י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

המשטרה: כניסה לקבר יהושע בן נון מהווה עבירה של "מטרד לציבור"

שערוריה משפטית: ביקור חוקי לחלוטין בקבר יהושע בן נון, הפך לעבירה פלילית של 'מטרד לציבור' • מתפללים, ביניהם ילדים, נעצרו אחר שחטפו אבנים, עוכבו שעות במעצר והורחקו לשישים יום • מבין הפורעים הערבים לא נעצר אחד

קבר יהושע בן נון. צילום: קובי הר צבי
קבר יהושע בן נון. צילום: קובי הר צבי

בית משפט השלום בפתח תקווה נעתר ביום שישי האחרון לבקשת המשטרה והרחיק למשך 60 יום מיהודה ושומרון, קבוצה של 13 מתפללים חסידי ברסלב שנכנסו ביום חמישי בלילה להתפלל בקבר יהושע בן נון שבכפר כיפל חארס שבשומרון. הקבוצה הותקפה בידי ערבים שיידו אבנים לעברם. חיילים ושוטרים שהגיעו לכפר עצרו דווקא את המתפללים.

הכפר נמצא בשטח B המותר בכניסת ישראלים, ומעמדו דומה לרבים מכפרי יהודה ושומרון וקטעי כביש ראשיים מכביש 60 ובהם כביש חווארה וכן הכביש מירושלים לנוקדים.

אולם למרות זאת טענה המשטרה, כי על אף שהכניסה לכפר מותרת, מדי פעם ישנן כניסות מאובטחות לכפר, ומכיוון שחברי הקבוצה לא תיאמו את הגעתם, הם חשודים בעבירות פליליות של "מטרד לציבור" והפרעה לעובד ציבור בכך שכניסתם לכפר גרמה לסיכון חייהם וחיי הכח הצבאי שנכנס לכפר.

בנוסף סיפרו נציגי המשטרה לבית המשפט על כניסה של מתפללים חסידי ברסלב לקבר יוסף בשכם בשבוע שעבר, שם מדובר בשטחי A, ולפיכך דרשו להרחיק את המתפללים מכל רחבי יהודה ושומרון.

עו"ד חי הבר שייצג את המתפללים מטעם ארגון חוננו טען כי אין כל עבירה בהגעתם לתפילה במקום הקדוש המותר לכניסת ישראלים, וכי על צה"ל לאבטח את המתפללים המגיעים ולא להיכנע לאלימות ערביי הכפר שהחליטו ליידות אבנים ולהתפרע.

לשאלת עו"ד הבר התברר כי איש מהפורעים הערבים לא נעצר. נציגת המשטרה טענה כי לא בוצעו מעצרים בקרב ערביי הכפר שיידו אבנים, כיוון שהכוחות לא רצו "לייצר פרובוקציה אלא להציל את חיי החשודים", כלשונה.

בנוסף ציין עו"ד הבר כי המתפללים, ובהם נערים בני פחות מ-14, עוכבו לחקירה בשעה 3:00 לפנות בוקר, והובאו לבית המשפט לאחר השעה 14:00 בצהריים. מרבית העצורים קטינים ובניגוד לחוק הנוער הוריהם לא הוזמנו לדיון. חלקם אף התלוננו על אלימות מצד השוטרים ואחד מהם סיפר כי שוטר איים עליו באקדח טייזר.

על אף שנציגי המשטרה עצמם הודו שאין עבירה חוקית בעצם הכניסה לכפר, השופטת סמדר קולנדר אברמוביץ' קיבלה את עמדת המשטרה והורתה על הרחקה גורפת של המתפללים מכל רחבי יהודה ושומרון למשך 60 יום.

עו"ד חי הבר מארגון חוננו שייצג את המתפללים מסר בתגובה: כי "באופן הזוי וחסר תקדים המשטרה טוענת כי כניסה לשטחי B, המותרים לכניסת ישראלים, מהווה עבירה פלילית של מטרד לציבור, וזאת בשל העובדה שישנם מחבלים ערבים שמיידים אבנים ומסכנים את חיי אזרחי ישראל. לצערי במקום להגן על המתפללים, צה"ל והמשטרה החליטו לעצור אותם, ולא הופתעתי לשמוע בדיון מנציג המשטרה כי אף אחד מזורקי האבנים הערבים לא נעצר. מדובר במדרון חלקלק שכן מחר יכולים להחליט בצה"ל שבמקום לטפל בזורקי האבנים על הכבישים, יעצרו את התושבים היהודים הנוסעים בכבישים הראשיים שחלקם נמצאים בשטחי B. אנו נגיש ערר על ההחלטה שמרחיקה את המתפללים מכל רחבי יהודה ושומרון באופן שערורייתי. נותר רק לתמוה כיצד אנשי שמאל קיצוני שנכנסו לרמאללה והותקפו לא נעצרו ואילו מתפללים שנכנסו לשטחי B כן נעצרו".

כזכור, בשבוע שעבר אירע נס גדול, כאשר קבוצה שמנתה כ-60 מחסידיו של הרב ברלנד נכנסו בלילה שבין שני לשלישי לקבר יוסף הצדיק בשכם באמצעות אוטובוס בפלסטיני ללא תיאום, זאת על מנת להתפלל להצלחתו של רבם בערר לבית משפט העליון על מעצרו עד תום ההליכים.

כאשר התקרבו החסידים לאזור קבר יוסף הצדיק סמוך לשעה 3:30, האוטובוס הותקף באמצעות אבנים. החסידים עזבו את האוטובוס ונעו רגלית ברחובות שכם. בכל העת בה החסידים מטיילים רגלית, התנהלו באזור קרבות ירי בין חמושים לבין המשטרה הפלסטינית, סמוך לכלא ג'נייד במערב שכם. הכלא משמש את הרשות הפלסטינית וכלואים בו רבים מאנשי חמאס.

בניסי ניסים, רק אחד הנוסעים נפצע באורח קל מאבן שפגעה בפניו, שישה נוספים נפצעו קל משברי זכוכיות. והשאר לא נפגעו כלל. כוחות צה"ל גדולים הוקפצו לאזור על מנת לחלצם, ואיתרו את הנוסעים כשהם צועדים רגלית ברחובות שכם המסוכנים.

הקבוצה כולה שמנתה כ-60 בני אדם עוכבה על ידי צה"ל והועברה למשטרת ישראל, 32 מהחסידים נעצרו לחקירה במחוז ש"י. כשעה לאחר תחילת האירוע, בסמוך לשעה 4:30, חולצו כולם.

הפצוע והמלווה שלו סיפרו על החוויה לכוחות צה"ל שהגיעו לאבטח אותם, כך עולה מהפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' - "לא אמרו לנו כלום, חשבנו שאנחנו נוסעים בכלל לקבר אלעזר בן אהרן הכהן בגבעת פנחס בכפר עוורתא, פתאום מצאנו את עצמנו בשכם, פעם ראשונה שלנו".

על רוב חברי הקבוצה ניכר היה הלם מוחלט, ונראה כי הם לא ציפו להיקלע לסכנה איומה זו. ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי לחסידים היה היתר צבאי להיכנס אל הקבר בשכם ביום רביעי, אך הם העדיפו לעשות זאת כבר הלילה, תוך סיכון חמור של חיי אדם. מי שחילצו את חסידי ברסלב הם חיילי גדוד גרניט של חטיבת הנח"ל.
יהושע בן נון כיפל חארס הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד