י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שלום, כיתה א' • שלמה קוק שלח את הילד

שלמה קוק שלח את בנו הגדול לכיתה א' בתלמוד תורה, והוא מקדיש את טורו השבועי לפתיחת שנת הלימודים

שלום, כיתה א' • שלמה קוק שלח את הילד

1.
בשעה טובה ובחסדי שמים הכנסנו את הבן-יקיר, הבכור, לכיתה א' בתלמוד-תורה. זהו שלב משמעותי בתהליך ההתבגרות של הילד, ולא פחות מכך בתהליך ההתבגרות – שלא לומר, ההזדקנות – של ההורים; התרגשות גדולה שמחזירה אותנו בגלגל הזמן, ליום בו עברנו אנו את מפתן דלת כיתה א'.

כל שלב, ובעיקר השלב של כיתה א', מעורר דמעה. ושמחה. וחשש. ועולמות חדשים. ילקוט, סנדוויץ', ולוח, והסעה. ובעיקר הרבה תפילה.

וְזַכֵּנִי לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים, אוֹהֲבֵי ה' יִרְאֵי אֱלֹקִים אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ בַּהשם דְּבֵקִים, וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא.

נחמץ לבי אל מול פוליטיקאים עלובי נפש שבמסווה 'דאגה לדור הצעיר', בחרו גם השנה להצטרף לתלמידי בתי-הספר הממלכתיים ביום הראשון של הלימודים, כמובן, מלווים בעדת צלמים, עיתונאים ועוזרים, ואיזה מנהל מוסד יעז להגיד להם לא?

מילא שר החינוך, שמתוקף תפקידו, אפעס, צריך להוכיח קשר למוסדות החינוך; אישי ציבור שומרי מצוות, הנאמנים לערכי תורת ישראל המשמשים שלוחא דרבנן ויכולים להוות דוגמה לעסקנות למען התורה ולומדיה – נו, מילא; אך תמהני על נושאי תפקידים אחרים שאינם קשורים כלל ועיקר לחינוך, הנושאים עיניהם לתפקיד הציבורי הבא תוך רמיסת האחר וסגירת דילים פוליטיים ומעורבות בתיקים פליליים. כלום אין לכם בושה? הניחו להם, לתינוקות שלא טעמו טעם חטא, נטולי זכות הצבעה בבחירות. תנו להם להתחיל את שנת הלימודים בשלום. תנו להם למלא את מוחם הפנוי מדאגות ב-אל"ף בי"ת וקמץ-פתח לפני שהם מבינים מה ההבדל בין 'הליכוד' ל'העבודה' ובין ביבי לרובי.

2
אתמול, ביומה הראשון של שנת הלימודים תשע"ז, יצא אחד מהוגי הדעות בפנייה קיצונית להורים: "הורים, המוסד החינוכי הראשון במעלה הוא הבית. בית הספר נועד להשלמת ידע. אל תצפו לגדולות מהמערכת, השקיעו גדולות בבית. והכי חשובה הדוגמה האישית".

אומנם, אין חולק כי ללא הדוגמה האישית אין לנו גואל ומושיע, אך צר לי על הוגה-הדעות. מי שעומד נטול ציפיות מול המוסד החינוכי של ילדיו – צריך לפשפש בציציותיו: כיצד מפקיר הוא את ילדיו במוסד כזה.

באשר לטענה כי בית-הספר נועד ל'השלמת ידע', מרן המשגיח רבי שלמה וולבה זללה"ה, רב המחנכים בדור האחרון, הביע לא אחת את מורת רוחו מהשקפה זו. בספרו 'זריעה ובניין בחינוך' הוא מתמצת את דבריו: "כשבוחרים לילד מקום לימודים צריך להקפיד שיהיה זה מקום ששמים לב לצד החינוכי. במקומות רבים שמים דגש מרכזי רק על הידיעות. מעמיסים על הילדים ידיעות, ואין שמים לב לחינוך, או שאין מקדישים מספיק תשומת לב שהילדים יתנהגו בסדר, יאכלו בסדר, ישחקו בסדר".

הרב וולבה כותב בנשימה אחת מושגים כמו חינוך, אוכל, התנהגות ומשחק. הוא גם מדגיש את חשיבות המשחק כמנוף חינוכי: "הילדים צריכים את המשחק בהפסקות, והם מתחנכים תוך כדי המשחק. למשל, ההרגל שלא לחטוף לעצמו אלא להתחשב בחברים – הרגל חשוב זה בא מתוך המשחק. הידיעה שלא תמיד מרוויחים ולא תמיד מקבלים מה שרוצים – יכולה לבוא מתוך המשחקים, אם יודעים לכוון אותן כמו שצריך".

לסיכום הוא כותב: "בחירת ה'חדר' הנכון, ה'תלמוד תורה' המתאים, צריכה לקחת בחשבון שיהיה זה מקום ששמים לב גם לצדדים החינוכיים".

בהצלחה להורים ולילדים, למחנכים ולתלמידים.

3.
ובעניין אחר:

אחד מבני משפחתנו אושפז לאחרונה בבית חולים בלונדון. היה שווה, ולו כדי להכיר את הפעילות המדהימה של ארגון החסד הבריטי ׳עזרה ומרפא'. לצד הפעילות הקלאסית המוכרת לנו מארגוני החסד הישראלים כמו שירותי אמבולנס והשאלת ציוד רפואי, גולת הכותרת של 'עזרה ומרפא' הוא 'חדר שבת' שהקימו בלא פחות מאשר 16 בתי חולים ברחבי אנגליה.

תחת הכותרת הפחות מאיימת על הנכרים, 'חדר שבת', מסתתר כל מה שיהודי שומר מצוות זקוק לו כדי להירגע מהאשפוז או הטיפול ולהרגיש 'היימיש' לכמה דקות, בבית היהודי. בחדר פנימה, השוכן בקומת הקליניקה של בית החולים, יש הכל: מקרר עמוס מוצרי מזון טריים, דגים, סלטים, חלב, יוגורט ומיצים טבעיים. ארונות מסודרים, עמוסים במוצרים יבשים ובממתקים לצד ספרים ללימוד ותפילה ועיתונים חרדיים מקומיים. ובשבת, 'פלטת שבת' עמוסה בכל המטעמים; כדי שאם יזדמן לכאן יהודי במהלך השבת, יוכל ללגום מרק עוף מהביל עם קניידלאך, לטעום קיגל תפוחי-אדמה ולהקל מעליו את סבל השהות כאן.

מוקף בחולים ורופאים ומבקרים מבני אומות העולם, לפתע אתה מגלה את האור: את הפינה היהודית של 'עזרה ומרפא'.

מיהם אותם המלאכים של 'עזרה ומרפא'? רק אחרי מאמצים מרובים הבנתי כי מדובר בקבוצת עסקנים חסידי בעלזא מלונדון. הם אפילו לא מציגים את עצמם, לא מבקשים פרוטה. אם אתה יהודי, אתה מקבל לידיך את הקוד הסודי ל'חדר שבת'. כשאתה מגלה אותו, אתה מרגיש כי זו זכות להיות יהודי. מי כעמך ישראל.
בעלזא כתה א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד