כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

השר כץ בעת פרשת המשחן: אני מברך את החרדים על הפרישה מהממשלה

הפך עורו? השר ישראל כץ, העומד בעין הסערה לאחר שהורה לקיים את עבודות הרכבת בשבת ואף "חגג" זאת בפומבי, הגן בעבר בחירוף נפש על החרדים שפרשו מממשלת ברק ב-99, בעקבות פרשה דומה • כנסו לדבריו המלאים של כץ - אז והיום

השר ישראל כץ, פלאש90
השר ישראל כץ, פלאש90

נגד השבת או בעד החרדים? בעוד המשבר סביב עבודות הרכבת במהלך השבת האחרונה מסרב לגווע, ובמערכת הפוליטית גוברים הקולות לפטר את השר ישראל כץ שבניגוד לסיכומים המשיך עם חילול השבת ואף "חגג" אותו, נחשפים הבוקר (א') כאן ב'בחדרי חרדים' דברים שאמר בעבר בכנסת במהלך 'פרשת המשחן' אז פרשו החרדים מממשלת ברק בעקבות חילול השבת.

בקיץ 1999 פרץ משבר בממשלה סביב סירוב ראש הממשלה דאז אהוד ברק להעביר משחנים של חברת החשמל בימי חול כדי למנוע חילול שבת, שנמשך כמה שבועות ברציפות. כמה חודשים אחר כך, בספטמבר, פרשה סיעת יהדות התורה מהקואליציה על רקע הפרשה, במה שבסופו של דבר פורר את ממשלתו של ברק.

במהלך אחת מישיבות הכנסת באחד בפברואר 2000, דנו חברי הכנסת במשבר. מי שנאם אז וצידד בחריפות בעמדה החרדית הוא לא אשר מהשר ישראל כץ, אז ח"כ מהליכוד, העומד כעת בעין הסערה סביב פרשת השבת החדשה..

"זכור לנו היטב "התרגיל המסריח", אמר כץ, "כמו שכינו אותו אז, שניסה לבצע שמעון פרס, וזכור לנו היטב נאומו הגדול של הרב שך על אותו נושא, על אוכלי השפנים והחזירים בקיבוצים, נאום שהיה בעצם הכרעה מוסרית לציבור הדתי, מי השותפים האמיתיים שלו, הימין או השמאל.

"אני הקשבתי ועקבתי אחרי ראש הממשלה, איך הוא התייחס לאותו משבר. האם הוא באמת התעסק רק במשחנים? האם הוא התרכז? האם הוא ניסה בעוד מועד למנוע? הרי יש הרבה פתרונות לדברים מהסוג הזה אם מטפלים בהם בעוד מועד. לא. רבותי חברי הכנסת, המטרה היתה להשפיל, לחנך, להראות ולקרוץ לציבור הבוחרים שלו, שהוא הבטיח לו ממשלה בלי חרדים, כסף לחינוך ולא לישיבות.

"ראש הממשלה ניצל את נושא המשחן כדי לנסות להשפיל, לחנך ולומר במקרה הזה לסיעת יהדות התורה: אתם תיתנו לי את החותמת, אתם תסכימו ותוכיחו שהדברים העקרוניים פחות חשובים לכם מטובות הנאה. אני רק יכול לברך אתכם על ההכרעה המוסרית, ולא בכדי פתחתי בנאומו של הרב שך. אני מדבר על ההכרעה המוסרית, לא האינטרסנטית, שעשיתם באותו זמן, כי כל האינטרסנטים אמרו דברים אחרים לגמרי. מי כמונו כאן יודעים את זה מחיי היום יום".

כץ הוסיף ואמר כי - "כל סיעה בבית הזה, בין מימין ובין משמאל, בדברים שנוגעים אליה - כל אחת לפי אמונתה - מן הראוי שתלמד איך צריך להתנהג ולשמור על עקרונות.

"אני קורא כאן לראש הממשלה: אין צורך לפגוע ועוד הפעם להביא למצבים שיגרמו ניגודים בין ציבורים. צריך להיות רגישים. אם פנו והעירו, צריך להיערך בעוד מועד... בשבילנו הדת היהודית היא הדת ששמרה אותנו כעם במשך אלפי שנים, זו הדת שבגללה באנו לכאן, לארץ ישראל, ארץ ששייכת לנו, לעם היהודי, עם שותפות, עם כיבוד זכויות האחרים, באנו לכאן רק בזכות הדת הזאת".

לעומת הדברים הברורים הללו, דבריו של כץ במהלך השבת עומדים בניגוד גמור לקו הזה. כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', במהלך השבת "חגג" השר כץ את עבודות הרכבת ואמר כי "פעלתי בהתאם לחוק והסטטוס קוו הנהוג בישראל, ולא הסכמתי להורות על ביטול העבודות, שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים- למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכיוונים שונים.

"אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת ציביונה היהודי- דמוקרטי של מדינת ישראל ובקיום הסטטוס קוו ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים.

"אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות, אני אוהב ומכבד אותם ואת הציבור ששלח אותם אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע. אני שמח שבסופו של דבר גם הם השתכנעו והבינו שאין מנוס ותמכו בקיום העבודות".
ישראל כץ פרשת המשחן עבודות הרכבת משבר השבת פרישה מהממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד