ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

חשיפה: הנציגים החרדים והדתיים דרשו - סוף לחילולי שבת ברכבת

משבר חילולי השבת ברכבת מתעצם: ל"בחדרי חרדים" נודע כי השר ליצמן, יחד עם השר בנט - שיישר קו עם העמדה החרדית - הודיעו בישיבת הוועדה שהתכנסה בצהריים: לא מסכימים לחילולי שבת ברכבת - בכלל • "רצון העם - שלא יחללו שבת"

השר נפתלי בנט, הצטרף לדרישה החרדית (מרים אלסטר, פלאש 90)
השר נפתלי בנט, הצטרף לדרישה החרדית (מרים אלסטר, פלאש 90)

ישיבת הוועדה לפתרון בעיית חילולי השבת במשרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ, נערכה לראשונה הצהריים (רביעי). מפרטים שנודעו ל"בחדרי חרדים" עולה כי הדרישה להפסקת חילולי השבת התעצמה והפכה כוללנית לכל פעילות תשתית הרכבת. בנט וליצמן דרשו - הפסיקו את העבודות בשבת, לחלוטין.

מי ש"חטף" בישיבת הוועדה היה מנכ"ל הרכבת, "איזה פיקוח נפש זה להעלות מצלמת רחפן לאוויר" - הטיח בו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. השר אריה דרעי שאל בציניות: 'כמה חיוני היה להעלות רחפן לאוויר, גם את זה המשטרה אישרה בטענת פיקוח נפש?'.

מי שניהל את הישיבה הוא האדם הקרוב ביותר לראש הממשלה בתקופה האחרונה, מנכ"ל משרדו יואב הורביץ, המשמש גם כיו"ר הועדה. לאחר שהציג את הנוכחים בישיבה, בפתח דבריו הציג את מטרת התכנסות הישיבה, כולל הצגת מנכ"ל רכבת ישראל, כשסיכם ואמר, אנחנו כאן כדי לדון כיצד העבודות בשבת לא יהיו בהפתעה, יתואמו יתבררו וייבדקו מראש.

בשלב זה, השר ליצמן זעם כשזיהה את הניסיון לאשר עבודות בשבת. ליצמן אמר, הקמנו את הוועדה הזו כדי למנוע חילולי שבת, לא כדי למצוא איך לסדר אופציה כן לחלל. "אתם לא מפסיקים עם הבלוף הזה? התכנסו כאן לדון איך להפסיק את זה" אמר ליצמן.

ככלל, הנציגים החרדים טענו בישיבה כי בעבודות התשתית לרכבת אין פיקוח נפש. אמנם הם הבהירו כי הם לא הולכים לפתוח כעת את כל המקומות בהם שר העבודה נותן אישור חריג לעבודות בשבת ולבדוק מה חיוני ומה לא, אבל ברכבת, אחר שכבר נוצרה המהומה, התברר כי הטיעון לפיקוח נפש לא רלוונטי.

הישיבה קיבלה תפנית נוספת כשמנכ"ל משרד רוה"מ ניסה לצנן את הדרישה החד משמעית הזו, כשאמר: אנחנו צריכים להתחשב בציבור הכללי. אלא שהדברים לא הרגיעו את ליצמן: "אתה תלמד אותי איך לדאוג לציבור הכללי, אותי אתה מלמד? העם רוצה יום מנוחה כללי. רוב העם מסורתי דתי וחרדי שרוצה יום מנוחה ורוצה שיכבדו את השבת".

מה שגרם לטלטלה בחדר והבנה כי מדובר בהחלט במשבר מסוג אחר היה כאשר שר החינוך הצטרף לעמדה הזו. בנט הבהיר כי גם הוא "לא קונה" את הטיעונים לחילול שבת בשל פיקוח נפש. בנט הצטרף לליצמן בהודעה כי מבחינתו יש לעצור את חילולי השבת ברכבת לחלוטין ולא לנהל דיון איפה כן לחלל ואיפה לא.

אחרי ההצהרה הדרמטית על הדרישה הזו לעצור חילולי השבת ברכבת לחלוטין, יצאו השרים בנט וליצמן מחדר הוועדה. לא ברור בשלב זה האם היציאה נועדה לשדר משבר, או כי השניים נדרשו להמשיך לנושא אחר בתחומי משרדיהם.
הוועדה למניעת חילול שבת יעקב ליצמן נפתלי בנט רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד