י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

זכות השתיקה: החרדים החליטו לא להגיב פומבית לסערת הרכבת

עשרות צעירי יש עתיד, המחנה הציוני ומר"צ יצאו להפגין נגד ראש הממשלה על החלטתו למנוע את חילולי השבת • בליכוד קוראים לנתניהו להימנע מפיטורי ישראל כץ • האופוזיציה גייסה חתימות לדיון חירום • והחרדים מעדיפים לשתוק בינתיים

ליצמן וגפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ליצמן וגפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נמשכת הסערה סביב ביטול עבודות הרכבת בשבת: שר האוצר משה כחלון התייחס לראשונה לפרשה ואמר כי אסור לפגוע בסטטוס קוו. במקביל, פעילי האופוזיציה הפגינו הערב (מוצ"ש) בתל אביב בעקבות החלטת ראש הממשלה, ואילו במפלגות החרדיות קיבלו החלטה אסטרטגית שלא להגיב לעת עתה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בקרב ראשי המפלגות החרדיות התקבלה ההחלטה שלא להתראיין לכלי התקשורת בנושא עבודות הרכבת בשבת, כדי שלא להגביר את הלהבות.

גורם חרדי בכיר אומר הערב לבחדרי חרדים כי "אם החרדים יגבו כעת את ראש הממשלה נתניהו בתקשורת, נתניהו יפגע מזה גם תקשורתית וגם פוליטית וציבורית, ואנחנו לא רוצים להיות שם ולהחליש את נתניהו אחרי שהוא קיבל החלטה חשובה - להפסיק את העבודות בשבת." הגורם הוסיף כי "החרדים משאירים כעת את הזירה לנתניהו וישראל כץ ברמה הפוליטית. השיח החרדי מיותר".

שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו ובו כתב כי "מצער שעימות פוליטי אישי מביא לפגיעה באזרחי המדינה. אסור לפגוע בסטטוס קוו".

"מצער שעימות פוליטי אישי פנים מפלגתי הביא לפגיעה מיותרת באזרחי המדינה הנזקקים לתחבורה ציבורית סדירה. אני קורא לכל הצדדים לשמר את הסטטוס קוו שהיה נהוג ולהימנע מכל פגיעה בו. מעבר לכל עימות פוליטי עומדים אזרחים שזכאים לקבל שירותים תקינים תוך התחשבות ממשית באיכות חייהם ובצרכי החיים עצמם", ציין כחלון.

בליכוד נחלצים להגנת כץ
סגנית יו"ר הכנסת חה"כ נאוה בוקר אמרה הערב כי "ראש הממשלה ושר התחבורה יחד, הם שילוב מנצח עבור תנועת הליכוד ועם ישראל כולו. השר ישראל כ״ץ הוא שר בכיר ופופולרי שעושה עבודה מצויינת והוא מוערך מאוד על ידי כלל הציבור וכך גם לגבי ראש הממשלה שתמיכתו האדירה בציבור מורגשת היטב. כפי ששילוב זה הוכיח את עצמו בעבר, במהפכות חיוביות שנעשו כמעט בכל תחומי חיינו, עליהם גם כעת לשים את המחלוקות בצד ולמצוא את הדרך לעבודה משותפת כשטובת עם ישראל בראש מעייניהם. אני בטוחה שהשמועות על פיטוריו של השר ישראל כ"ץ אינן נכונות ולכל היותר מקורן במוחו הקודח של השמאל, שמנסה שוב בדרך חדשה לאיים על השלטון, כשברור לכל שאין לו מה להציע לציבור חוץ מקצת רעש וצלצולים".

ח"כ אורן חזן (הליכוד) קרא הערב לראש הממשלה "להפסיק עם ההשתלחויות בשר ישראל כץ. הוא לא אויב. המשך המריבות הפנימיות יפגע בליכוד, יפגע בך ויביא לבחירות ולסיום כהונתך כראש הממשלה. איך אדוני מצפה שהציבור ייתן בנו את אמונו, אם אנחנו מצטיירים כמי שכל הזמן רבים?" תהה חזן.

בנוסף, בשל המשבר החליט יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן לדחות את נסיעתו לחו״ל שהייתה מתוכננת למחר. ח״כ ביטן היה אמור לצאת במשלחת של הסוכנות היהודית לקהילות היהודיות בארה״ב ובקנדה, אך כאמור הודיע כי לא יצא.

ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, הגיב בראיון לדנה ויס ב"חדשות סוף השבוע" של חדשות 2 ואמר כי "שר התחבורה יצר ויזם משבר כדי לפגוע בראש הממשלה, בתפקוד הממשלה וכדי לסכסך בין ראש הממשלה לחרדים על גבם של הנוסעים. עקבות מעשיו ברורות".

עוד הוסיף הורוביץ כי "כץ ניסה לעשות פוטש בליכוד וכשנכשל גרם במכוון לפגיעה קשה בחיילים וביתר הנוסעים ברכבת למטרות פוליטיות". לדבריו, "כץ אסף את ראשי הסיעות החרדיות והסביר שלא תהיינה עבודות (לא חיוניות) בשבת אך אחר הציף את השוק בעבודות שהוא יודע שאי אפשר לבצען".

"רה"מ ניסה למנוע את המשבר אך ישראל כץ דחף כל הזמן את המשבר קדימה. ביום רביעי שר התחבורה אישר להוריד שבע עשרה עבודות שהוא טען שאינן הכרחיות. אתמול אחר הצהריים הוא הורה לבצע את אותן עבודות. נושא הקשר והשקיפות בין מה שמשרד התחבורה ומשרד העבודה - ראוי שייבדק. לא ייתכן שנגלה שההיתרים שמבקשים כדי לעבוד בשבת אינם מדויקים ואינם נכונים" .

לדברי הורוביץ, רה"מ נתניהו עשה הכל כדי להימנע מפגיעה בנוסעים והורה בין השאר על הפעלת מערך הסעות לחיילים במוצאי שבת וביום ראשון בבוקר.

השמאל מפגין: "כניעה לחרדים"
במקביל, פעילי המחנה הציוני, יש עתיד ומרצ, וחברי הכנסת של המפלגות, הפגינו הערב מול משרדי הנהלת רכבת ישראל בתל אביב, זאת במחאה על החלטת נתניהו "להיכנע לדרישת הסיעות החרדיות" כהגדרתם, ולהפסיק את עבודות הרכבת בשבת.

יו״ר סיעת מרצ בכנסת, אילן גילאון, גייס 25 חתימות מקרב מפלגות האופוזיציה בדרישה מיו״ר הכנסת לכנס דיון פגרה דחוף בנושא.

ח"כ זהבה גלאון אמרה בהפגנה: ״בית המשפט חייב לשים סוף להשתוללות משולחת הרסן של ראש הממשלה על גבם של אלפי נוסעים. ההחלטה להפסיק את עבודות התשתית ברכבת רגע לפני כניסת השבת ניתנה בלא סמכות, בניגוד לחוק החברות הממשלתיות, ובניגוד להיתרי העבודה שניתנו כדין לעבודה בשבת.״

״נתניהו מתנהל בשתי זירות, הפוליטית הפנים-ליכודית מול ישראל כץ, ובזירה הפוליטית החוץ-ליכודית בכניעתו המבישה למפלגות החרדיות, והכל על גבם של נוסעי הרכבת, שברובם חיילים, לקויי ראייה, צעירים ואנשים שאינם בעלי רכב פרטי ונזקקים לתחבורה ציבורית״, אמרה.
המחנה הציוני הליכוד הפגנה חילולי שבת תחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד