כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

סערת ענק במוזיקה החסידית: מאבק איתנים על לחן בן הרבי

עולם המוזיקה החסידית סוער: מלחמות כבוד, אגו, מקצועיות ולא מעט כסף - אלו הדברים שעומדים במרכזו של מאבק יצרי בין המוזיקאי פנחס ביכלר ומקהלת 'מלכות', לזמר מנדי וויס ומקהלת 'נרננה', על לחן של בן הרבי • כל הפרטים

פנחס ביכלר ומנדי וויס
פנחס ביכלר ומנדי וויס

כזה מאבק על לחן לא זכור הרבה זמן במוזיקה החסידית. משני הצדדים עומדים מוזיקאים מוכשרים ובעל שם, זמרים, מקהלות, ילדי פלא וקלידנים.

הלחן שעומד במרכז הוויכוח הוא "והנה ה' ניצב עליו", אותו כתב המשפיע הרה"צ רבי אשר ישעיה רוזנבוים, בנו של האדמו"ר מזוטשקא וחתנו של האדמו"ר משאץ. המשפיע כותב שירים ולחנים רבים, אולם הלחן האמור, "והנה ה' ניצב עליו", הצליח לחדור את תקרת הזכוכית ולהיות מושר בחצרות אדמו"רים רבים.

לפני מספר חודשים זיהו בעלי מנגנים מוכשרים כי לשיר יש פוטנציאל גדול יותר והחליטו לעבד את היצירה ולהקליט אותה באופן מקצועי, מה שיצר מלחמה יצרית, מאבקים על כבוד, אגו, מקצועיות ולא מעט כסף.

המאבק על הלחן ניטש בין שני צדדים: מצד אחד עומדים המוזיקאי פנחס ביכלר ומקהלת "מלכות", יחד עם הסולן יענקי דסקל וילד הפלא דודי פולק. מהצד השני נמצאים הזמר מנדי וויס, הקלידן שמוליק לוטרמן ומקהלת "נרננה" בניצוחו של מאסטרו יעקב רוזמרין ובניהולו של רובי טאוב.

שני הצדדים אמנם נאבקים על אותו הלחן, אולם בעוד ביכלר ו"מלכות" הולכים על גרסת שמע בלבד - וויס, לוטרמן ו'נרננה' הלכו על כל הקופה והחליטו להשקיע בהפקת קליפ ענק, אותו הם סיימו לצלם ולערוך זה לא מכבר.

אך כאן העסק התחיל להסתבך. מבדיקת "בחדרי חרדים" מתברר כי ביכלר, מנצחה של "מלכות", גילה לפני מספר שבועות כי הלחן עליו הוא עובד מחודש אייר נמצא אף הוא בשלבי צילום ועריכה מתקדמים אצל מוזיקאים נוספים, מה שגרם לו ליצור קשר ולבקש שיפסיקו מיידית את הצילומים.

בקשתו של ביכלר לא התקבלה אצל וויס. "אני לא אמור לגנוז לחן שאני עובד על צילומי הקליפ שלו כל כך קשה. אני לא איש של מלחמות ומאבקים. אני לא רוצה להרוס לאף אחד את הפרנסה, אבל אני משקיע ימים כלילות על הקליפ הזה", אומר וויס.

על אף זאת, בשלב הזה סוכם בין הצדדים כי על מנת שלא לפגוע האחד בעבודתו של השני, יתואם בצורה מסודרת מועד ההשקה. לטענת מקורביו של וויס, הסיכום כלל אי פרסומו של השיר או של חלק ממנו, עד למועד האמור. ב"מלכות", לעומת זאת, מתכחשים לטענה: "זה השיר שלנו, קיבלנו אותו מהמלחין עצמו. לא דובר על טעימה או על דבר דומה. דובר על השיר עצמו, ואנחנו עומדים בהסכם".

המשפיע הרב אשר ישעיה רוזנבוים. צילום: שוקי לררצילום: המשפיע הרב אשר ישעיה רוזנבוים. צילום: שוקי לרר
המשפיע הרב אשר ישעיה רוזנבוים. צילום: שוקי לרר

בהתאם לטענת המקהלה הפופולארית, לפני כשבוע שלח פישל רוזנפלד, איש יחסי הציבור של מקהלת "מלכות", הודעה לעיתונות, ובה צורפה טעימה מהשיר, עליו עובדים ב"מלכות". בהודעה נאמר כי "לאחרונה תפס אחד מלחניו 'והנה ה' ניצב עליו' תאוצה, ומזה כמה חודשים הוא זוכה לעלות על שולחנותיהם של גדולי האדמורי"ם בארץ ובחו"ל, כאשר במקביל הוא עושה דרכו היישר אל אולמי השמחות ובמות החתונות".

בשלב הזה מתייחס רוזנפלד למתחרים: "אלא שכאן גילה המשפיע למורת רוחו, כי הניגון הופך לחומר שאינו ביד היוצר. כל זמר וכל אמן, עושה בו כאוות נפשו לטוב ולמוטב, השיר מאבד מחינו ומטהרתו וגרסאות נפוצות לו כהנה וכהנה"

רוזנפלד מסיים: "לשם כך פנה המלחין אל המעבד והמנצח פנחס ביכלר ואל בעל המנגן יענקי דסקל והפקיד בידיהם את המלאכה הגדולה, כאשר בימים אלו נמצאת ההפקה בישורת האחרונה, עליה תהיה חתומה מקהלת הדגל החסידית – מקהלת 'מלכות' ויענקי דסקל, כאשר גם ילד הפלא דוד פולק נוטל חלק בהפקה".


הטעימה מההקלטה של "מלכות"

וויס קיבל בתדהמה את עניין הפצת חלקו של השיר. מבחינתו היה סיכום ברור על נצירה הרמטית של הנשק, והפצת הטעימה על ידי רוזנפלד מפרה באופן בוטה את הסיכום הזה. וויס, שנפגע מהמהלך, החליט להשיב בצעד יח"צני משלו, והפיץ אתמול (שלישי) טעימה בת 15 שניות מהקליפ, אליה צורפה ההודעה הבאה: "והנה השם ניצב עליו..." בימי הרחמים והסליחות כאשר המילים האלה מקבלים משמעות מיוחדת החלטנו לצלם קליפ ללחן המרטיט שחיבר אותו הרה"צ ר' אשר ישעיה רוזנבוים שליט"א ולהגיש אותו לציבור".


הטעימה מהקליפ של וויס ונרננה

"אך היות ותוך כדי צילומים התוודע כי כבר עמלים על השיר הזה אנשים שהשקיעו על זה כסף וזמן רב וביקשו מאתנו לא להוציא לפני שהגרסה הרשמית יוצאת החלטנו מפאת הכבוד והשלום להמתין ולהוציאו לאחר מכן".

וויס חותם: "הנה לכם טעימה מתוך הקליפ אשר יראה אור בימים הקרובים, וכבר אמר הכתוב "לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום".
והנה ה' ניצב עליו לחן המריבה בן הרבי מקהלת מלכות מנדי וויס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד