ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אסון החניון: שני הרוגים כבר חולצו, חשש לחיי חמישה נוספים

נמשכות פעולות החילוץ במתחם חניון הברזל בתל אביב, שקרס הבוקר על עשרות עובדים • לבתי החולים הגיעו עד כה 24 פצועים, ובנוסף, חולצו מההריסות שתי גופות • במקום עדיין חמישה נעדרים כאשר עם שניים מהם דעך הקשר שנוצר

אסון החניון: שני הרוגים כבר חולצו, חשש לחיי חמישה נוספים
רועי אלימה פלאש 90

ככל שחולף הזמן, גובר החשש לחייהם של חמשת הנעדרים והסיכוי לחילוצם בחיים הולך ופוחת. במהלך הדממה של האתר, נשמעו קולות ואותות חיים משני לכודים נוספים, אך בהמשך דעך הקשר ונותק.

מוקדם יותר היום (ב) אירע האסון באתר בנייה שנמצא באחריות חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל וממוקם בצומת הרחובות הברזל והנחושת בתל אביב. במקום נבנה חניון תת קרקעי בעומק של ארבע קומות, והבוקר, מעט לאחר השעה 10:20, טרקטור נסע על גבי המבנה - והוא החל לקרוס פנימה. עשרות העובדים שהיו במבנה נלכדו, חלקם הצליחו לצאת בכוחות עצמם ואחרים נשארו תקועים.

בשלב הראשוני הוכרז על אירוע רב נפגעים, וכוחות גדולים של מגן דוד אדום, איחוד הצלה, כיבוי אש ומשטרה הגיעו למקום. עד כה פונו 24 נפגעים, בהם פצוע קשה, פצועים בינוני וקל. עם תום פעולות החילוץ הראשוניות, הוזעקו למקום המחלצים של פיקוד העורף שקיבלו אחריות על האירוע, הצליחו לחלץ מספר נפגעים נוספים בחיים וכן חילצו עד כה שני גופות של הרוגים.


צילום: חדשות בזמן, איחוד הצלה, פסגת המעודכנים, מד"א, כב"ה ומשטרת ישראל

"נעשים ניסיונות איתור של שבעה לכודים המפוזרים במספר מקומות בין ההריסות" אמר ראש מחלקת מיגון פיקוד העורף, אלוף משנה גולן ואך. "חלק מהלכודים הם בקומה התחתונה וקשה להגיע אליהם. פעולות החילוץ מורכבות ואני מעריך שהם ייערכו עוד שעות ארוכות. יש עדיין סכנת קריסה".

הנעדרים לכודים ברובם ככל הנראה בקומת התחתונה, מינוס ארבע, לשם יש קושי רב להגיע. למחלצים של פיקוד העורף, יש נסיון רב באירועים דומים. ראשית, הם מצטרפים לכל משלחת ישראלית לרחבי העולם במקומות בהם מתרחשת רעידת אדמה, וכמובן גם עורכים מספר תרגילים יזומים במהלך כל שנה.

חילוץ בני אדם מתוך הריסות הוא תהליך איטי וזהיר, כאשר כל פעולה עלולה לגרום לקריסה נוספת שמסכנת הן את המחלץ והן את הלכוד. לצורך כך ההליך כולו מתנהל באיטיות ובזהירות המתבקשת. על מנת לחתור לכיוונו של לכוד, משתיקים את כל האתר, וממתינים לשמוע קולות ואותות חיים של אנשים, שבמקרה הטוב לכודים בכיס אוויר דוגמת חדר מדרגות ובמקרה הפחות טוב נמצאים בחדר שנהרס חלקית.

בשעה זו (15:25) במהלך הדממה של האתר, נשמעו אותות חיים של שני אנשים לכודים מקרקעית החניון ההרוס, וצוותי חילוץ של פיקוד הוערף פועלים על מנת לחלצם.

ככל שנוקפות השעות, מצבו של אדם שנמצא במעמקי האדמה הולך ומחריף, האוויר מלא באבק שמקשה על הנשימה ובמידה והאדם פצוע כוחותיו הולכים ואוזלים. אמצעי נוסף בהם משתמשים מחלצי פיקוד העורף, הוא כלבי הרחה של יחידת עוקץ, להם יש יכולת זיהוי והרחה גבוהים מאוד, יותר מאשר לבן אדם, ובמידה והם מזהים ריח של אדם, הם מסמנים למפעיליהם על מנת שיתחילו לחפור באיזור בו נמצא הלכוד.

החילוץ עצמו נעשה גם בכלי הנדסה גדולים אך בעיקר בכלים קטנים שאינם יכולים להזיק יותר מידי ולזעזע את המבנה - שרעוע בלאו הכי - ולהזיק עוד יותר לאדם שנמצא לכוד מתחת להריסות. נעשה שימוש גם באמצעים פשוטים כמו את חפירה, פטישים ועוד.

למרות המורכבות הקשה של החילוץ והזמן הארוך שיכול לקחת עד לסיום החילוץ, בפיקוד העורף עדיין מעריכים כי ישנם סיכויים לאתר אנשים חיים מתחת לאדמה.

זירת האירוע: צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר ורועי אלימה - פלאש 90



































































































































פיקוד העורף חילוץ גופות נעדרים הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד