י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

WAZE שינה את חיינו - גם פוליטית / שלהבת חסדיאל

הגיגים לבין הזמנים - איך הכלי הטכנולוגי שינה את חיינו אפילו פוליטית הפכנו למוצא ויעד: יכולים לדמיין עולם בלי וויז? שלהבת חסדיאל

WAZE שינה את חיינו - גם פוליטית / שלהבת חסדיאל

כמו המילון שגרם לנו לשכוח מילים, הסלולארי שביטל את זכירת מספרי הטלפון וויקיפדיה שחיסלה את הידע הכללי, כך WAZE (דרכים) מנטרלת את התפיסה המרחבית שלנו. היא מוכיחה את עליונות המפה על הטריטוריה: אם זה לא על המפה, אי אפשר להגיע לשם. אם זה לא תועד, אונדקס או קוטלג – זה לא קיים.

ידיעת הארץ היא דיספלינה שאבד עליה הכלח. אם פעם נעזרנו בסימוני "אתה נמצא" כאן" על המפות, כעת חץ מסמן מונח מעל ראשינו, עוקב אחרינו לכל מקום.

לא מזמן ביקשתי מוויז שידריך אותי ביציאה מפאתי ירושלים לבני ברק. נסעתי רגוע לפי ההוראות המיטיבות שניתכו עלי מהמכשיר, ותוך פחות מרבע שעה מצאתי את עצמי במסלול המהיר לרמאללה. האפליקציה כנראה חישבה בינה לבינה שכאן טמונה דרך קצרה ונינוחה למחוז חפצי.

הטכנולוגיה של וויז כיווצה תהליכים פוליטיים ארוכי שנים לכדי שתי נקודות גיאומטריות: מוצא ויעד. האם הדרך המהירה ביותר מסביון לתל אביב חותכת את שכונת התקווה? המסע הבלתי מתוכנן הוכיח כי המפה של וויז אינה מעמדית, אתנית, מדינית, כלכלית או היררכית. זוהי גיאופוליטיקה מבוססת אפליקציה.

כמו איזה מדריך כריזמטי שמדריך את תלמידיו לצאת למסע בין נקודות כואבות בחייהם האישיים וכך לבצע את התיקון המיוחל – כך קול הבאס של הנווט האוטומטי בוויז נוסך בנו ביטחון, מנחה אותנו על עיוור.

וויז הוא מורה דרך סינטטי לחברה שעבורה ההווה הוא ארץ זרה. בעולם של וייז כולנו תיירים, בכל אשר נלך: בביקור אצל חברים, בדרך לטיול ואפילו בדרך לעבודה. גם הסימטאות המוכרות ביותר הופכות למנוכרות. כל חייכם ידעתם מה הדרך הטובה ביותר להגיע לבית של הדודים בפתח תקווה? וויז יטען אחרת.

חוסר האוריינטציה שלנו במרחב, הן הפנימי והן החיצוני, משווע לקול שידריך אותנו במצוקתנו. אנחנו זקוקים נואשות למורה דרך שיורה ויאמר לנו מה אנחנו רוצים ולאן עלינו להגיע. ואלה פקודותיו: היצמד לנתיב הימני. פנה ימינה. פנה ימינה.
וויז waze שינה את חיינו וויז פוליטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד