י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בקר בגבול באילת הוביל מאבק עובדים – וזומן לשימוע לפני פיטורים

שי כהן, בקר השומר על ביטחון המדינה בגבול ישראל-מצרים וראש ועד העובדים של בקרי הגבולות במעבר אילת, מוביל בימים אלה עם חבריו את המאבק לתיקון תנאי התעסוקה של בקרי הגבולות • שבוע שעבר הוא זומן לשימוע, בעילה שהחזיק טלפון ביד לכמה דקות • יו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות: "מדובר בהתנכלות לעובד בגלל פעילותו כראש ועד, בניגוד לחוק"

מעבר גבול ישראל מצרים, צילום: עבד רחים חטיב פלאש90
מעבר גבול ישראל מצרים, צילום: עבד רחים חטיב פלאש90

שי כהן עובד מזה 14 שנה כבקר גבולות השומר על גבול ישראל-מצרים במעבר הגבול אילת. מאז שכהן, המשמש כיו"ר ועד העובדים של בקרי הגבול באילת, החל להוביל בחודשים האחרונים מאבק על שיפור תנאי עבודתם של בקרי הגבולות, החלה נגדו מסכת התנכלויות.

השבוע הוא קיבל הזמנה לשימוע לפני פיטורים, וזאת – מאחר והחזיק טלפון נייד בעמדה שבה הוא שומר, לכאורה בניגוד לנוהל פורמלי שאינו מיושם בשטח. לפני כחודש כהן קיבל ממנהליו מכתב איום נוסף, בתואנה ששכח בביתו את כרטיס העובד שלו. כמו כן, כהן משובץ באופן קבוע במספר משמרות מועט מדי, בניסיון לפגוע בפרנסתו. בנוסף, עוקבים מנהליו של העובד אחרי עמוד הפייסבוק הפרטי שלו.

ההתנכלויות החלו לאחר שבחודשים האחרונים מוביל כהן, יחד עם חבריו, מאבק על שיפור תנאי עבודתם של בקרי הגבולות. חלק מהעובדים מקבלים שכר שלא לפי תקני השכר המתאימים לתפקידים שהם מבצעים בפועל, וועדי העובדים של הבקרים דורשים מרשות שדות התעופה שתתאים את שכר העובדים לתפקידם בפועל.

ההסתדרות אף הגישה תביעה לבית הדין לעבודה בבקשה להתאים את השכר לתקנים. במסגרת זאת, כהן, כמו ראשי ועדים אחרים, ביקש ממנהליו רשימה של עובדים שאינם מקבלים שכר לפי התקן – מה שהרגיז אותם מאוד וגרם להם להתנכל לו.

במכתב ששלחה היום יו"ר מועצת עובדי בקרי הגבולות, שני שבתוב, להנהלת רשות האוכלוסין וההגירה, נכתב: "התנהלותכם מהווה הטרדה, התנכלות ובהתעמרות בחבר ועד עובדים וחדירה לפרטיותו, שמחמירה ממקרה למקרה. אני דורשת מחיקה וביטול מידי של כל ראיון עם יו"ר הוועד באילת".

"שיחות המשמעת שהנכם מקיימים עם העובד אינם עומדים בכללי המנהל התקין", כתבה שבתוב להנהלת רש"ת, "ראשית, למנהל האמור לראיין את העובד אין סמכות לקיום ראיון משמעת שכן לא קיימת הלימה בין תיאור תפקידו לביצוע בפועל; העובדה שבמעבר גבול אחד יש התנהלות משמעתית אחת ובמעבר אחר יש התנהלות אחרת תמוהה ואינה תקינה; הציוד האישי שייך לעובד ואין לדרוש בחזקתו; מעקב אחרי עובדים ברשת החברתית גובל בהטרדה ומהווה לכאורה עבירה על החוק".

לאחרונה כתב גם אבנר סולטני, מחזיק תיק רשות האוכלוסין וההגירה בהסתדרות לאמנון בן עמי, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, "קיבלתי פניות של חברי ועד עובדים הטוענים כי אוימו או נפגעו בשכרם בשל פעילותם כחברי ועד. התנהגות ארגונית זאת היא חמורה ביותר ומהווה עבירה פלילית".

"ה'עבירות' שמייחסים לשי הם התנהלות טריוויאלית שבשום פנים ואופן אינה אמורה להביא לפיטוריו של עובד מסור ששומר על גבולות המדינה במשך עשרים שנה, מדובר בזוטות שקורות מדי יום לעובדים רבים", מוסיפה שבתוב, "אין לנו שום ספק שמדובר בהתנכלות בשל פעילותו בוועד. זאת בושה וחרפה שכך מדינה ישראל מתנהגת לעובדים בכלל ולעובדים המגינים על גבולות המדינה בפרט. בכוונתנו לבצע את כל הצעדים הנדרשים כדי להפסיק את ההתנהלות הזאת של ההנהלה ולמנוע פגיעה בחברי ועד".
מעבר גבול ישראל מצרים ועד עובדים מאבקי עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד