י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ה'פיקוח נפש' של החרדים - ליקוט פירורים

ברוך מרזל מאשים את המפלגות החרדיות שהן מסתפקות בפירורים ולא דורשות את שמירת השבת בפרהסיא תוך עמידה עיקשה על עקרונות

מרזל. צילום: אמיר לוי, פלאש 90
מרזל. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

זה כבר הפך להרגל, מעין רוטינה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש. ממשלת ישראל פוגעת בדברים היסודיים ביותר של היהדות – הפעם מדובר בחילול שבת בפרהסיה נוראה, מה שמרן החפץ חיים זצ"ל הגדיר כ"שלט" שמשייך את האדם לכלל ישראל, המפלגות החרדיות עושות קצת רעש לצאת ידי חובה, מוצאים "פשרה" מבישה, כאילו התורה ניתנת למסחר, ויוצאים בהצהרות חגיגיות על "נצחון" לחרדים, תוך קריצת עין, שלא כדאי לחגוג בקול רם, כדי לא להעלות את חמתה של התקשורת ואת התוצאה של לפיד בסקר הבא. על כך נאמר – עוד נצחון כזה ואבדנו.

אינני חושב שמישהו בר-דעת קונה את התירוץ של "פיקוח נפש". אינני חושב שמישהו סבור, שרב רציני, מאותם גדולי ישראל שחברי הכנסת כביכול מדברים בשמם – אילו היה שואל אותו אדם פרטי שעובד בתשתיות הרכבת האם מותר לו לעבוד בשבת – היה מתיר לו. אינני חושב שמישהו מאותם רבנים היה הולך בעצמו לעבוד בשבת באותן עבודות משום פיקוח נפש (ראה רמב"ם הלכות שבת פרק ב' הלכה ג' – "כשעושים דברים האלו [חילול שבת במקרה של פיקוח נפש] אין עושין אותן לא ע"י גוים ולא ע"י קטנים ולא ע"י עבדים ולא ע"י נשים כדי שלא תהא שבת קלה בעיניהם, אלא על ידי גדולי ישראל וחכמיהם..."). ואינני חושב שהציבור כה טיפש, שהוא יקנה את הסיפורים הללו.

אז מה באמת יש כאן? לא אכפת למפלגות החרדיות מחילול שבת? אינני חושב. אכפת להם. להערכתי הם יעשו הרבה רעש וצלצולים בנושא זה, כדי שתהיה מראית עין שהם נלחמים על הדת. גם זה משהו. אבל הבעיה טמונה ביסוד, שהם לא רואים את תפקידם העיקרי במישור הזה של מאבק על זהותה היהודית של המדינה ועל מראה הפרהסיה הציבורית. המפלגות החרדיות כיום רואות את תפקידן בליקוט פרורים מהעוגה הציבורית. עבור אותם פירורים הן מוכנות למכור כל ערך, וזה הפיקוח נפש האמיתי של המפלגות החרדיות – ג'ובים ותקציבים, אשר דוחים את כל התורה כולה, אם זה שבת, אם זה המתווה הרפורמי בכותל, אם זה מכירת חזיר, מיסיון, התבוללות בחסות הממשלה, מכירת חמץ וכדומה, ואם זה כל נושא אחר. על שלמות הארץ והמאבק באויב הערבי אני בכלל לא מדבר כאן, אני מדבר על ערכים שלכאורה אמורים להיות הדגלים שלהם.

אולם פה טמונה הבעיה. כאשר הערך המרכזי הוא ליקוט פירורים, ממילא אי אפשר להיאבק על שום דבר אחר. קצת רעש אפשר לעשות ותו לא. נתניהו יודע זאת היטב. לכן הוא צוחק על המפלגות הקרויות "חרדיות" לכל אורך הדרך.

אנחנו ב"עוצמה יהודית" שונים בתכלית. גם לנו יש מוסדות חשובים ביותר, קריטיים אפילו, אך הם הוקמו מתוך הנחה ראשונית שלא יקבלו שקל מהשלטון. אנחנו נאבקים בזירה הציבורית על עקרונות, לא על תפקידים ותקציבים. והיינו מצפים שנציגי הציבור החרדי בכנסת, המנהלים את המשא ומתן עם הממשלה, ידרשו מהם לשלם עבור תמיכתם במטבע שונה מזה שמשולם כיום. היה מקום לדרוש שיפסיקו לכפות על רבבות יהודים קשיי יום לחלל את השבת במסחר ותעשיה, שיאסר להפלות יהודי שאינו רוצה לעבוד בשבת, היה מקום לדרוש שחברת החשמל תפסיק לייצר חשמל תוך חילול שבת המוני – פי כמה מכל אירוע נקודתי של הקמת מערך רכבות או שינוע משחן – מדובר אולי בחילול ה' הגדול ביותר מאז היותנו לעם, וזה קורה מדי שבת! בנמל התעופה בן-גוריון השבת מתחללת בריש גלי, ובתחבורה הציבורית יש פרצות כל העת.

היה מקום לחשוב שמפלגות חרדיות יעמידו נושאים כאלו כאולטימטום וכעילה לפירוק שותפות קואליציונית. הקב"ה נתן לנו את הארץ בתנאי שנשמור את חוקיו. והוא דיבר לאומה כולה. הוא לא התכוון שנשתוק על חילול שבת כל עוד לא נוסעים מתחת לחלון שלנו ומפריעים לנו באמצע הטשולנט. הוא התכוון שעם ישראל כולו ישמור שבת, גם בתל-אביב, והגם שאין באפשרותנו לבדוק מה כל אחד עושה בביתו, על הפרהסיה הציבורית ודאי יש לנו אחריות. זה נכון בנושא של שבת בפרהסיה הציבורית, וזה נכון בכל נושא.

הבעיה של המפלגות החרדיות טמונה ביסוד. עד שיבינו אותם נציגי ציבור את תפקידם האמיתי, נתניהו ימשיך לעשות מהם צחוק. לכולם ברור, כי אילו ראש הממשלה היה מישהו אחר, היו מגיבים פחות בסלחנות. אבל בשבוע הבא מתחיל חודש אלול. הקב"ה מצפה מההנהגה החרדית ליותר מאשר פוזות עבור התקשורת. ואחרי זה מגיע יום הדין. אני במקומם הייתי פוחד.

ברוך מרזל.
עוצמה יהודית.
חברון.
שמירת שבת עבודות הרכבת ברוך מרזל מפלגות חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד