כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ח"כ וקנין מאיים: "אשבש אישור חוק ההסדרים"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון דחוף בשביתת החקלאים • בבסיס המחלוקת: במשרד הפנים טוענים למחסור של כ-1,500 עובדים, והחקלאים מדברים על כ-,5000

ח"כ יצחק ועקנין. צילום: יעקב נחומי
ח"כ יצחק ועקנין. צילום: יעקב נחומי

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה, לבקשת ח"כ יצחק וקנין, דיון דחוף בשביתת החקלאים, שהחלה בתחילת השבוע. ח"כ וקנין, שניהל את הישיבה, אמר: "המחסור הצפוי וההשלכות שעלולות להיות לו בעיקר על השכבות החלשות חייבו את קיום הדיון הדחוף בנושא".

הדיון עסק במחלוקת שבין החקלאים לנציגי משרדי הממשלה, הפנים והאוצר, בדבר מתווה הפחתת מספר העובדים הזרים בחקלאות. בפתח הדיון ביקש ח"כ וקנין לקבל ממשרד הפנים נתונים על מספר העובדים הזרים בחקלאות.

אהרון ברזאני, מרשות ההגירה במשרד הפנים השיב, כי לפי נתוני המשרד כיום עובדים בחקלאות 23,356 עובדים זרים ועוד 814 עובדים נמצאים בדרך ארצה. לדבריו, 622 מעסיקים לא ביקשו השלמות של עובדים זרים במקום כאלה שעזבו, ולפי נתוני המשרד קיים חוסר של כ-1,055 עובדים בלבד. לטענתו, יחד עם העובדים שעזבו ולא נתבקשו אחרים במקומם עומד המחסור על כ-1,500 עובדים.

החקלאים טענו מנגד, כי זה לא המצב בשטח. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ח"כ לשעבר אבשלום וילן, אמר כי ב-2009 היה מחסור של כ-4,700 עובדים והיום עומד המחזור על כ-5,000. לדבריו, החקלאים משלמים אגרות תמורת העובדים שמסתכמות ב-165-200 מיליון שקל. "הפער נוצר מכשלים בירוקראטיים והחקלאים הם שמשלמים את המחיר", הוסיף וילן.

מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, אמר כי לפי ההסכם אמור היה לקום צוות שיבדוק את יישומו ויוכל להפעיל שיקול דעת במקרה שיתבקשו שינויים. לדבריו, הצוות הזה לא הוקם. ח"כ שי חרמש וחבר הכנסת כרמל שאמה אמרו כי הבעיה היא שההסכמים שנחתמו עם החקלאים לא מקוימים.

רכזת פנים ועובדים זרים באוצר, קרן טרנר, השיבה לחקלאים ואמרה שלא מדובר במדיניות רק של האוצר אלא במדיניות הגירה ממשלתית. "ישבנו עם החקלאים ב-10 בנובמבר וסיכמנו שיקום צוות שיבחן את הבעיות, כשהפערים להבנתנו עומדים על פחות מ-2,000 עובדים", אמרה טרנר. "אבל למחרת החקלאים החליטו על שביתה".

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, אמר כי "החקלאים למדו מהמדינה איך להפר הסכמים". לדבריו, החקלאות בישראל לא תעמוד במתווה הפחתת העובדים הזרים. "אם צד אחד הפר את ההסכם אז הוא בטל ומבוטל", הוסיף יפרח, "וששר האוצר לא יאיים עלינו בהורדת מכסים כי המחיר של להביא לפה עגבנייה הוא 12 שקל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד