ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

א-ל-ו-ל: עולם התורה מתחיל את הזמן - כל החידושים והשינויים

משה ויסברג עם פרויקט מיוחד לקראת תחילת זמן אלול: באיזו ישיבה התפטר ראש הישיבה, היכן שלחו בחורים להקים סניף חדש ומה ילמדו בכל מקום • איפה מינה האב את בנו ואיפה התמנה בן במקום אביו שנפטר? • וגם: מה קורה אצל החסידים?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

רבבות בני ע‏ולם הישיבות ואברכי הכוללים יפתחו מחר (ראשון), את 'זמן אלול' תשע"ו, בהיכלי התורה והישיבות. זמן אלול' מהווה את עונת הלימודים הקצרה ביותר, אך מתבטא בעוצמת השטייגען לקראת הימים הנוראים.

התרגשות מיוחדת בעולם הישיבות אצל אלפי בחורי שיעור א', שיעמדו לראשונה במפתן פתח הישיבה אליה נבחנו, זאת לאחר תקופת רישום סוערת במיוחד - שסוקרה בהרחבה בחודש תמוז ב'בחדרי חרדים'.

זמן האלול שמהווה פרק חדש עבור לומדי התורה ייפתח בצל הניסיונות להמעיט בלומדי התורה,
ולמרות הקשיים הכלכליים. עולם התורה מממשיך ומתפתח בממדים עצומים.

המסכת הנלמדת בזמן אלול: בישיבות בדרך פוניבז' ילמדו את מסכת נדרים פרק נערה המאורסה, ובישיבות בדרך חברון ילמדו את מסכת כתובות, רובם החל מהסוגיה בדף ט'. בחלק מהישיבות ילמדו מסכת מכות ובחלקן מסכת סוכה או מסכת בבא קמא.

בחורי שיעור א' שיחבשו לראשונה את ספסלי הישיבה הגבוהה יזכו לצאת לשבת חופשה בשבת השנייה של זמן אלול, כנהוג בעולם הישיבות, כאשר השבת מכונה "שבת געגועים".

לרגל תחילת הזמן בדק 'בחדרי חרדים' את החידושים והשינויים בכל הישיבות.

בחורי ישיבות חוזרים לזמן החדש. צילום: שוקי לררצילום: בחורי ישיבות חוזרים לזמן החדש. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות חוזרים לזמן החדש. צילום: שוקי לרר

עולם התורה הליטאי
בישיבת 'בית מתתיהו' מונה בנו של ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר - הרב יהודה ויסבקר - לשמש כר"מ בשיעור א' לצד הר"מים הוותיקים הרב ישראל מאיר מן והרב יהודה אריה רפפורט. כמו כן, חתנו של הגר"ב ויסבקר הרב מאיר אלפא מונה לשמש כמשיב לשיעור א' בסדר ב'.

ישיבת 'באר התורה' שהוקמה לפני למעלה מעשרים שנה בירושלים מעתיקה את משכנה לבית שמש בבחינת הרחיבי מקום אהלך והתחדשות הישיבה, לעת עתה צוות הישיבה לא יעבור להתגורר בבית שמש - אך בעתיד הקרוב יעבור הצוות להתגורר סמוך לישיבה.

בישיבת 'אור ישראל' עוזב המשגיח הגאון רבי יונתן אבר את הישיבה ועובר לכהן כמשגיח קבוע בישיבת 'היכל יצחק' בירושלים, בראשות הגאון רבי ישראל לנדא.

בישיבת 'אור אלחנן' בירושלים יתחילו את הזמן בצל האבל הגדול ושלושים יום להסתלקותו של ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל. את שיעור הפתיחה ימסור הגאון רבי חיים אריה חדש בנו של ראש הישיבה. השיעורים כלליים יתחלקו בין הגרח"א חדש לגיסו הגאון רבי צבי אליעזר וינפלד, שבוע הרב חדש ימסור 'מוסר' ושבוע הרב וינפלד. בישיבה עדיין אין חזן לתפילת מוסף בימים הנוראים, שיכול להחליף את ראש הישיבה, ובקרב התלמידים והבוגרים מחכים לראות מי יזכה בתפקיד החשוב.

מינוי חדש בישיבת 'נתיבות התורה' בבית שמש, הגאון רבי אפרים אדלר מונה לכהן כמשגיח בישיבה הרב אדלר הוא מחשובי תלמידיו של נשיא הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ, ומשמש כמו"צ ברמת בית שמש ג' מטעם הגר"נ קופשיץ.

בישיבת 'באר יעקב', עקב גידול במספר הבחורים (הישיבה מונה כיום 230 בחורים. מ.ו.) הוכנסו מספר אנשי צוות חדשים לישיבה, בהם ר"מ חדש לשיעור א' ומספר משיבים חדשים, ובנוסף הורחבו חדרי השיעורים לטובת הבחורים החדשים המצטרפים.

הישיבה הגדולה 'יד הלוי' – בריסק בירושלים עוברת מרחוב נחמיה בירושלים שם שכנה מעל בית המדרש ויז'ניץ, לבנין ברחוב ברוכים פינת גרוסברג בשכונת גוש 80 בירושלים.

ישיבת 'באר ישראל' בבני ברק שבראשות הגאון רבי נחום שטרן, ששכנה עד עתה ברחוב האדמו"ר מגור העתיקה את משכנה בשנה האחרונה לבניין רחב ידיים שנרכש ברחוב הירדן בעיר. בימים אלו הסתיימו השיפוצים להיכל הגדול ולקראת יום ראשון בפתיחת הזמן יחנכו התלמידים את ההיכל החדש. בשנה האחרונה למדו התלמידים בקומה השלישית בבניין שהיה מקום זמני עד להשלמת בניית ההיכל בימים אלו.

בירושלים תיפתח ישיבה לצעירים "אמרי משה" בירושלים שעל ידי מוסדות ארחות תורה, הישיבה תעמוד בראשות הגאון רבי אליהו דיסקין והגאון רבי יהושע מישקובסקי, במעמד הפתיחה שנערך במעונו של הגראי"ל שטיינמן בסוף השבוע השתתפו משגיח ישיבת ארחות תורה הגה"צ רבי חזקיהו מישקובסקי, רבני הישיבה, עשרות התלמידים ומנכ"ל המוסדות הרב יעקב וירז'בינסקי. הגראי"ל פתח את הזמן בפני התלמידים בלימוד המשנה הראשונה בבבא קמא אותה לומדים בזמן אלול, ובירך את הבחורים ואמר "והריקותי לכם ברכה עד בלי די. שכל הבחורים שלומדים תורה הקב"ה יעזור שכולם יגדלו ויהיו ת"ח גדולים ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".

ישיבת 'אמרי דעת' לצעירים בבני ברק, שבראשות הגאון רבי יחיאל שלזינגר עוברת לרחוב סוקולוב, במקום משכנה הקודם ברחוב בן יעקב. בישיבה לצעירים 'נתיבות החכמה' בבני ברק מונה הרב פרנק לר"מ שיעור ג' בישיבה - שנפתח השנה לראשונה. כמו כן, בישיבת הגרי"ש לצעירים בירושלים שבראשות הגאון הרב צבי ויספיש, פותחים השנה שיעור ג' לראשונה ומביאים ר"מ חדש, את הרב גרונר.

בחורי ישיבה. צילום: שוקי לררצילום: בחורי ישיבה. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבה. צילום: שוקי לרר

עולם התורה הספרדי
ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק פתחה סניף חדש לבני עדות המזרח, הישיבה החדשה תישא את השם 'נחלת דן' - על שמו של הגאון רבי דן אונגרישר זצ"ל, ראש הישיבה במונסי ואביו של ראש הישיבה. מדובר בישיבה חדשה לבני עדות המזרח וכארבעים בחורים מצוינים מטובי עולם הישיבות התקבלו לשיעור א' בזמן אלול.

בישיבת 'נר ישראל' באלעד הודיע ראש הישיבה הגאון הרב ישראל אביטן כי הוא פורש מהישיבה. במהלך הקעמפ שנערך לבני הישיבה בבין הזמנים הודיע הרב אביטן כי הוא לא ממצה את עצמו ולכן הוא פורש, כי הוא רוצה יותר ללמוד והולך לכולל, במקומו מונה הגאון הרב נתן רוז'ין ששימש כר"מ שיעור ב' בישיבה.

ישיבת "באר התלמוד" (יקירי ירושלים) השוכנת ברחוב מלכי ישראל בירושלים הודיעה על פתיחת סניף נוסף לישיבה במתחם ישיבת הנגב בעיר נתיבות. גורמים בישיבה אומרים ל'בחדרי חרדים' כי פתיחת הסניף החדש הגיעה בעקבות הלחץ הגדול והתרבות תלמידי הישיבה, אשר הגיעה ל-430 בחורים. בעונת הרישום קיבלו רק 80 בחורים מעולם הישיבות, אך עם סיום זמן קיץ הודיעה הנהלת הישיבה שעקב העומס במבנה הישיבה ייפתח סניף נוסף, וכארבעים בחורים מטובי הישיבה יעברו לישיבה בנתיבות. בהנהלת הישיבה מדגישים כי בשלב זה הבחורים שילכו ללמוד בנתיבות הינם רק מהישיבה בירושלים, וזה בכדי לבסס את הישיבה כמתכונתה. ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי על מנת לבסס את הסניף בנתיבות הוחלט כי השיעור כללי המפורסם של ראש הישיבה הגאון הרב חנוך כהן יימסר גם בישיבה בנתיבות ביום שלישי בערב, כמתכונתו בירושלים. הגאון הרב ניסים שמעה, המשמש כר"מ בישיבה בירושלים, ישמש כר"מ בישיבה בנתיבות. כמשגיח בישיבה ישמש הרב מנחם ניימן, המשמש כראש כולל מפורסם בירושלים.

בעיר אשדוד נפתחת ישיבה גדולה לבני עדות המזרח, הישיבה תישא את השם ישיבת 'מעגלי צדק' על שמו של הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל, ראש ישיבת גרודנא שנפטר בשנה האחרונה, כשבצוות הישיבה נמנים תלמידיו הגדולים. בשיעור א' ילמדו כשלושים וחמשה בחורים. בראשות הישיבה יכהן הגאון רבי רפאל מרציאנו, ששימש עד כה כראש ישיבת 'נחלת גבריאל' לצעירים בעיר אשדוד, וכמגיד שיעור בישיבה יכהן הגאון רבי אבינועם אנסבכר מגדולי תלמידיו של הגרד"צ זצ"ל. בשבועות האחרונים הוצבו מבנים בפאתי רובע ז' בעיר במתחם של כחצי דונם שהוקצה לישיבה, המבנים הניידים לעת עתה ישמשו לבית המדרש, לחדרי השיעורים, חדר האוכל וחדרי הפנימיות, בישיבה מצפים בתקופה הקרובה להתחיל בהקמת מבנה של קבע.

ישיבה חדשה שנפתחת מחר לרגל זמן אלול היא ישיבת 'אמיתה של תורה' בנשיאות הגראי"ל שטיינמן ומיועדת לבחורים מצוינים מבני עדות המזרח. בראשות הישיבה יעמוד הגאון רבי יאיר עיני אשר שמו יצא בעולם הישיבות בכוחו המיוחד בהעמדת תלמידים. בהוראתו של הגראי"ל שטיינמן הישיבה עבדה בלי שום רשמים, רק על ידי תלמידים של הרב עיני מהעבר, בימים האחרונים נכנסו תלמידי הישיבה למעונו של הגר"ח קנייבסקי וקיבלו את ברכתו.

שיפוצים בישיבת צאנז בנתניהצילום: שיפוצים בישיבת צאנז בנתניה
שיפוצים בישיבת צאנז בנתניה

עולם הישיבות החסידי
בישיבת ויז'ניץ הקימו ישיבה גדולה חדשה הממוקמת במרכז העיר בני ברק ברחוב אנילביץ. בראשות הישיבה עומד הגאון רבי מנחם ארנסטר, והמנהל הרוחני הרב אליעזר שלומוביץ ששימש כמגיד שיעור בישיבת "בית ישראל ודמשק אליעזר". הישיבה הוקמה בעקבות עומס בחורים בישיבות בבני ברק ובמודיעין עילית והיא מונה שישים בחורים בשיעור א'. בעוד חצי שנה הישיבה תעבור לעיר אלעד.

עוד בויז'ניץ: ביום שני, לרגל היארצייט ה-70 של ה'דמשק אליעזר' מויז'ניץ שייסד את הישיבה הראשונה בארץ, ייערכו בכל הישיבות סעודות הילולא בהשתתפות משפיעי החסידות. ביום רביעי יחזור האדמו"ר לארץ לאחר שהות של חודשיים בחלדודנא בבריטניה לצורך מנוחה, והוא צפוי להכריע בנושא הקמת פרויקט החסידות בעמנואל, לאחר שכבר למעלה מ-200 משפחות נרשמו לקניית דירות.

לרגל גידול במספר הבחורים והתיישנות הרהיטים בחמשת היכלי הישיבות שבקרית צאנז, יצאו בהנהלת הישיבה למערכת שיפוצים, הרחבות ותוספות. ברוב הישיבות התווספו עשרות מקומות לימוד ועל כולנה ישיבת דברי יציב בחיפה, שם החלו בהקמת קומה נוספת עם גידול משמעותי בלי עין הרע של הבחורים. עקב השיפוצים שהחלו עוד לפני שלושת השבועות, עברו שתי ישיבות לקיים את סדר הלימודים בהיכל הענק היכל רוזנברג, שם חולקו למספר פינות בתוככי ההיכל והם לומדים בימים אלו - עד סיום השיפוצים.

הדמיית ישיבת באיאן במודיעין עיליתצילום: הדמיית ישיבת באיאן במודיעין עילית
הדמיית ישיבת באיאן במודיעין עילית

הישיבה הגדולה 'תפארת ישראל' רוז'ין - באיאן בירושלים עוברת בהדרגה לעיר מודיעין עילית. זמן אלול החל בשבוע שעבר עם 80 בחורים חדשים בשיעור א' שהחלו ללמוד לראשונה במתחם ישיבת 'חמדת משה' הגדולה שהתאחדה עם ישיבת הגר"מ שטרנבוך בירושלים. הצוות יהיה חצי יום בישיבה ברחוב מלכי ישראל וחצי יום במודיעין עילית. שיעור ב' צפוי לעבור אף הוא מיד לאחר החגים, לאחר שהמקום יורחב. לקראת זמן קיץ כל הישיבה תעבור למתחם הישיבה במודיעין עילית. כמו כן, ההוספה הקבועה ברחבת הישיבה בירושלים לקראת החגים הבעל"ט כבר נבנתה השבוע, עם תוספות של מאות מקומות ל'קלויז' הגדול.

בישיבה הגדולה ‏'תפארת משולם זוסיא' - טשערנוביל נערכו שיפוצים נרחבים לאחר שפקדה את הישיבה מגפת פשפשים. בעקבות המקרה הישיבה והפנימיה עברו לשבועיים לבנין מוסדות ויז'ניץ ברחוב טרפון (לשעבר קוזניץ) עד לטיפול יסודי במגפה, מפנימיית הישיבה נזרקו כל המזרונים והמיטות, ושודרגו בחדשים. הזמן החל כסדר כבר ביום שלישי האחרון. לישיבה התקבלו כ-90 בחורים מהארץ ומחו"ל. כמו כן הרה"צ יעקב מרדכי טווערסקי אחיו הצעיר של האדמו"ר, פתח מנין בבית המדרש ברחוב ראב"ד, לאחר שהאדמו"ר עבר סופית לבניין ברחוב חבקוק וזאת כתנאי של האדמו"ר מטשערנביל לעבור למתחם אוסם בתנאי שהאח ממשיך עם המניין הקבוע ברחוב ראב"ד - עוד משנות אביו האדמו"ר הקודם זצ"ל‏.

בישיבה לצעירים מתיבתא 'מאמר מרדכי' - נדבורנה שעד עתה היו במבנה ברחוב חתם סופר בב"ב, העתיקו את המבנה לבניין 'שערי ציון' ברחוב עזרא, בימים אלו נערכים במקום שיפוצים נרחבים לקראת הזמן החדש שיחל בתחילת שבוע הבא. 40 בחורים יחלו את הזמן החדש בשיעור א'. ולקראתו יגיע האדמו"ר מנדבורנה למעמד פתיחת הזמן בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יוסף צבי רכניצר. האדמו"ר ימסור לבחורים שיחת הכנה לקראת הזמן החדש ולקראת הימים הקדושים. בניין זה אף צפוי לשמש את ה'הכנסת אורחים' בחודש תשרי ובחגים, לאחר שבניין החסידות בקרית נדבורנה צר מלהכיל את האורחים הבאים להסתופף במקום.

הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים, רבם של חסידי סאטמר בירושלים, קבע חיזוק גדול בישיבה גדולה של סאטמר: החל מהזמן החדש, יתקיים סדר פאר טוגסט לבני שיעור ג' שעולים כעת לקיבוץ. הבחורים יעלו לשיעור ד', עם סדרים מיוחדים של שיטת 'זכרו', בשבתות יחל הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים לסעוד יחד עם בחורי הישיבה. בנוסף חבורת 'תפארת בחורים' סאטמר עוברים מביהמ"ד ברח' אוהלי יוסף לבניין רמ"א ברחוב כי טוב - שם ישהו באופן זמני.

בישיבה הכלל חסידית 'אורייתא' בירושלים בראשות ראש השיבה הגאון רבי חיים שמרלר, לראשונה לא נערכה הזמן הזה הרשמה, עקב צפיפות בחורים לא נכנסו השנה בחורים והוחלט שההרשמה תתקיים לחודש חשון. כמו"כ מונה בישיבה משגיח חדש לפנה"צ הרה"ג רבי דוד קאפף, ששימש כר"מ בישיבה בעיון. שיפוצים נרחבים נערכו בחודש אב בישיבה לקראת הזמן החדש. בישיבה צפויים להתחתן מזמן אלול עד חנוכה 26 בחורים, שיפנו מעט מקום.

בישיבת 'כוכב מיעקב' טשעבין בירושלים שם אין בין הזמנים כלל, עם התקנת הטלפונים בכל חדר בישיבה מונה ר"מ חדש הרב הגאון רבי טוביה ליברמן, ששימש עד עתה כר"מ בישיבת 'תורת חיים', כאשר ב'תורת חיים' עצמה שיעור ג' מתחבר עם הקיבוץ ושלש פעמים בשבוע יתקיים שיעור בהיכל הישיבה ע"י ראש הישיבה הגאון רבי דב וייס. משגיח חדש הצטרף לישיבה הרב אשר ישעיה רוזנפלד.

בני הישיבה הגדולה 'טשכנוב' בירושלים ששהו עד עתה במבנה ברחוב עזרת תורה, לאחר שהמבנה צר מלהכיל, עוברים לזמן אלול לבניין מוסדות קאליב ברחוב חנה בשיכון חב"ד. בישיבה לומדת קבוצת בחורים גדולה מחסידות נדבורנה י-ם, עם תקנות מיוחדות, בין התקנות של האדמו"ר - ללבוש 'משקפי פלסטיק', בימים אלו מחולקים לבחורים שוברים לחנות המשקפיים הופמן שברחוב צפניה, שם כל בחור שעולה לישיבה גדולה ולובש משקפיים ירכוש משקפי פלסטיק בהוראות האדמו"ר, שגם הוא הולך עם כאלו משקפיים.

עוד ישיבה שעוברת מקום היה הישיבה גדולה הכלל חסידית 'נועם אלימלך' שבראשות הרב משה בוקשפן, עוברת משכונת הר שמואל למבנה בליפתא.

ישיבה גדולה 'קוידנוב'‏ בראשות האדמו"ר מקוידנוב, תיפתח לאחר שעד עתה הייתה רק ישיבה קטנה ברחוב מהרש"ל בבני ברק וזכתה להצלחה. הישיבה תיפתח עם צוות נרחב ושלושים בחורים בשיעור א', והיא תשכון ברחוב חתם סופר בב"ב. ביום ראשון הקרוב יתקיים מעמד תחילת הזמן בשילוב הקמת הישיבה בראשות האדמו"ר מקוידינוב שיערוך מעמד 'לחיים'.

ישיבה כלל חסידית לצעירים נפתחה לקראת אלול תחת השם 'תורת אברהם' - שומרי אמונים, בראשות האדמו"ר משומרי אמונים מב"ב, לישיבה התקבלו 20 בחורים, חלק גדול מבני החסידות ברחוב שפת אמת‏ בב"ב, הישיבה תוקם בסמוך לבניין המוסדות ברחוב מהרש"ל 24, עם צוות נרחב בהנהלת הרב הירשמן. לקראת יומא דהילולא הרביעי של האדמו"ר בעל ה'חוקי חיים' זיע"א, החל ביום רביעי הקרוב, ייצאו בחסידות בקמפיין 'הושיבו ישיבה על קברו', להשתתף ליטול חלק בהוצאות החזקת הישיבה שהוקמה על שמו.

ישיבה כלל חסידית לצעירים נפתחה אף היא במוסדות 'חזון נחום' ושם ילמדו בשפת האידיש, הישיבה מצטרפת לרשת הישיבות של 'חזון נחום' שכבר קיימות - ישיבה גדולה בשיכון ה' וישיבה קטנה ברחוב מהרש"ל. הישיבה החדשה תשכון במבנה ברחוב בן יעקב בעיר בב"ב, שם שכנה עד כה ישיבת 'מנחת יצחק'.
עולם הישיבות זמן אלול חידושים ישיבות בחורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד