י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הסיפור המלא: איך התנהל נתניהו במשבר כץ - והחרדים

גם אם כל המשבר התגלגל והתפתחת מתוך אינטרס פוליטי של ראש הממשלה נגד שר התחבורה, הנציגות החרדית מציגה הישג חשוב: מחויבות ראש הממשלה לרבנים ולשבת • וגם, למי האינטרס לתקוף את הנציגות החרדית

נתניהו. צילום: שלומי כהן, פלאש 90
נתניהו. צילום: שלומי כהן, פלאש 90

דבר אחד חשוב הוכח בסוף השבוע - ראש הממשלה לא מפר הוראה של הרבנים הראשיים. גם אם כל המהלך נועד להביא לחיסול או לכל הפחות לפגיעה אנושה בשר ישראל כץ. החישובים הפוליטיים ככל שיהיו, לא יקהו מעוצמת ההחלטה של ראש הממשלה, בעקבות הודעת הרב הראשי דוד לאו כי בעבודות המתוכננות אין משום פיקוח נפש.

קשה להעריך האם נתניהו, מאז השיחה עם העיתונאים החרדים, בה הבין מדבריו של עורך 'יתד' הרב ישראל פרידמן, כי עניין התגברות חילולי השבת ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה, בהיקף שלא נודע לא מתקבל על הדעת - תכנן את המהלך במלואו, אבל אין ספק שהוא מוליך אותו כל הדרך, אל כרסום במעמדו של שר התחבורה.

"ישראל יחלל שבת? מה פתאום..." אמר נתניהו ספק בציניות ספק בסרקזם. אבל הבטיח לטפל בעניין. הבטיח וקיים, דקות לפני כניסת השבת ביטל את חילול השבת בעבודות תשתית הרכבת, והביא במו ידיו למהומה תחבורתית שכבר מוגדרת 'כאוס' עוד בטרם החלה.

הנציגים החרדים, שכעת בשלב התוצאה, מתברר כי הותקפו שלא כהלכה, בדרך כלל בידי גורמים להם יש סיבה להביא לחיסול הקואליציה. אם נעיין מי היו המבקרים החריפים, נגלה את האינטרס. בדרך כלל יהיו אלה שיש להם סיבה להביא לנפילת נתניהו, הם מנהלים שנים ארוכות קרב נגד ראש הממשלה. הפעם הצליחו לעשות זאת באמצעות נציגיהם בתקשורת החרדית.

כי זאת יש להזכיר, איך באמת התגלגל משבר התחבורה. מקלב, כנציג הסיעות החרדיות לעניין זה, ובכותרת זו אף פנה במכתבים הרשמיים למשרד התחבורה - פעל לכל אורך התקופה בעניין, רק משהגיעה השעה והוברר לו כי במשרד התחבורה משקרים אותו ומהתלים בו, עירב את השרים דרעי וליצמן ויו"ר ועדת הכספים גפני.

השלושה פנו לכץ. הבינו שהוא ממשיך לצחוק עליהם על אף התחייבותו המפורשת במפגש עמם לפני חודשיים, ועברו לראש הממשלה. נתניהו בשבוע שעבר לא נענה לבקשה החרדית, הוא רק צמצם את חילול השבת, אבל עדיין הותיר את העבודה המרכזית בתל אביב על כנה. האם הייתה לו כבר אז כוונה ליצור פיצוץ חזיתי בין החרדים לשר כץ? אולי, ועדיין הוא לא יכל לתכנן את מסיבת העיתונאים הראוותנית במוצאי השבת, שהקפיצה את הנציגים החרדים.

במהלך השבוע, חשפנו כאן כי השרים ליצמן ובנט הודיעו בישיבת המנכ"לים הראשונה שנועדה בעניין חילולי השבת ברכבת, כי מבחינתם אין הסכמה אוטומטית לשימוש בטיעון 'פיקוח נפש' כדי להתיר עבודות בשבת. הם דרשו הפסקה מוחלטת. האם היו מתואמים עם משרד ראש הממשלה, בדרישה זו? שאלה מעניינת.

בישיבה השניה, שם הוחלט שוב, כמו בשבוע שעבר, על צמצום העבודות בשבת, לאחר שהתגלה כי ניתן לבצע את רובן בקלות יחסית גם במועדים אחרים, נותרו עדיין נקודות עליהן טענו אנשי 'רכבת ישראל' כי טענת 'פיקוח נפש' עליהן. אף נציג חרדי לא איים בשעה זו בפרישה מהממשלה, אבל עמדה בעבר הצהרתם מעל כל במה, כי הם מצפים מראש הממשלה להביא להפסקת חילולי השבת. בינתיים החלו הכותרות על כך שנתניהו פוגע בחיילים.

בשישי, הגיעה הודעת הרבנות ואחריה מכתב הרב הראשי, האוסרים את העבודות בשבת ואף מבהירים כי אין בהם משום פיקוח נפש. האם לשכת רוה"מ בחשה מאחורי הקלעים בפסק ההלכה של הרבנים הראשיים? קשה להאמין. אם כי ישנם סימנים המעידים על גורמים הנמצאים בתפר שבין פוליטיקה לרבנות בש"ס, שהיו מטבע הדברים בסוד העניינים וניהלו את המהלך.

למה המתין ראש הממשלה עד דקות לפני שבת? ההסבר הרשמי הוא שרק אחר הצהריים נודע לנתניהו עד כמה כץ משקר. השקר הגדול הוא בדמות השבתת הרכבת כולה בתקופה הקרובה לשמונה ימים. את העבודות המוגדרות 'פיקוח נפש' ניתן היה לבצע אז, טענו בלשכת ראש הממשלה. אין זה אלא שהשר כץ אכן בחר ביודעין לייצר לראש הממשלה משבר עם החרדים ובעקבותיו משבר קואליציוני.

האם הביקורת הציבורית תפגע בראש הממשלה, או שבתחכומו הרב, הוא יצליח לתעל אותה לשני הכיוונים - החרדים וישראל כץ, ולהרוויח מכל הכיוונים. זו השאלה הפוליטית העומדת כעת למבחן. בשאלה הערכית, נתניהו, מבחינתנו כחרדים, כבר שיחק אותה.
משבר כץ והחרדים נתניהו רכבת חילולי שבת מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד