כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האזינו: מחותן הרב ברלנד מתייחס לראשונה לפרשה

הרב יהושע בער רובינשטיין, אביו של ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ומחותנו של הרב אליעזר ברלנד, מתייחס לראשונה לפרשה: "אני לא יודע מה קורה בזמן האחרון, ובגיל שמונים זה פלאי פלאים. אי אפשר לקחת את כל הדברים הטובים שעשה" • האזינו

הרב ברלנד (יונתן זינדל, פלאש 90)
הרב ברלנד (יונתן זינדל, פלאש 90)



על רקע הסערה בקהילת "שובו ובנים" ובחסידות ברלסב סביב פרשת הרב ברלנד, אברך מברסלב התקשר לאחרונה לרב יהושע בער רובינשטיין, אביו של ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ומחותנו של הרב אליעזר ברלנד, וביקש את התייחסותו לפרשה.

לידי "בחדרי חרדים" הגיעה הקלטת השיחה, בה מתייחס הרב רובינשטיין לראשונה לפרשה. הרב רובינשטיין נשמע חצוי בדעתו סביב הפרשה, כאשר מצד אחד אומר כי אין אפשרות לקחת את כל הזכויות והמעשים הטובים שעשה הרב ברלנד ומן הצד השני הוא לא מצליח להבין את מעשיו בשנים האחרונות.



שואל: שלום זה הרב רובינשטיין?

הרב רובינשטיין: כן

שואל: מדבר כאן אברך, רציתי לדבר עם הרב איזה כמה דקות, זה אפשרי?

הרב רובינשטיין: בנושא?

שואל: בנושא כל מה שקורה, המצב הכואב שקורה לאחרונה בברסלב, רציתי לשמוע ממכם קצת לקבל חיזוק

הרב רובינשטיין: אני לא בר סמכא

שואל: אבל בכל זאת הרי אתם ראיתם את אנ"ש מהדור הקודם, את ר' שמואל שפירא, ואנחנו כל הזמן גדלנו על הסיפורים שלכם שסיפרתם שר' שמואל שפירא באמצע הלילה במירון ביער לא רצה לפתוח את העיניים, שלא להיכשל אנחנו חסידי ברסלב הצעירים אמנם, אבל היה לנו מאד קשר לכל הסיפור של ר' לייזר ברלנד, לאורות, ולתפילות בניגונים, והרגשנו שיש כאן עובד ה' כמו ר' אברהם ב"ר נחמן, אבל פתאום אנחנו רואים כאן סיפורים במשפחה, שהם לא בגדר שמועות, וגם אנחנו רואים דברים מאד מצמררים שיש עליהם עדויות, וגם אצלנו במשפחה קרו דברים.

"כואב לנו שמצד אחד אנחנו רואים מה קורה עם ברסלב, אנחנו רוצים לקבל חיות ואנחנו רואים יהודי כמוך שליווה את כל אנ"ש את ר' הערש לייב ליפל, את ר' משה בורשטיין את כל אנ"ש הכשרים. ואתם ממשיכים כזה לללכת איתו ולתמוך בו ולהגיד שהוא צדיק אמת, בזמן שבתוך הישיבה שלו הם אומרים (על המעשים שלו) שאין לו שום תאווה, דברים שלא ראינו אצל ר' שמואל שפירא, וכל מיני הנהגות של פרישות שהוא הנהיג נגד התורה, וכל מיני דברים שזה לא הדעת של רבינו הק', אז רציתי לדעת איך אתם בתור יהודי באמת כשר, יהודי שראה את כל אנ"ש, איך אתם רואים את כל הדברים האלה?



הרב יהושוע רובינשטייןצילום: הרב יהושוע רובינשטיין
הרב יהושוע רובינשטיין


הרב רובינשטיין: אני אגיד לך את האמת אני לא יודע מה להגיד לך, קודם כל מה שנוגע לברסלב זה דבר לחוד, תלך עם כל הסיפורים של ר' שמואל שפירא ור' הערש לייב ליפל, ואת הדברים הטובים של ר' לייזר בוודאי שזה לא גורע, כל הזכויות שיש לו ויש לו זכויות יותר מאחרים, הזכויות נשארים זכויות, נכון?

שואל: כן, וודאי

הרב רובינשטיין: התפילות הפועליות והשיעורים והתלמידים, הכל נשאר. זה יהיה לו, אף אחד לא יכול להוציא ממנו. עובדה שאני מכיר אותו 55 שנה ולא ראינו אף פעם דברים כאלה, ולא שמענו. ורק ראינו קדושה וקדושה וקדושה, וכל השיעורים היה על קדושה, ועובדה שיש לו השפעה עד היום על זה. אני לא יודע מה קורה בזמן האחרון, ודרך אגב זה רק בזמן האחרון כל הדברים האלו, ובגיל שמונים זה פלאי פלאים, והוא אדם שהוא, איך אמר לי חסיד תולדות אהרן, חסיד תולדות אהרן רציני אמר לי אתמול עליו שהוא אדם שהוא מעל מעל... טוב, אין לנו תירוצים על זה, אני לא יודע, אני גם שמעתי מה שאתה שמעת.

שואל: אני יודע סיפורים, אני לא רוצה לדבר

הרב רובינשטיין: אני יודע סיפורים, ואני גם שמעתי סיפורים, זה מאד מוזר, זה מאד מוזר, אין לי תרוץ לזה, אבל זה לא נוגע אלינו, זאת אומרת... זה שובר זה שובר.

שואל: אני באמת שומע מה שאתם אומרים, אבל פתאום אני מסתכל על כל ההנהגות שהוא נתן, אני יתן לך דוגמא של פרישות וכו', איך אני מסתכל על כל ההנהגות שלו.

הרב רובינשטיין: אז תעזוב אותו, אז תעזוב אותו, תהיה ברסלב, אל תדבר עליו, זה סתם כי אסור לדבר על אף אחד, מישהו מחייב אותך ללכת אחריו, קיבלת ממנו דברים טובים תלך עם זה, דברים שליליים תעזוב, אני אומר לך גלוי".

"הקלטת ערוכה"

מ"שובו בנים" נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "שוב אותו עבריין מורשע משקר על רבנים ומקליט אותם בעורמה ואח"כ עורך את ההקלטות ומפרסם אותם בצורה שאנשים יבינו דברים הפוכים ממה שהרבנים מנסים להשמיע. הרב רובינשטיין כמו רובם המכריע של רבני ומשפיעי ברסלב, מכיר את הרב ברלנד עשרות בשנים ומדגיש בשיחה שאין דומה לו בקדושה תורה תפילה ועבודת השם ושזה הדבר הכי מוזר לטעון על אדם כזה שפתאום בגיל שמונים יעשה דברים כאלה.

"לא עולה בדעתו להאמין לעלילות הדם המכוערות האלה וכאשר רואה שאותו אדם עיקש מנסה להוציא ממנו דיבורים מסויימים הוא מקיים בו את הפסוק "ענה כסיל כאיוולתו" ותו לא מידי".
הרב אליעזר ברלנד הרב יהושוע רובינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד