י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כץ חוגג: "לא נכנעתי ללחצים. העבודות בשבת הכרחיות"

שר התחבורה הגיע לתחנת הרכבת בתל אביב והתייחס לחילול השבת הנרחב במהלך העבודות במקום: "פעלתי בהתאם לחוק. לא הסכמתי להורות על ביטול העבודות, שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים - למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכיוונים שונים"

הרכבת בתל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הרכבת בתל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חילולי שבת בעבודות הרכבת בתל אביב, במהלך השבת פעלו עובדי רכבת ישראל לשדרוג רכבת השלום בעיר. במהלך העבודות נחסמו לתנועה כביש 20 בנתיבי איילון והפועלים עבדו במקום מעל ל20 שעות. תוכנית רכבת ישראל היא להוסיף מסוף חדש לכניסת נוסעים וליציאתם מרציפי תחנת הרכבת הישר אל גשר השלום.

שר התחבורה, ישראל כץ, הגיע בצאת השבת תחנת השלום בת"א ואמר כי: "באתי לכאן היום כדי לראות שהעבודות המורכבות והחשובות לשיפור שרות הרכבות בת״א עברו בשלום. זהו חלק משדרוג תשתיות התחבורה הציבורית במטרופולין ת״א, שיש לו השלכות על כל מערכת התשתיות הענקית ההולכת ומוקמת כיום ברחבי מדינת ישראל".

כץ הוסיף כי "אני מצטער על הטורח שנגרם לציבור הנהגים, אבל עשינו את המקסימום כדי לצמצם את הפגיעה. ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי בהתאם לכל השיקולים המקצועיים ובהתאם לחוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל שקבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד, ואני שמח שהעבודות שבוצעו בסוף השבוע הסתיימו בשלום מבלי לסכן את שלום הציבור ומבלי לגרום לכאוס תחבורתי במטרופולין הגדול בישראל".

עוד אמר כץ: "פעלתי בהתאם לחוק והסטטוס קוו הנהוג בישראל, ולא הסכמתי להורות על ביטול העבודות, שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים- למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכיוונים שונים. אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת ציביונה היהודי- דמוקרטי של מדינת ישראל ובקיום הסטטוס קוו ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים. אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות, אני אוהב ומכבד אותם ואת הציבור ששלח אותם אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע. אני שמח שבסופו של דבר גם הם השתכנעו והבינו שאין מנוס ותמכו בקיום העבודות".

בעז צפריר מנכ"ל רכבת ישראל אמר: "ביממה האחרונה ביצענו את אחד המבצעים המורכבים ביותר של רכבת ישראל בשנים האחרונות, הנפת הקונסטרוקציה לתחנת רכבת השלום מצידה הדרומי, במשקל של כ- 560 טון. בתחנות ת"א עוברים מידי יום כ-180 אלף נוסעים והקמת התחנה החדשה תאפשר גדילה של כמות הנוסעים, לקראת קליטת הקו המהיר לירושלים. אני מבקש להודות לכל אלה שלקחו חלק במבצע המורכב, לשר התחבורה, למשרדי הממשלה, למשטרת ישראל ועיריית ת"א".

כזכור, ביום שישי פורסמה הודעת לשכת ראש הממשלה בה נאמר כי "לאחר שהסיעות החרדיות גילו כי בניגוד למסרים שהועברו אליהן ממשרד התחבורה - מתבצעות בשבת עבודות תשתית של רכבת ישראל, הגיעה הקואליציה לסף משבר. ראש הממשלה התערב כדי לפתור את המחלוקת, ניהל דיונים לאורך הלילה ולאחר שנבחנו כל ההיבטים קיבל את ההחלטות הבאות: כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון. העבודות על מסילת הרכבת בנתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולא יתקיימו בשבת זו.

"בנוסף תקום ועדה שתפקידה להדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ"לית משרד התחבורה, מפכ"ל המשטרה, ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם".

לאחר הפרסום, גורם חרדי בכיר אמר ל'בחדרי חרדים' כי המשבר בנושא עבודת הרכבת בשבת מאחורינו. לדברי הגורם, "המשבר מאחורינו. אנו רואים בהודעת ראש הממשלה הישג ראשון במעלה, כאשר ראש הממשלה מודיע בעצמו שעבודות שאין בהם פיקוח נפש לא יתקיימו בשבת - זה המסר הכי חשוב. ההישג הנוסף הוא הקמת הועדה בנושא השבת, מה שיחזיר כוח לחרדים בנושא השבת". לדבריו, "נאבק שהסיכום של ראש הממשלה ישמר". הבכיר מדגיש שאם "יש פיקוח נפש - אין שאלה. גם כוחות הצלה פועלים בשבת".

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי ההודעה שיצאה מטעם ראש הממשלה תואמה עם ראשי המפלגות החרדיות. בסביבת ראש הממשלה ביקשו מהמפלגות החרדיות שלא לחגוג את ההישג, וזאת על מנת שלא להתגרות בחילונים.

לעומת המפלגות החרדיות, רבה של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, יצא בהתקפה חריפה נגד ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר עבודות ברכבת ישראל במהלך השבת, בטענה לפיקוח נפש. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמר הרב שטרן: "אני חושב שזה לא נושא לדיון אם יש משבר קןאליציוני או לא. זה נושא שנוגע לשאלה עקרונית, לצביון היהודי של מדינת ישראל כשמופר יום המנוחה בציבור בפרהסיה, כאשר מדובר בפיקוח נפש יש כללים בפיקוח נפש".

הרב שטרן הוסיף: "לפי מה שאני שמעתי העבודות ברכבת זה לא מתאים למה שהתכוונו פיקוח נפש. הם לקחו את זה בצורה מושאלת. זה לא נראה ממש פיקוח נפש. ולכן אני דואג, אני חושב שהיה צריך יותר למחות ולהביא קול הלכתי רבני שהדבר הזה לא ראוי. בפרט כשהשבת קוראים את פרשת עקב, שמתארת את הקשר בין שמירת המצוות לארץ ישראל".

הרב שטרן קרא להתערבות מועצת הרבנות הראשית: "רציתי לראות יותר את המעורבות של מועצת הרבנות הראשית לישראל. שתקבע הוראה והנחיה ברורה האם באמת זה מותר או אסור. בשביל זה יש רבנות ראשית, גוף הלכתי עליון במדינת ישראל שיכול לקבוע אם באמת יש פיקוח נפש שמתיר לעשות עבודה בשבת או לא. זה לא נושא פוליטי או משבר קואליציוני".
רכבת עבודות חילול שבת פיקוח נפש ישראל כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד