קו - לאפשר לרפורמים פעילות אך לא לאפשר הכרה של המדינה ברפורמים כזרם ביהדות.
משה גפני רפורמים הכותל המערבי מקוואות רפורמים סימפוזיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד