י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הכירו בחרדים כבני-מיעוטים • הצעת חוק של חברון

חבל על שם התואר, אבל זו מסתמנת כדרכו היחידה של הציבור החרדי לקבל זכויות בסיסיות מהמדינה: חינוך, תעסוקה – ואפילו אפליה מתקנת • ויש הוכחה: המגזר הערבי

חברון גרנביץ
חברון גרנביץ



עם קום מדינת ישראל, הצהיר בית המשפט העליון כי היסוד החברתי עליו תושתת המדינה יהיה: "קיום שוויון זכויות חברתי גמור לכלל תושבי המדינה". על-פי ההצהרה, כל תושבי המדינה, לרבות בני המיעוטים, יזכו לשוויון זכויות מלא בפני החוק: שוויון פוליטי (זכות לבחור ולהיבחר לכנסת), שוויון חברתי ושוויון הזדמנויות בכל תחומי החברה במדינה.

אם לא די בכך, מנסחי מגילת העצמאות ומפרשיה כתבו כי מדינת ישראל תעניק חופש דת, חופש מצפון, לשון, חינוך ותרבות לכל אזרחיה, ללא הבדל דת וגזע.

מדינת ישראל, בנדיבותה הרבה, לא הסתפקה במתן חירות בלבד. מייסדיה החליטו לאפשר ל'בני המיעוטים', דהיינו הערבים, לקיים מערכות חינוך נפרדות, הממומנות על ידי המדינה ומשלם המיסים הישראלי. גם הרשויות מכירות במעמד המיוחד של השפה הערבית וכן באוטונומיה דתית ובמונופול דתי ואף מממנות לבני המיעוטים מוסדות דתיים וצורכי דת.

ואכן, במשך שישים ושלוש שנים מקפידה מדינת ישראל לקיים את הנאמר והמובטח בהידור רב. כל ממשלות ישראל, על שריהן ויועציהן, לא הפילו סעיף מסעיפי ההבטחה הזו.

כאילו אין דאגות אחרות, המדינה אינה שוקטת על שמריה ועוסקת שוב ושוב בתיקון האפליה של 'בני המיעוטים'.

בשנת 1993, החליטה ועדת השרים לענייני תיאום ומנהל: להוסיף במשרדי הממשלה 120 משרות לעובדים מהמגזר הערבי. בשנת 2000 תיקנה הכנסת את חוק החברות הממשלתיות והוסיפה דרישה להבטחת ייצוג הולם ל'בני המיעוטים'.

בית המשפט העליון הוציא במהלך השנים פסקי דין שונים, התומכים עקרונית בהעדפה מתקנת כלפי הערבים ובני המיעוטים ואף מינה אנשים שתפקידם לעקוב אחר יישום ההחלטה.

כמו נטע זר

אל תטעו לחשוב. כל הנאמר לעיל, הובטח אך ורק לציבור הערבי החי במדינת ישראל. מעולם עולם לא הבטיחו את גן העדן הנ"ל למיליון יהודים חובשי כיפה, המוגדרים על-פי חוק כאזרחי ותושבי מדינת ישראל.

יחס הרשויות כלפי תושבי המדינה המוגדרים 'חרדים', מעולם לא היה גרוע יותר.

בזמן שאנו נאלצים להתחנן בכדי ליהנות מזכויות מינימאליות כפי שמקבל אחרון הערבים במדינה, התקשורת הכללית מנצלת את המצב, זורעת הרס, מטמיעה שנאה ואנטישמיות ומתבטאת במילים הלקוחות מאירופה של שנות השלושים כלפי כל אדם חובש כיפה הדורש את זכויותיו מהמדינה שבה הוא חי.

כך, במשך עשרות שנים, חי הציבור החרדי במדינה כנטע זר בעיני הרשויות במדינה ואף לא זכה להכרה של 'מיעוטים'.

• • •

מעל גבי במה מכובדת זו, ברצוני לפנות בבקשה אל כל חברי-הכנסת המייצגים יחד מיליון נפש שומרי תורה ומצוות: גבשו הצעת חוק שתביא להכרה חוקית של המדינה בכל אדם דתי וחרדי כ'בן מיעוטים' לכל דבר ועניין.

חבל אולי על שם התואר שידבק בנו כ'בני מיעוטים', אבל נראה שרק כך נזכה לקבל את זכויותינו המינימאליות מהמדינה.

רק כך נוכל לעמוד בתורי הביטוח הלאומי מבלי שיסננו לעברינו "אוכלי חינם".

רק כך נוכל לחנך את ילדינו במוסדות החינוך ולהחליט בעצמנו על התכנים הנלמדים בלי התערבותו של משרד החינוך, שהרי החוק יאסור עליו זאת.

רק כך, איש לא יוכל להתלונן על בתי הספר המלמדים ביידיש, שהרי החוק קובע כי 'בני המיעוטים' יכולים לדבר בשפתם.

גם בית המשפט העליון ישמור עלינו וידאג כל ימיו ל"אפליה מתקנת". ואולי גם נוכל לקבל משרות ממשלתיות וציבוריות כמו בני המיעוטים, ללא הגבלת רמת משכל או עבר צבאי.

לא משנה איך תקראו לנו, לא משנה מה יהיה צבעה של תעודת הזהות שתנפיקו עבורנו. רק בהגדרתנו כבני מיעוטים, נוכל לשבת בטח בארצנו בזכות ולא בחסד.

טורו של חברון גרנביץ' מופיע ב'קו עיתונות' וב'בחדרי חרדים'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד