י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הרבנים הראשיים הכריעו: "אין פיקוח נפש בעבודות הרכבת"

האם גם השבת הקרובה תתחלל בפרהסיא על ידי עבודות התשתית לרכבת בתל אביב? פסק הלכה של הרבנים הראשיים לישראל מחריף את השערוריה וקובע כי אין כל פיקוח נפש בביצוע העבודות הללו ולפיכך אין הצדקה לבצע אותן בשבת

רכבת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
רכבת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מתח רב לקראת השבת הקרובה, בעקבות הסערה הציבורית והזעם שחוללו עבודות הרכבת שנעשו תוך חילול ופגיעה חמורה בכבוד השבת האחרונה, והשאלה הגדולה האם יימשך חילול השבת המאסיבי גם השבוע.

כזכור, בשבוע שעבר השתמשו ברכבת בטיעון של 'פיקוח נפש', אלא שהשבוע מתברר כי הטיעון הזה איננו קיים עוד, לאחר שהרבנים הראשיים לישראל הגאון רבי דוד לאו והגאון רבי יצחק יוסף הכריעו כי אין היתר לחלל שבת בעבודות הרכבת בטענה לפיקוח נפש, לאחר שדנו בסוגיה והכריעו שאין פיקוח נפש בדבר.

בהודעה מיוחדת שהוציא מנכ"ל הרבנות הראשית משה דגן נכתב כי "כנציג הרבנים הראשיים והרבנות הראשית אבקש להודיע כי עמדתנו היא שהעבודות בגינן התקבלה בקשה מהרכבת לביצוע בשבת פרשת ראה אינן מאושרות ולא ניתן לבצען במהלך השבת היות ואין בהן היבטי פיקוח נפש".

הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו אף שיגר הצהריים (ו) מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן בו נכתב כי "לאחר הבהרת עמיתי הראשון לציון שליט"א שבאה לידי ביטוי בהודעת מנכ"ל הרבנות ר' משה דגן, הנני מצטרף לכך שלאור הנתונים שהוצגו לנו לא ניתן לקבוע כי ישנו חשש פיקוח נפש הדוחה שבת".

באופוזיציה תוקפים את נתניהו: "נכנע לחרדים"
מנהיגי המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג וח"כ ציפי לבני, החליטו כי המפלגה תסייע בארגון הסעות לאחר צאת השבת לחיילים שיפגעו משיבוש תנועת הרכבות בסופי השבוע בגלל המשבר בממשלה.

לדברי הרצוג, "הנחיתי להתארגן לסייע בביצוע הסעות לחיילים בצאת השבת אם תיפגע התחבורה הציבורית במוצאי שבת. חיילי ישראל ששומרים על ביטחוננו הפכו כלי ניגוח במשחקי האגו של שרי הממשלה הזו. כבר לא אכפת להם מאמא שמתגעגעת לבנה החייל והם מחרבים במחי אינטרס פוליטי את הזמן המשותף שלהם ולא משנה להם שהרכבת היא כלי תחבורה המספק לאלפים פתרון זול ויעיל- העיקר להכניס עוד אגרוף פוליטי ותקשורתי אחד לשני. גם על חשבון החיילים".

מפלגת 'יש עתיד' הגיבה על הפרסום כי יבוצע קיצוץ קווי הרכבת בסופ"ש בעקבות דרישת המפלגות החרדיות: "ממשלת ישראל ממשיכה לעשות פוליטיקה על גבם של החיילים. אותה ממשלה שביטלה את השוויון בנטל עכשיו גם מבטלת קווי נסיעה ברכבת ומי שייפגע מכך הם חיילי צה"ל ואזרחים שלא יהיה להם איך להגיע הביתה. הדבר היחיד שמעסיק את הממשלה הזאת, היא הכסאות של עצמם, גם במחיר שלחיילי צה"ל לא יהיה כסא לשבת בו כדי להגיע הביתה. אנחנו קוראים לחברי הממשלה, אם נשארה בכם עוד טיפת אכפתיות ודאגה לחיילים, אל תתנו יד להחלטה האיומה הזאת."

מוקדם יותר היום פעילי מרצ וחברי הכנסת של המפלגה הפגינו מול תחנת רכבת מרכז (ארלוזורוב) בתל אביב, זאת במחאה על "כניעתו של רה״מ נתניהו" להגדרתם לתכתיבי הסיעות החרדיות, שתביא לאי הפעלתה של הרכבת בימי שישי ושבת.

יו״ר מרצ, זהבה גלאון אמרה כי ״מדובר בכניעה מבישה פעמיים, כיוון שלא רק שמדובר על ביטול רכבות במוצ"ש, אלא גם שהממשלה מעבירה הסכמים לאישור רבנים. אם עבודות התשתית לא יפעלו כסדרן, תגיש מרצ תביעה ייצוגית בהיקף של מאות מיליוני שקלים. לא רק הסיעות החרדיות יכולות לגבות מחיר״.

ח״כ תמר זנדברג אמרה: ״הממשלה בשירות החרדים מחזירה אותה מאות שנים אחורה לימים שבהם רבנים קובעים מתי הרכבת תיסע ולא צרכי התחבורה של אזרחי ישראל. רק מי שמעולם לא נסע ברכבת ולא ראה את העומס ברציפים בימי שישי ובשבתות יכול היה להיכנע כניעה צינית, פוליטית ומקוממת כזאת.״



הרב דוד לאו הרב יצחק יוסף רבנות ראשית פיקוח נפש שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד