י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מצוות באמצע הדרך - ופרנסה זה מזה

הרב בנ ציון נורדמן, חבר מועצת העיר חדרה, מזמין את הנופשים לתייר בעירו, ומשתף בסיפור ממורו ורבו הגרש"ז אוירבך זצ"ל

מצוות באמצע הדרך - ופרנסה זה מזה
ד

החופשה הגדולה עומדת לקראת סיום, ברוך השם. עם ישראל מנצל את הימים האחרונים לחופשה וממלא את אתרי הנופש היפים ברחבי הארץ, ועל הדרך מספק פרנסה לבעלי חברות התיירות, לבעלי הצימרים והאתרים השונים. תמיד נחמד להסתובב ברחבי הארץ בימים אלו, לראות את הישראלים מעדיפים את החופשה כאן אצלנו בארץ, בלא לחפש ריגושים במקומות אחרים.

יש פרסומת שרצה כבר שנים 'דווקא עכשיו חופשה בישראל'. אני רואה במיזם זה של משרד התיירות רעיון מבורך, לעודד את הישראלים לנפוש כאן בארץ. כמחזיק תיק התיירות והנופש בעיר חדרה אני מבין היטב עד כמה המשק הישראלי זקוק לתיירות 'תוצרת בית', עוד קודם שמייבאים תיירות חוץ.

חז"ל מספרים לנו (סנהדרין טז, א) כי חילות בית דוד היו באים אליו בכל יום קודם צאתם למלחמה ושואלים את פיו: "אמרו לו אדונינו המלך עמך ישראל צריכים לפרנסה, אמר להן לכו והתפרנסו זה מזה". העיקרון הטמון בדברי דוד מלך ישראל הוא האמונה שהקב"ה נתן לכל אחד כשרון בתחום מסוים: אחד נגר, השני סנדלר, השלישי סופר סת"ם והחברה האנושית צריכה לדעת להתפרנס אחד מהשני, כאשר כל אחד תורם את חלקו במערך הגדול. כך, נבנית אומה מלבבות ומעשי ידי כולם.

אבל בנוסף לעצם הדבר שיש כאן בארץ שלל אטרקציות ומקומות יופי, כנאמר בפרשתנו, פרשת עקב (דברים ח, ז) כי ה' אלוקיך מביאך אל ארץ טובה, ארץ נחלי מים עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר" – מלבד זאת יש גם את עניין של לפרנס איש את רעהו. כל ישראל אחים וערבים זה לזה.

דש בעקביו
פרשתנו עוסקת גם באחד הנושאים היותר מרתקים ביחסים שבין אדם למקום ובין אדם לחברו.

התורה פותחת במילים: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן", פרשה זו עוסקת בתגמול הטוב - או לחילופין הרע, חלילה - שעם ישראל יקבל במידה וישמור על המסורת ויקיים מצוות ומעשים טובים. על משמעות המילה "עקב" התעכבו מפרשי התורה. רש"י אומר ש"עקב" הכוונה למצוות שאדם דש בעקביו.

מה הכוונה? וכי יש מצוות שאדם דש בעקביו? אלא, ישנם הרבה מצוות, הקב"ה נתן לנו בטובו ובחסדיו תרי"ג מצוות. אבל כל אחד מאתנו יודע שיש הבדל גדול בין מצוות שילוח הקן שהיא מצווה נדירה לבין שמירת שבת, או כיבוד הורים שהם מצוות אנשים מלומדה. התורה דורשת מאתנו לשמור על המצוות ה'פשוטות' כביכול, הרגילות והנעשות בכל יום, באותה רמה שאנו שומרים על המצוות ה'כבדות' ומעוררות הרושם.

התייחסות זו של התורה למצוות הפשוטות היא מרתקת. בנערותי למדתי בישיבת 'קול תורה' בירושלים תחת הנהגתו של פוסק הדור, רבן של ישראל, הגאון הגדול רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל - שפסיקותיו ההלכתיות היו למשיבי נפש לכל העולם היהודי. פעם נשאל הגרש"ז מאחד מילדי שכונתו, על האמרה הנודעת הנאמרת בפרקי אבות: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות", שלכאורה הדבר תמוה: אם הקב"ה רוצה לעשות לנו טוב, הוא מרבה לנו תורה ומצוות? ההגיון אומר להיפך, שככל שיש פחות מצוות כך יותר קל לנו.

ענה הרב בנועמו ובמאור פניו: הקב"ה רצה לזכות אותנו במצוות, לכן הוא נתן לנו כל כך הרבה מצוות שאנחנו אפילו לא שמים לב אליהם.

אתה מאיר פנים לחבר - קיימת מצווה.

הרמת טלפון לשאול את אימא מה נשמע - קיימת מצווה.

עברת את הכביש והסתכלת לכל הכיוונים - קיימת מצווה.

קמת בבוקר ואמרת 'מודה אני' - קיימת מצווה.

חייכת לזולתך - קיימת מצווה.

רק לפקוח עיניים ולראות אינספור מצוות ומעשים טובים שמקיפים את ישותנו. מרוב מצוות, אנו מגיעים למצב שבכל תזוזה שלנו, כמעט, אנו יכולים לאגור עוד ועוד מצוות. ממש מעשים טובים באמצע הדרך.

הנביא ישעיהו (מ, כו) אומר: "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה, המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא מרוב אונים ואמיץ כוח איש לא נעדר". על זה הדרך כותב רבינו הרמב"ם דברים ברורים ונפלאים (הלכות יסודי התורה, פרק ב, א-ב):

"והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלוקים לא-ל חי, וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפילה עומדת בדעת קלה מועטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו".

אז זה הזמן למי שעוד לא ביקר בצד הזה של ישראל: בואו לבקר בחדרה. יש כאן נופים, רצועת חוף נפלאה ואתרי מורשת. מיקומה של חדרה במרכז הארץ לאורך חוף הים, בין חיפה לתל אביב, בין הנחלים אלכסנדר ונחל חדרה, ברכו אותה באתרי מורשת וערכי טבע ונוף ייחודיים ובסוגים מגוונים של בעלי חיים וצמחיה.

לצד היותה של חדרה אחת ממושבות העלייה הראשונה, יש בעיר מגוון מרתק של מקומות לטייל ולבלות. הלשכה לתיירות מסייעת לכל המעוניין להכיר טוב יותר את חדרה.

בין אם אתם תושבי חדרה ובין אם עדיין לא, צרו קשר עם לשכת התיירות בטלפון 04-6343296ותראו שלא הפסדתם.

שבת שלום ומבורך!
מעשים טובים אטרקציות תיירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד