י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מתחילים לסכם שנה: 10 הפוליטיקאים שנבחרו לאנשי השנה, ואלו שלא

פרויקט סיכום שנה ב'בחדרי חרדים': אבי גרינצייג התיישב לדרג את 15 הח"כים והשרים החרדים לפי רמת ההישגים בשנה האחרונה • ספוילר: הפתעות מחוץ לעשירייה הפותחת, קרב צמוד בין פרוש לליצמן ושני ח"כים לא צפויים בצמרת • לא מסכימים? טקבקו

מתחילים לסכם שנה: 10 הפוליטיקאים שנבחרו לאנשי השנה, ואלו שלא

קשה עד בלתי אפשרי לערוך דירוגים מדויקים, שיהיו מקובלים על דעת הכל. עם זאת, במסגרת פרויקט סיכום שנה, לקחתי על עצמי את המשימה לערוך שורת דירוגים של 'אנשי השנה' במגזר החרדי, בפרויקט נרחב שיתפרסם ב'בחדרי חרדים' בהמשכים במהלך השבועות האחרונים של השנה - החל מהיום.

במסגרת הפרק הראשון, נעסוק באלו ששמותיהם מוזכרים שוב ושוב בתקשורת החרדית, שלוחי המגזר לכנסת ולממשלה, ננסה לנמק את הבחירות והמיקומים, וגם להפתיע פה ושם עם תובנות של סיכום שנה ולא כאלה שעולות במבט צר של השבוע האחרון.

לא נכנסו: משולם נהרי (מצד אחד סגן שר הפנים, מצד שני – למה לא שומעים ממך?), יואב בן צור (יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יעיל ופעיל, ועדיין לא בולט לעין), איציק כהן (סגן שר האוצר אבל פעילותו בנושאים חרדים שנויה במחלוקת מרה), מוזס (רכבת למירון - וזהו) וועקנין (יו"ר ועדת האתיקה ובעתיד הלא רחוק פנסיונר של הכנסת).

צילום: דוברות הכנסתצילום: צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

10. יעקב אשר
תפקיד: ח"כ מטעם יהדות התורה

הסיבה לדירוג: העובדה שהצטרף רק בחצי האחרון של השנה לכנסת, משחקת לרעתו של הבולדוזר, עם זאת קל לקבוע בביטחון שבדירוג המסכם לשנת תשע"ז נמצא אותו במקום גבוה בהרבה.

הישגים ואזכורים בולטים: ארגון ומינוף ועידת דגל התורה עד לכניסתו לכנסת, מאבק מתמשך למען פתרון דיור למגזר

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

9. דוד אזולאי
תפקיד: ח"כ ושר הדתות מטעם ש"ס

הסיבה לדירוג: הכישלון המתמשך של ש"ס במינוי רבנים נזקף 'לזכותו', את ההצלחה במינוי דיינים, שגם היא יחסית כשמדובר בש"ס, לקח יו"ר הסיעה. לזכותו ייאמר שידיו די כבולות ואין לו יותר מדי עצמאות, לחובתו ייאמר שהוא כמעט 'נעלם', וההערכות הרווחות הן כי במערכת הבחירות הקרובה ייפלט מהרשימה, אולי לטובת אחד מיועציו.

הישגים ואזכורים בולטים: לא שאני זוכר.

צילום: הדס פרוש, פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

8. יגאל גואטה
תפקיד: ח"כ מטעם סיעת ש"ס

הסיבה לדירוג: הפה הגדול של ש"ס הובא לכנסת על תקן הבולדוג שלא חושש ממאבקי שכונה, ויצא פעם אחר פעם עם ידו על העליונה, עד שראש הממשלה ביקש אישית מדרעי ש"יוריד אותו ממנו". שבוע אחרי שהצטרף לכנסת הספיק לחולל סנסציות וכותרות, וככל הנראה בדירוג הבא מקומו יטפס למעלה, וגם תפקידו.

הישגים ואזכורים בולטים: נעלי אדידס, מאבק הדמויות על השטרות ומחאת רמי סדן.

צילום: הדס פרוש - פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש - פלאש 90
צילום: הדס פרוש - פלאש 90

7. ישראל אייכלר
תפקיד: ח"כ ויו"ר הועדה לפניות הציבור

הסיבה לדירוג: כמו עמיתו מוזס, אייכלר הוא אחד משני ח"כי אגודה שלא קיבל תפקיד משמעותי ובעל ערך, ועדיין הוא הצליח למנף את הועדה שבראשותו ברמה סבירה, לקיים דיון בשלל נושאים שנוגעים לאזרח הקטן, ועל הדרך לשמר את מאבקיו הבלתי פוסקים באויבי הדת.

הישגים ואזכורים בולטים: מאבקים בסוגיית המעונות ובנשות הכותל, חברותו בועדה למינוי דיינים.

צילום: הדס פרוש, פלאש90צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש90
צילום: הדס פרוש, פלאש90

6. אורי מקלב
תפקיד: ח"כ ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה מטעם יהדות התורה

הסיבה לדירוג: הוא עושה הכול בשקט אבל מפורסם ככתובת לכל פניה מכל סוג. כבר שנים ארוכות שמקלב רוכש לעצמו את המיתוג הנדיר בפוליטיקה של אדם נטול מאבקים ואגו, שעסוק כולו במימוש המובן הפשוט של שליחות למען הכלל. אולי היחיד שדירוג מסוג זה מעניין אותו כקליפת השום, רק שימשיך ככה.

הישגים ואזכורים בולטים: שמו פרץ אך בשבוע האחרון כמי שניהל בחשאי את נושא השבת לאורך החודשים האחרונים מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, מוביל באורח קבע את דירוגי הפעילות בכנסת

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

5. יעקב מרגי
תפקיד: ח"כ ויו"ר ועדת החינוך

הסיבה לדירוג: ממקום 2 טבעי בהנהגת ש"ס ומיועד לתפקיד שר, נדחק מרגי לתפקיד הזוטר לכאורה של ועדת החינוך. למרות זאת, עקף בסיבוב את כל עמיתיו לתנועה למעט היו"ר, הוביל שורה ארוכה של מאבקי אפליה בקבלת ילדים למוסדות חינוך, כולל מאבק בראש העיר החיפאי יונה יהב, ומיצב את עצמו כקולו של הרחוב הש"סי וכנציגם של החרדים העובדים. אולי היחיד שדרעי יתקשה לוותר עליו למרות הרקע הפוליטי.

הישגים ואזכורים בולטים: מאבקי האפליה, המשבר הדיפלומטי בעקבות הביקור באוקראינה, תמיכה בלימודי ליבה.

צילום: Alex Kolomoisky/POOLצילום: צילום: Alex Kolomoisky/POOL
צילום: Alex Kolomoisky/POOL

4. יעקב ליצמן
תפקיד: ח"כ ושר הבריאות מטעם יהדות התורה

הסיבה לדירוג: נכון, במדד פופולאריות השרים הוא מקום ראשון כבר שנה בערך, אבל זה בזכות קריצתו לציבור הכללי וטיפולו בנושאים כמו קנאביס ו-MRI ובהמשך רפורמת הביטוח הסיעודי ומהפכת הקופיקס בבתי חולים שהפכו אותו לשוס בתקשורת החילונית. מנגד, במגזר עצמו שמו נכרך יותר מדי במאבקי קרדיטים ודילים ופחות מדי בעשייה ישירה לטובת בוחריו. נכון, משרד הבריאות מחייב ממלכתיות, אבל כך גם תפקידים אחרים.

הישגים ואזכורים בולטים: קנאביס, MRI, רפורמת ביטוח סיעודי, מחירי המזון בבתי חולים, פרסום מספרי הסלולר של עוזריו, מעורבותו בסכסוך החיפאי ובזיהום האוויר בעיר, המרת קצבאות הילדים לתוכנית חיסכון, העלאת גיל רפורמת השיניים והסכסוך המתמשך עם לפיד.

צילום: יעקב לדרמן פלאש90צילום: צילום: יעקב לדרמן פלאש90
צילום: יעקב לדרמן פלאש90

3. מאיר פרוש
תפקיד: סגן שר החינוך מטעם יהדות התורה

הסיבה לדירוג: הוא אמנם לא נחשב בין שלושת 'ראשי הסיעות', אבל מבין ארבעת ח"כי אגודה היה היחיד שגילה בגרות במימוש החוק הנורבגי והרגעת הרוחות עם הסיעה האחות 'דגל'. בנט מקפיד להצהיר מעל כל במה כי הוא סגנו היעיל ומרכז את החינוך החרדי בידיו – והתוצאות ניכרות בשטח. לא הכול מושלם וורוד, אבל אם תשאלו את מנהלי המוסדות הם יעדיפו לראותו ממשיך בתפקיד. יחד עם זאת, פחות מעורבות בהגדרת הג'ובים למקורבים - תשפר את מעמדו.

הישגים ואזכורים בולטים: ועידת שלומי אמונים, מימוש החוק הנורבגי, ביטול חוק הליבה של לפיד.

צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

2. אריה דרעי
תפקיד: ח"כ ושר הפנים, הפריפריה, הנגב והגליל מטעם ש"ס

הסיבה לדירוג: ארגזים של ביקורות נשפכים כמעט מדי יום על תפקודו של דרעי, אפילו מעריציו מסכימים שלא מדובר באריה של הקדנציה הראשונה. ועדיין, האיש חתום על הנחות בתחבורה ציבורית ובמים וחשמל, מאות מיליוני שקלים שהוזרמו לפריפריה, לישיבות ואף לקעמפים, בחירת דיינים חרדים, אפליה מתקנת לחרדים החפצים לעבוד במשרדי ממשלה ושליטה מוחלטת בתנועה שכמעט התפוררה בקדנציה האחרונה.

הישגים ואזכורים בולטים: הנחה בתחבורה ציבורית, ניסיונות הפיוס בהנהגה הספרדית, בחירת דיינים, פתיחת וכנראה סגירת החקירה נגדו, המעבר ממשרד הכלכלה למשרד הפנים (שנחשף ב'בחדרי'), אפליה מתקנת לחרדים במשרדי ממשלה.

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

1. משה גפני
תפקיד: ח"כ ויו"ר ועדת הכספים מטעם יהדות התורה

הסיבה לדירוג: נדמה כי לא משנה מה יקרה, גפני הוא הקול החרדי האותנטי. בכל מאבק על סוגיה חרדית, גיוס או שבת, כותל או דיינים, שמו יככב בתקשורת החרדית והכללית כנושא הדגל. שורף שעות בויכוחים ופאנלים מיותרים על מאבקי קרדיט, אבל בסופו של דבר מה שחשוב לו זו הכותרת ב'יתד נאמן' שתבשר על עוד תקציב לאברכים. האיש שמינף את תפקיד יו"ר ועדת הכספים לאחד החשובים והמשפיעים במדינת ישראל, אולי היחיד שהכניע פעם אחר פעם את נציגי האוצר וסמל לייצוג החרדי-ישיבתי בכנסת (דבר שמתאפיין גם בעודף הלוחמניות שלו).

הישגים ואזכורים בולטים: מלבד התקציבים לישיבות וביטול חוק הגיוס, שנזקפים במידת מה לכל חברי הכנסת החרדים, קשה להצביע על נושא פנים חרדי שגפני לא חתום על הקרדיט, לפחות כאחד מכמה.
פוליטיקאים יעקב ליצמן מאיר פרוש אריה דרעי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד