כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"לא ישנתי 30 שעות"; כתב 'בחדרי' באתר האסון

כתב "בחדרי חרדים" הצטרף לכוחות החילוץ באתר קריסת החניון בתל אביב ומביא תיעוד מבפנים - המחלץ שלא ישן 30 שעות והתקלח במרכז הרפואי וחילוץ גופת אחד הלכודים • מיוחד

כתב "בחדרי חרדים" באתר האסון
כתב "בחדרי חרדים" באתר האסון

יממה לאחר קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב, יצאתי לאיזור ההרס כמתנדב יחידת החילוץ של זק"א על מנת לסייע לצוותי בשטח.

לאחר שעברתי את המחסום המשטרתי, נכנסתי לאיזור המגודר המקיף את אתר העבודה, במרכזו בור ענק - חלל שלושת הקומות שקרסו. מלמעלה ראיתי עשרות אנשי פיקוד העורף הפועלים ללא הפסקה, עבודה ידנית, כלי הנדסה קטנים, כלבי הרחה של 'עוקץ' ועוד.



איך יורדים? ישנו חדר מדרגות מסודר שלא נהרס עם קריסת ארבעת הקומות. בכניסה, לאחר שחבשתי קסדת הגנה על הראש וסרבל עבודה, החיילת בכניסה רשמה את שמי כמו כל אדם שנכנס, על מנת שבמידה ותהיה קריסה נוספת, שידעו מי נכנס ומי יצא.

בחדר המדרגות ירדתי כאשר מידי פעם אני מבחין בעמודי תמיכה שהציבו אנשי פיקוד העורף על מנת למנוע חס ושלום קריסה. קומה אחר קומה ירדתי עד לקומה מינוס 3, שם יצאתי למקום שהיה פעם חניון. עם הגעתי למקום פגשתי את חיים אוטמזגין, מפקד יחידת החילוץ של זק"א המשמש כאיש מילואים ביחידת החילוץ הצה"לית.



"אין כאן זמן למשחקים" אומרים לי בכניסה, "תן את המקסימום שלך". לנגד עיניי ראיתי שלוש קומות, או יותר נכון מה שנותר מהם. הקריסה, כך מסתבר, לא ממש איפשרה למי שהיה בפנים להספיק לצאת החוצה. בשלב הראשוני קרסה התקרה של הקומה העליונה, ושניות לאחר מכן קרסו התקרות של שלושת הקומות התחתונות.

מי ששהה בקומות התחתונות נותר קבור, על פי עדויות של אלו שחולצו בחיים. לדבריהם, הם שמעו 'בום' חזק, אך לא הבינו מה בדיוק קרה. מהרגע שהחלה הקריסה של שלושת הקומות הנוספות, היה להם מקסימום 10 שניות לברוח, מה שאומר שהם הצליחו להתרחק במקסימום כחמישה מטרים בלבד עד שנלכדו.



פחות משעה לאחר קריסת החניון אתמול, צוותי חילוץ והצלה של פיקוד העורף, לוחמים מגדודים רם ותבור, הוקפצו לזירה בצפון ת"א לאיתור וחילוץ לכודים. שעות לאחר מכן, האחריות על הפעילות בתוך אתר ההרס עברה מהמשטרה לצה"ל כך שהם אלה שקובעים את מדיניות האיתור והחילוץ. עד כה, אותרו שלושה גופות של הרוגים במהלך פעולות האיתור והם חולצו. כעת נמשכות פעולות האיתור לשלושת הנעדרים הנוספים.

במהלך עבודתי באתר ההרס, פינוי חול ואבנים באמצעות פטיש חציבה וקידוח, את חפירה ועוד, שוחחתי עם אוטמזגין. כל עוד דיברנו על נושא האיתור והחילוץ הוא היה צלול, ברור ושולט בכל דבר. כששאלתי אותו בעניין אחר ענה לי "כבר למעלה מ-30 שעות אני כאן באתר, אין לי ראש לדברים אחרים עכשיו". מתברר שהוא טרם הלך לישון מאז התרחשות האסון.



"לפנות בוקר לאחר השעה 4:00 נכנסתי למתקן רפואי סמוך, שם התקלחתי. מגבת? התנגבתי בנייר שהיה שם.. עזוב. תן לנו לאתר את שלושת הנעדרים ואז יהיה לי זמן להתפנק". תוך כדי, הצליחו אנשי יחידת החילוץ של פיקוד העורף (היחצ"א) לחשוף שכבה נוספת בתקרת הקומה הרביעת ולהגיע לגופה שהתגלתה כבר אתמול אך נוצר קושי לחלצה.

לאחר עבודה של שעות ארוכות וחשיפת שכבה אחר שכבה, ניסור ברזלים, קידוח בבטון ופינוי האבנים והחול, נחשפה לחלוטין גופת ההרוג אך עדיין היה קושי לחלצה. מתנדב זק"א רועי סלמון, במשך כחצי שעה ברצף הצליח להסיר את המכשולים הרבים, איש יחצ"א נכנס מתחת להריסות לעבר הקומה התחתונה ויחד עם הצוות מלמעלה הצלחנו להוציא את המנוח, לעטוף אותו בשקית זק"א ולהעבירו לחלל הקומה מינוס 3.



"אנו אנשי צה"ל, יחידת החילוץ של פיקוד העורף וזק"א מבקשים ממך מחילה, ואפשר שלא עשינו לפי כבודך, אבל עשינו הכל כמנהג ארצנו הקדושה" אמר אוטמזגין לפני שהמנוח הועלה אל מחוץ לאתר, "אנחנו נעשה את המקסימום כלי להביא לקבורה איתך כל טיפת דם שלך. היה מליץ יושר עבור כל ישראל. לך בשלום ותנוח על משכבך בשלום, ותעמד לגורלך לקץ הימים". לאחר מכן הגופה הועברה אל אנשי המז"פ (זיהוי פלילי) של המשטרה.

העבודה באתר לא מומלצת בכלל, בטח שלא ללא אמצעי מיגון. הגופה השלישית אותה חשפו אנשי יחצ"א, מעליה - בגובה הרחוב, תלוייות שני לוחות בטון שכל רגע נתון עלולות להתנתק וליפול מטה - על אנשי החילוץ. "מי שלא עובד על החילוץ שיתרחק" הזהירו המפקדים ללא הרף. העבודה הפיזית היא קשה לכל אדם, לכן בכל זמן קצר מתחלפים ומחליפים משמרות.

אם חשבתי שעבודת יחצ"א לחוד ועבודת זק"א לחוד, התברר לי במהלך השהות באתר כי אוטמזגין מוכר לכל אנשי יחידת החילוץ באתר, כולם פועלים יחד בשיתוף פעולה יוצא דופן. מתנדבי יחידת החילוץ של זק"א פועלים יחד עם אנשי יחצ"א.




























רמת החייל חניון קריסה זקא חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד