כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אור ירוק: עייפים על הכביש

42,330 נהגים דווחו כי נרדמו על ההגה במהלך השנה האחרונה • כ-430,000 נהגים דיווחו כי קרה להם לפחות פעם אחת, במהלך השנה האחרונה, שהרגישו עייפים, רצו לעצור בצד, אך לא היה להם היכן

אור ירוק: עייפים על הכביש
מנחם הלוי



כ-95,000 בני אדם דיווחו כי במהלך השנה האחרונה נסעו עם נהג שנרדם על ההגה. כך על פי סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור 'אור ירוק' בקרב אוכלוסייה המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.




שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "לכל אדם יש צורך גדול יותר בשינה בשעות מסוימות. בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות (חצות עד 4:00) ובשעות אחה"צ המוקדמות (14-16). ברגעים אלה, יש נטייה טבעית לישון ואם לא ניתן לישון, מתעוררת תחושת עייפות. כמו-כן, גם נסיעה בכביש ארוך ומונוטוני, כמו למשל כביש הערבה, מאיצה את תחושת העייפות בשל השעמום שנוצר.

"הנהגים הנמצאים בסיכון לנסיעה במצב עייפות הם נהגים צעירים שיוצאים לבלות, נהגי משאיות מקצועיים, אשר לא אחת מעסיקיהם אינם מקפידים על זמני מנוחה מספיקים של נהגי החברה, הנאלצים לנהוג במשך שעות רבות ברציפות ללא מנוחה. כמו-כן, עובדי משמרות, אנשים עם הפרעות שינה, אנשים שנוהגים בלילה ונהגים שנוהגים מרחקים ארוכים".



יותר מרבע מיליון נהגים ניקרו בנהיגה

על פי הנתונים, מעל לרבע מיליון נהגים דיווחו כי יצא להם לנקר על ההגה במהלך השנה האחרונה לפחות פעם אחת (כלומר נעצמו להם העיניים לרגע ומיד פתחו אותם). בחלוקה לאזורים בארץ, תופעה זו הייתה השכיחה ביותר בקרב הנהגים הגרים באזור ירושלים (18.3%). מיד אחריהם נהגים הגרים באזור השרון, אשר 16.7% מהם דיווחו שיצא להם לנקר על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה.

כמו כן, כ- 115,000 נהגים הודו שירדו מהשוליים של הכביש בזמן נהיגה משום שכמעט נרדמו על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה. גם במקרה הזה, נהגי אזור ירושלים 'מובילים' על שאר הנהגים מאזורים אחרים בישראל – כ- 10% מהם דיווחו כי חוו מקרה מאין זה במהלך השנה האחרונה. מנגד, אף לא נהג אחד הגר באזור הדרום דיווח על ירידה משולי הכביש בשל עייפות.

לשאלה "האם נרדמת על ההגה?" 42,330 נהגים דיווחו שזה קרה להם במהלך השנה האחרונה (1.5% מכלל הנהגים היהודים בישראל). חשוב להדגיש כי מדובר בהירדמות של ממש ולא ניקור רגעי או ירידה לשוליים בשל עייפות ומיד חזרה. כאן הסכנה גדולה ומוחשית.

מבין אלה שדיווחו כי נרדמו ממש על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה, לנהגים הגרים באזור הצפון זה קרה יותר משאר הנהגים בארץ. כ-2.5% מהם דיווחו כי זה קרה להם במהלך השנה האחרונה. מנגד, בדומה למקרה הקודם, אף לא נהג אחד הגר באזור הדרום דיווח על הירדמות על ההגה בזמן נהיגה במהלך השנה האחרונה.



אין היכן לעצור

עוד נמצא על פי הנתונים כי כ-430,000 נהגים דיווחו שבמהלך השנה האחרונה קרה להם לפחות פעם אחת שהיו עייפים בזמן נהיגה, הם רצו לעצור בצד לנוח, אך לא היה להם היכן לעצור. מבין כלל הנשאלים, כ- 22% מהנהגים הגרים באזור ירושלים חוו מקרה כזה, כ-20% מהנהגים הגרים באזור הצפון, כ-15% מהנהגים הגרים באזור השרון, כ-13% מהנהגים באזור הדרום וכ- 12% מהנהגים הגרים באזור המרכז.

בשל העובדה שנהגים רבים אינם ששים לספר על עצמם כמי שנרדמו 'על ההגה', נשאלו הנהגים את אותן השאלות אך הפעם לגבי נהגים שעימם נסעו. בכל השאלות עלה שיעור המנקרים והנרדמים על ההגה באופן ניכר. כך למשל, לגבי השאלה "האם יצא לך לנסוע לפחות פעם אחת בשנה האחרונה עם נהג אשר שנרדם על ההגה?", 3.3% ענו בחיוב. זה אומר שכ- 93,100 נהגים נרדמו על ההגה במהלך השנה החולפת. גם במקרה זה, בחלוקה לאזורים בארץ, 'מובילים' נהגים הגרים באזור ירושלים (6.3%) ומנגד נמצאים נהגים הגרים באזור הצפון והדרום (1.4% בשני המקרים) .

אבואב: "על פי מחקר שבדק שיטות שונות להעלאת הערנות ודחיית תסמיני עייפות של נהגים, נמצא כי שילוב בין מטלה מנטאלית ושתיית משקה אנרגיה עזרו להעלות את ערנותם היחסית של הנהגים במהלך נהיגה ממושכת בתנאי דרך מונוטוניים. כמו-כן, מומלץ מאוד, כאשר מרגישים עייפים בזמן נהיגה, לעצור לנוח בצד הדרך במקום בטוח ולהמשיך רק כאשר מרגישים יותר ערניים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד