י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דופקים אותנו כחרדים - אבל כבר התרגלנו

התרגלנו להעלים עין ממקרים של פגיעה בחרדים, גם בגלל מקרים של 'זאב, זאב' וגם בגלל שאין לנו ממש ברירה - אבל לפחות חשוב שנזכור ששונאים אותנו

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמעט בכל יום אני מקבל הודעה מחבר שנטל על עצמו את המשימה ליידע אותי בהודעות מועתקות בווטסאפ, על עוד איזה עוול שנעשה למשפחה חרדית אי שם בארץ - אם על ידי נהג אוטובוס או מונית, בעל עסק פרטי או הרשויות. החרדי בסיפורי הווטסאפ האלו תמיד ירגיש שהוא נפל קורבן לשנאה האנטי חרדית הפושה כיום בישראל.

בהרבה מקרים אפשר לדלג בזלזול על הטענות ולראות בהן שימוש ציני של אנשים לא ראויים שמנסים להזדכות על טיקט 'החרדי הנגזל', יחד עם זאת יש מקרים לא מעטים שאתה רואה את העוול זועק השמיימה ובחזרה לארץ ואף אחד לא שומע.

אפשר להבין את ההתעלמות הזאת, לא נח להפנים שאתה מיעוט נרדף בביתך, ארץ ישראל. זה גם לא תמיד נכון (ותודה באמת שזה לא תמיד נכון) ולכן בכל עת שעולה הודעה כזאת שלא מסעירה ומותירה עוד משפחה מושפלת ומתוסכלת, אני מאשים את אלו שבאמת מתנהגים רע, את אלו שלא ראויים להגנה. שלא באמת נעשתה להם עוולה וצועקים 'זאב, זאב'.

האמת היא שהעוולות הקטנות שקורות ביום יום מספרות את הסיפור הגדול. את הרוע הסימולטני שיש כלפי מי שמשתייך לקבוצה הכי מושמצת, רוצה לומר: החרדים. נכון, נורא מגניב לעסוק בבעיות האקוטיות והמסוקרות, אפילו מרגיש יותר קל.

שתי דוגמאות טובות -בקצרה- הן על משפחה חרדית שנקנסה כי נפנפה על האש במקום אסור והשני הוא על משפחה שלמה שטורטרה ועברה התעללות רק בגלל שנחשדה כעומדת להשתתף באיזו הפגנה.

הסיפור הראשון הוא מן הסתם קשקוש מוחלט. היית גבר מספיק לעשות על האש איפה שאסור ונקנסת? תשרוד גם את התשלום...

הדוגמא השניה היא עוול שעל פי התיאורים (המוגזמים אולי, כי הרי כל אחד והפרופורציות שלו) נראה על פניו כמו משהו שאסור לעבור עליו בשתיקה וצריך להציף את העניין עד שהאחראים למחדל יתנצלו. אבל עובדה שזה עבר בשתיקה. אני אפילו לא טורח לבדוק עם הבחור ששלח לי מה הם פרטי הסיפור. כי אין שום דבר חדש בזה. כי הצפת עניין פרטי בווטסאפ או ברשת לא באמת תגרום למישהו להתנצל.

ההודעות האלה טובות רק לנו. שאם (חלילה!) נרצה לחשוב שאין שנאה והכל בסדר ואפשר להמשיך לתת להסתה להסית כי אף אחד לא שונא אותנו וזאת פיקציה, פארנויה שפיתחנו כיהודים כשרים ומותר לקבל ביקורת וכו' וכו' - או אז קראו את ההודעות מהסוג השני. סיפורים כאלה שקורים מדי יום לא חסר. ביורוקרטיה ושרירותיות כלפי מי שהולך עם כובע וחליפה, זקן ופאות, באופן מובהק חריג, אלים וחסר חמלה, יותר מאשר אילו הם היו קורים לאזרח מהשורה; תקראו את הסיפורים הלא כל כך מפורסמים והקטנים האלה, כי בסופו של דבר זה הסיפור הגדול. הצעה שלי: הפעלת מייל אדום באתרים החרדים. נתקלתם או סבלתם מעוול? שלחו מייל ל"בחדרי חרדים". לא בשבת.

ובפינת האני יודע: אני יודע שהלכתם להופעה של פריד כדי שתוכלו להשוויץ ברשת שאתם בהופעה של פריד. אני גם יודע שזאת לא הפעם הראשונה שלכם בהופעה מהסוג הזה, מה שמוביל אותי לקריאה הבאה: תפסיקו להביך. הוא הולך הביתה עם התהילה ונשאר זמר אגדי, ואתם נשארים עם פרופיל מגוחך שמוציא אתכם קצת נואשים.
חרדים אברהם פריד שנאה התנכלות הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד