ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

כל מה שרצית לדעת על סגולות צמחי המרפא

צמחי המרפא שיסייעו לך להילחם בנזק החמצוני - מאת ליהי קן, תזונאית קלינית B.Sc של חברת The123

כל מה שרצית לדעת על סגולות צמחי המרפא
ד/ב/ב

נזק חמצוני בגופנו מתרחש כל הזמן ופוגע במערכות שונות. הנזק החמצוני הוא אחד הגורמים הבולטים אשר משפיעים על בריאותנו, והסיבה להיווצרותו היא ייצור של ראדיקלים חופשיים שנוצרים בגופנו על בסיס יומי ופוגעים בנו ברמת הרקמות, התאים וכןבמערכות שלמות של הגוף.

בנוסף, הראדיקלים החופשיים פוגעים בדנ"א שבגרעין התא, ולכן בתנאים של "עקה חמצונית" (יצירה מוגברת של ראדיקלים חופשיים) עלולים להתפתח גם גידולים סרטניים. הנזק החמצוני עשוי לתרום להתפתחות מחלות וסימפטומים שונים, כגון הזדקנות מואצת, דלקות שונות, אלצהיימר, סוכרת מסוג 2, טרשת עורקים, מחלות לב ואף כשל איברים המביא למחלות ניווניות.

נוגדי חמצון – מהם?

נוגדי חמצון הם חומרים המפחיתים או מעכבים את תהליכי ההתחמצנות המתרחשים בגופנו.
ההגדרה של נוגדי חמצון מתייחסת למגוון המינרלים, הויטמינים ושאר רכיבי תזונה צמחיים, אשר שומרים על הגוף מפני השלכותיהן המזיקות של ראדיקלים חופשיים. ויטמין C, למשל , מהווה אחד מנוגדי החמצון אשר מצויים בירקות ובפירות הדר.

מה מגביר את יצירת הראדיקלים החופשיים בדם?

הגברת היווצרות הראדיקלים החופשיים נגרמת מצריכת מזון מתועש או מעובד (במיוחד בשרים על האש או מזון מעושן, אפייה בחום גבוה וכו'), קרינה, עישון, מתח, לחץ, אוויר מזוהם, תרופות, גיל מבוגר, מחלות שונות ועוד.

היווצרות הראדיקלים החופשיים מתרחשת גם בצורה טבעית, לדוגמה כאשר אנחנו נושמים, בזמן פעילות גופנית אינטנסיבית או בתהליך חילוף החומרים. אך הבעיה המשמעותית יותר היא הנזק החמצוני הנגרם ממקור חיצוני כגון כימיקלים ותרופות שונות, מזון מתועש/מטוגן, עישון, חומרי ריסוס, הדברה, קרינה ועוד.

למזלנו, הגוף מחזיק במאגרים של נוגדי חמצון המפחיתים את הנזק החמצוני שהצטבר בגוף כתוצאה מהגורמים המצוינים לעיל, מה שמאפשר לנו לשרוד ולהתקיים. מומלץ להפחית את כמות הראדיקלים החופשיים בדם באמצעות הימנעות מהגורמים החיצוניים הנ"ל.

אף על פי כן, בעקבות הניצול הממושך של המאגרים, אנו נדרשים לתגבר את מאגרי הגוף באופן קבוע באמצעות צריכת אנטי אוקסידנטים ממקור חיצוני, בכדי שנוכל לשמר את מאזן הראדיקלים-נוגדי חמצון לטווח הארוך. דבר זה היה מתבצע באופן אידיאלי באמצעות תזונה נכונה בלבד. אולם ממחקרים עולה כי התזונה המערבית הטיפוסית נכשלת באספקת כמות נוגדי החמצון הדרושה לגופנו (בעיקר בשל איכות מזון ירודה) ולאורך השנים מאגרי הגוף הולכים ומדלדלים.

אם נרצה לשפר את איכות חיינו, הדרך הטובה ביותר היא, למעשה, באמצעות נטילת תוספי תזונה אשר מכילים כמות מספקת של נוגדי חמצון הדרושים לגופנו.

לצורכי המחשה, עלינו לצרוך כמות של כ-350 תפוזים מדי יום בכדי למנוע את כלל נזקי החמצון המתרחשים בגופנו. אף על פי שלא ניתן להימנע לחלוטין מהזדקנות תאי הגוף, אפשר בהחלט לדחות ולמתן אותה ע"י צריכה מספקת של נוגדי חמצון.

את המצב החמצוני בגופנו ניתן לדמות למאזניים, כאשר בצד אחד מצויים הראדיקלים החופשיים ומהצד השני נוגדי החמצון. כאשר המאזניים נוטים לטובת נוגדי החמצון, ריפוי טבעי של הגוף יתרחש והוא יתפקד בצורה מיטבית וחיונית. גם אם נאזן את המאזניים לאחר פריצת מחלה ניוונית, תיתכן נסיגה במחלה אפילו עד כדי ריפוי מלא. עם זאת, יש להתחשב בעובדה שהנזק החמצוני הוא מיידי ואילו תהליך הריפוי של נוגדי החמצון הוא מתמשך ואיטי – על כן יש לתגבר את הגוף בנוגדי חמצון לתקופות מתמשכות, באמצעות צריכת נוגדי חמצון על בסיס יומיומי.

מי זקוק במיוחד לתוספת נוגדי חמצון?

- מי שתזונתו לקויה או חסרה.
- מעשנים (כולל מעשנים פאסיבים).
- אנשים החולים במחלות כרוניות ו/או הנמצאים בסיכון לחלות בהן.
- מי שמעוניין לשמור על בריאות אופטימלית ו/או לעכב את תהליך ההזדקנות.

קיימים צמחי מרפא הידועים כמכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון. להלן דוגמה לשלושה מהם:
שורש צמח הליקוריץ'

צמח הליקוריץ' ידוע כנוגד חמצון, בין החזקים ביותר אשר קיימים בטבע. בצמח זה נעשה שימוש במשך אלפי שנים והוא נחקר רבות בעשורים האחרונים. ממחקרים עולה כי שורש הצמח מסייע באופן משמעותי להפחתת התחמצנות הכולסטרול בדם (הידועה כגורמת למחלות כגון שבץ מוחי, טרשת עורקים, נזקי מחלת הסוכרת, מחלות לב וכלי דם ועוד). נוסף על כך, מחקרים מעידים על ירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי וברמות הטריגליצרידים (שומנים) בדם כתוצאה משימוש בשורש הצמח. זאת ועוד, שורש הליקוריץ מכיל רכיבים אנטי סוכרתיים המגבירים רגישות לאינסולין.

* יש לקחת בחשבון שבשורש צמח הליקוריץ' קיים רכיב שנקרא גליצריזין אשר עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם ועל כן, עבור הנוטלים תוסף של שורש הליקוריץ, מומלץ לוודא כי התוסף מגיע ללא רכיב זה (נהוג לקרוא לתוסף כזה DGL, שמשמעותו ללא רכיב הגליצריזין).

שורש הג'ינג'ר - זנגוויל

צמח הג'ינג'ר ידוע כצמח מרפא פופולארי אשר נחקר רבות. קיימות הוכחות לכך ששורש צמח הג'ינג'ר מפחית רמות סוכר בדם, מגן מפני זיהומים ובקטריות, מפחית דלקתיות בקרב חולי דלקת מפרקים כרונית, מזרז ומשפר תהליכי עיכול, משפר פעילות מוחית וזיכרון, מפחית את הכולסטרול הכללי, הכולסטרול ה"רע" וכן מפחית את רמות השומנים בדם.

אונה דה גטו - ציפורני החתול

צמח זה אשר נמצא בשימוש מעל ל-2000 שנה הודות לסגולותיו המרפאות בקרב תרבויות שונות, מהווה נוגד חמצון חזק מאוד. בנוסף, קיימות עדויות לכך שהצמח מכיל רכיבים נוגדי דלקת ונוגדי סרטן, לצד רכיבים אנטי-דלקתיים ואנטי-ויראליים. זאת ועוד, ממחקרים עולה כי צמח ציפורני החתול מחזק את המערכת החיסונית, מסייע להפחתת לחץ הדם וכן מפחית באופן מובהק את תסמונת העייפות הכרונית (הקרויה CSF).


לצפייה בסרטון, למידע נוסף וליצירת קשר לחצו כאן>>
ויטמינים The123Lifestyle ליהי קן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד