כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

קצין הביטחון של חברון: כדי לנטרל חשד למטען - צריך לוודא הריגה

יום העדויות לטובתו של החייל היורה אלאור אזריה נפתח בעדותו של קב"ט היישוב היהודי בחברון, שהסביר בפרוטרוט מדוע על אזריה היה לחסל את המחבל • בהמשך יעידו לטובתו: האלוף במיל. עוזי דיין, ועוד בכירים לשעבר בצה"ל

אלאור אזריה, החייל היורה. צילום: פלאש90
אלאור אזריה, החייל היורה. צילום: פלאש90

עדות לטובתו של אזריה: קב"ט היישוב היהודי בחברון העיר היום (א') לטובת החייל היורה אלאור אזריה העומד למשפט בחשד להריגת מחבל, ואמר כי היה חשש כי המחבל נושא מטען, והדרך לנטרל את החשש היא על ידי וידוא הריגה. ליבמן אף מתח ביקורת על התובע, וננזף על ידי השופטים.

מי שפתח את העדויות הוא קב"ט היישוב היהודי בחברון אליהו ליבמן שעלה לדוכן העדים כעד ראשון מטעם ההגנה. "בכל פיגוע שמחבל יצא להתקפה, הלוחמים ירו בו למרכז מסה עד שנוטרל וכדור בראש כדי לוודא שלא יצליח להפעיל חגורת נפץ או להמשיך את הפיגוע. הלוחמים האלה לא הגיעו לבית הדין" אמר קב"ט היישוב היהודי בחברון אליהו ליבמן.

"‏אני לא מתדרך חיילים בנוגע להוראות פתיחה באש, אך ראיתי במו עיני שבכל פיגוע שהמחבל יצא להתקפה, הלוחמים ירו במחבל למרכז מסה עד שנוטרל את כל הכדורים, וכדור בראש כדי לוודא שהמחבל לא יצליח להפעיל חגורת נפץ או להמשיך את הפיגוע. הלוחמים האלה לא הגיעו לבית הדין" טען.

עוד טען ואמר כי ‏הייתה אווירה מאוד לא נכונה להגיד מה אתה חושב במידה וזה שונה ממה שהמערכת הביטחונית והתקשורת יצרה. "נראה שסימנו מטרה ועכשיו מסמנים עיגול". לדבריו "הייתה אווירה שניסו להכניס לי דברים לפה, ליישר קו עם המערכת. כמה ימים אחרי האירוע קיבלתי טלפון מאחד מאנשיו של יעלון, שדיבר איתי על מה שהיה. בסוף השיחה יעלון אמר לו: 'אפילו קב"ט חברון חושב שהירי לא תקין'. הבהרתי לאותו עובד: שקר וכזב. בדיוק ההיפך. יעלון יכול לפנות אליי אישית ולברר את העניין. יעלון לא פנה אלי עד היום".

ליבמן התייחס לדבריו של שר הביטחון לשעבר יעלון, לפיהם החייל היורה "סרח", אמר "ברגע ששר הביטחון מתנהג ומדבר כך, אוטומטית כולם בצבא מיישרים קו. אף אחד לא יעז לדבר אחרת. ב-27 שנותיי בסדיר ובמילואים לא ראיתי שום מ"פ או מח"ט שיעז לחלוק על שר הביטחון, ברגע שהוא קובע עמדה כה ברורה בתקשורת. זה יצר הרגשה לא פשוטה בקרב חיילים ומפקדים בעקבות התנהלות האירוע".

"‏המחבל עם המעיל השחור היה עם מעיל שחור מנופח באופן חריג ביום חם ושיש חשש לחגורת נפץ או מטענים. ‏יש כאלה שחושבים שאם יורים על המחבל כדור, ונופל על הרצפה, אז הוא מנוטרל. ‏מחבל מנוטרל זה שתי אופציות; או שהגיע לבצע פיגוע ובמסגרת הוראות פתיחה באש הוא מחוסל - מטח למרכז מאסה ואז לאחר מכן כדור ניטרול בראש, ‏או כשהמחבל נבדק על ידי חבלן, מוכרז כזוכה מחשש לחומרי נפץ, אזוק באזיקים בידיים וברגליים - רק במצב כזה אפשר להכריז על המחבל כמחבל מנוטרל.

‏לגבי פינוי המחבל לאחר הירי מציין ליבמן כי ‏המחבל נלקח ללא בדיקה ובניגוד לעמדתם המקצועית של החבלנים. זה סיכן את כל מי שסחב אותו עד לרגע שבו חבלנים בדקו אותו והחליטו שהוא מזוכה. בעניין מרחק הסכין מהמחבל אמר כי "הסכין הייתה במרחק קרוב למחבל עם המעיל השחור. מבחינתי ברגע שהוא בחיים מספיק מסוכן בשביל שהוא יקום וימשיך לדקור. ‏כשלוקחים סרט של 'בצלם' שכולו נגד צה"ל ולחשוב זה האירוע זה פשוט להיות מנותק מהמציאות. האירוע לא נגמר עד שהוא לא נגמר, עד שהמחבל מזוכה ‏ולא נשקפת ממנו יותר סכנה".

אזריה. פלאש 90צילום: אזריה. פלאש 90
אזריה. פלאש 90

‏הקב"ט גם העיד על תמונת המצב הכללית בגיזרה: "למרות הצלחות רבות בסיכולים, שני מחבלים יצאו מתחת לראדר בלי שהצליחו לעלות עליהם ולמרות שזוהו במצלמות אך המידע לא הועבר לעמדה.

"‏באותו אירוע היו רק שני חיילים למרות שהוחלט על תיגבור של שלושה חיילים בעמדה, עוד לפני האירוע. היום יש שם מחסום שהובא רק לאחר האירוע.

"‏לצערי, למרות שנכחתי לאורך השנים בעשרות תחקירים מאוד מורכבים וקשים, כיוון שהסיפור פה יצא מפרופורציות, לא זומנו אני ואף אחד מאנשי ‏לתחקיר. יש לי חשש שלא סתם לא זומנו - לאחר אמירתו של שר הביטחון זמן קצר לאחר האירוע.

התובע הצבאי ‏בסרגליק אמר כי המח"ט בעדותו אומר שלהבנתו הירי לא היה מוצדק ושצפה בסרט הבין טוב יותר שלא הייתה סכנה.

‏קצין הביטחון של חברון סא"ל במיל' ליבמן השיב "קשה לי להתייחס לעדות של מי שלא נכח בזירה". לדבריו עדות המח"ט לא מתחברת למציאות בשטח. "זה שערוריה שכדי להרשיע את החייל מעלימים דברים שידועים לכל הכוחות בשטח. ‏הוא לא נכח ולא תחקר את כולם ומסתמך על סרטון בצלם אין לי אלא חשש שזה יישור קו עם רוח המפקד".

"‏מאחר ולא היו מספיק כוחות בזירה והמחבלים לא נבדקו על ידי חבלנים, והסכינים בשטח ושאר איומים כמו שלא הייתה אבטחה מעמדות שולטות ‏ולצערי הן נשלטו על ידי צלמים ערבים. עצם זה שבאו שני מחבלים שבאו לשחוט ילדים שהיו אמורים לצעוד בעדלאידע ונתקלו בחיילים גיבורי ישראל נס גדול שלא הצליחו לרצוח מ"מ וחייל".

על דבריו של ‏בסרגליק כי המח"ט טען במצ"ח שאיום הייחוס בגזרה הוא לא ממטענים, השיב ליבמן "איום המטענים בגזרת חברון חי נושם ובועט. ‏בצבא הוציאו מסמך מאוד מפורט בנושא. אני גם ממליץ לסנגור לקבל את פקודות ההגנה של הגזרה שעוסקות בנושא בצורה ברורה. ‏הזוי שמנסים להקטין את האיום ויש לי חשד שמעלימים דברים מאוד חשובים במטרה להרשיע את החייל".

הוא מתאר את הסכנה המוחשית בתיאור אירוע שהתרחש, ‏"הבידוק לא היה מקצועי והמחבל רץ לעבר המ"מ בניסיון לרצוח אותו. החייל יוצא מהעמדה ומחסל את המחבל אך באותו הזמן המחבל השני דוקר את החייל".

"‏לאורך השנים עלו בהערכות מצב שיש חגורות נפץ שיצאו מגזרת חברון וגרמו לאבידות ושעדיין יש חגורות נפץ בגזרה שינסו להוציאן לעורף ישראל ‏ובמידה ולא יצליחו ינסו להפעיל אותן בגזרת היישוב היהודי.

במשך הדיון היום צפויים להעיד שלושה בכירים בצבא לטובתו של אזריה - האלוף במילואים עוזי דיין, שכיהן כסגן הרמטכ"ל וכאלוף פיקוד המרכז. האלוף במילואים דן ביטון, שהיה ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ותת-אלוף שמואל זכאי, בעבר מפקד אוגדת עזה.
אלאור אזריה החייל היורה אליהו ליבמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד