י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בדיקת "בחדרי חרדים": מאבקי תקציב מכוערים על גב הילדים שלכם

שערוריית הצהרונים • שנת הלימודים כבר החלה, אך עשרות אלפי ילדים בערים החרדיות עדיין לא נכנסו לצהרונים וההורים סובלים. בדיקת "בחדרי חרדים" מגלה: הסיבה - מאבקי תקציב בין העיריות, משרד החינוך ומנהלי המוסדות על גב הילדים • כל הפרטים

אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)
אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)

שנת הלימודים כבר החלה, אך עשרות אלפי ילדים בערים החרדיות עדיין לא נכנסו לצהרונים, ההורים סובלים והכאוס חוגג. מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי הסיבה לשערורייה נעוצה במאבקי תקציב בין העיריות, משרד החינוך ומנהלי המוסדות, כל זאת על גב הילדים וההורים.

ל"בחדרי חרדים, נודע כי ממשרד עו"ד שנשכר על ידי 'אגוד הבעלויות' במטרה לטפל באופן מוחלט בבעיית הצהרונים, נשלח אתמול (רביעי) מכתב למשרד החינוך, בו פורטו סעיפי הלקויות בשיטת הצהרונים הפועלת כיום. המטרה היא לחולל מהפכה בנושא שתחזיר למנהלי המוסדות את השליטה גם בשעות של הצהרון, המופעל על ידי זכיין חיצוני.

מבדיקה מעמיקה ומעדויות רבות שנאספו במערכת 'בחדרי חרדים' בשבועות האחרונים, עשרות אלפי הורים מתוסכלים וכועסים מחפשים בימים אלו מענה לדרישה הבסיסית שלהם - צהרונים לילדים. היום הבטיחו מנהלי המוסדות להוציא מכתב להורים ובו הסבר על דרכי פעולתם למען הפעלת הצהרונים גם השנה.

ברחבי הערים החרדיות - בני ברק, בית שמש, מודיעין עילית ואלעד, נפתחו גני הילדים כשאין להם מסגרת המשך, מהשעה אחת וחצי ועד השעה ארבע – שעת הצהרונים, להם נזקקים ההורים העובדים וגם אלו שלא, אך נעזרים בשירות זה.

הורים רבים הוציאו את הכסף מכסם שעבר אל הזכיין שמפעיל את הצהרון, התשלום נגבה, אך השירות לא ניתן. הבעיה? מנהלי מוסדות רבים סירבו לאשר שימוש במבני הגן ובתי הספר שלהם – לצורך הפעלת הצהרון.

כעסם של ההורים, למרבה הפלא, אינו מופנה הפעם אל עבר מנהלי המוסדות, שהפכו למעשה לפנים הרעות של הסיפור, משום שהם מבינים שיש כאן מישהו אחר שנושא באחריות, אם כי לא ברור להם מיהו.

לטענת מנהלי המוסדות שמנהלים מאבק בנושא, אין באפשרותם לממן את הצהרונים מכסם. מדוע הם מממנים אותם? בהתחשב בעובדה שהזכיין הוא זה שמקבל את הכסף, אך השירות מתקיים במבנה של מנהלי המוסדות, הם אלו שמשלמים את החשמל במקום, את החומרים שהילדים משתמשים בהם וסופגים את הנזקים והלכלוך הנורא שנשאר מדי יום במקום.

"אם אני נותנת שירות – מדוע עלי לעשות זאת ללא תמורה, ואפילו לספוג עבורו הפסדים"? שואלת מנהלת אחד מבתי הספר, ואליה מצטרפים מנהלים ומנהלות נוספים. מנגד, ההורים הכועסים, דורשים, ובצדק, פתרון מעשי. הפינג פונג בין משרד החינוך לרשויות ולמנהלי המוסדות, אינו מעניין אותם. "לא ייתכן ששילמתי כסף לזכיין, ידעתי שאני מסודרת, ופתאום אני מגלה שלילד שלי אין צהרון. 7.9 ואני מממנת צהרון פרטי בנוסף לכסף שכבר שילמתי לצהרון", אומרת לבחדרי חרדים אם מיואשת.

כידוע, מדי יום מגיעים ילדים לגנים בשעה 7:30 בבוקר ושוהים בגן עד השעה 13:20 – או 13:30. בשעה זו מסתיים הגן רשמית ומתחיל צהרון. המוסד כבר אינו אחראי, לכאורה, על מה שמתרחש במקום, הצוות מתחלף, המוסד רק מאפשר את קיום הצהרון באותו מקום שהילדים ממילא נמצאים בו, כדי לאפשר נוחות מקסימאלית.

מדוע אם כן אי אפשר לקיים יום לימוד ארוך עם אותו צוות גננות/סייעות, ועל ידי אותו מוסד? מדוע עד השעה 13:30 משרד החינוך סומך ידיו על אותו מוסד שמחנך את הילדים, ומשעה זו ואילך, הוא דורש ספק חיצוני? האבסורד הגדול יותר בסיפור הזה, הוא שמוסד אינו יכול להפעיל צהרון אצלו, אך יכול להירשם כזכיין להפעלת צהרון במוסד אחר. לדוגמה מרכז גני ילדים של ש"ס לא מפעיל באופן ישיר את הצהרונים, אלא מפעיל אותם דרך עמותת 'אל המעיין' שמשמשת את אותם אנשים.

גורמים במשרד החינוך עמם שוחחנו הסבירו כי המדינה מעוניינת שמערכת הצהרונים תהיה בהפרדה מלאה ממערכת החינוך הרגילה ועל כן בוצע המהלך דרך העיריות ולא דרך משרד החינוך. לדברי הגורמים, משרד החינוך מעביר את הכספים לעיריות וכל הנושא נמצא באחריותם.

משרד החינוך מעביר כשמונה אחוזים עבור תקורה לרשות המקומית. העיריות גובות עבור ההוצאות שלהן כ-2%, משם הכסף עובר למשכ"ל שלוקח לעצמו כ-4.5% ואת היתר מעבירים לזכיין, שלא נותר כמעט עם כסף. מנהלי המוסדות נשארים עם כלום.

במשך שנים אפשרו מנהלי המוסדות לקיים את הצהרונים במוסדותיהם, כאשר הם סופגים את הבלגן והלכלוך, את העובדה שיש חוקים לגננות של הבוקר, שלא בהכרח מתקיימים גם בצהריים. "בגן אצלנו יש גננת שהנהיגה את שיטת החינוך שלה בכך שספרים משמשים את הילדות רק בפינת הספריה, זה הגיוני? ובכן, מסתבר שהבחורה שהגיעה לצהרון – מאפשרת לילדות לקרוא בספרים ברחבי הגן, ואינה בודקת את ניקיונם ושלמותם ואף לא את העובדה שאינם חוזרים למקום", משתפת מנהלת כואבת. "בבוקר הגננת צריכה להבין שיש צורך לנסות להסביר לילדות את החוקים מחדש – זה הגיוני"?

"ומה לגבי העובדה שהגננות מגיעות ומבקשות קצת כסף כדי לקנות דברים להעסיק את הילדים בשעות הצהריים הלא פשוטות"?

למנהלי המוסדות נמאס, והחליטו להתאגד ולדרוש: או שתסמכו עלינו ותתנו לנו להפעיל את הצהרונים, או שתשלמו עבור מה שאנחנו משלמים מכיסנו. לצורך כך שכרו גם עורכי הדין יורם בר סלע ועדי גלאס מירושלים ויש בכוונתם להילחם. במכתב ששלחו אגוד הבעלות למשרד החינוך וחברי כנסת, והתריעו על הבעיה כבר לפני כארבעה חודשים, הם שואלים בעיקר: מדוע? מדוע הצהרונים מופעלים בצורה קלוקלת שמסירה אחריות מכל הנוגעים בחינוכם ובשמירה על ביטחונם של הילדים בשעות הבוקר, שיש בידם רישיון הפעלה וצוות חינוכי שנבדק והתקבל (ולא כל בחורה בת 18 יכולה לבוא ולתת שעת בייביסיטר בצהרון – ש.ח) מדוע הכסף נופל בין המתווכים השונים במקום להגיע ישירות למי שמפעיל את הגן?

עם זאת, לדברי הגורמים במשרד החינוך עמם שוחחנו, מנהלי המוסדות מרוויחים היטב מהצהרונים מאחר והם יכולים להעניק להורים את השירות. בנוסף, למוסדות מועבר תקציב עבור העשרה, שהוא אמור לכסות גם חלק מהצרכים של הצהרונים.

מי שבינתיים נופלים בין הכיסאות ללא מענה – הם ההורים כמובן, שמבחינתם מנהלי המוסדות אחראיים לשלומם וביטחונם של ילדיהם, וזה אומר מרגע שהילד נכנס לגן ועד שהוא יוצא ממנו. "יש פה עוול בלתי יתואר והוא חייב פתרון מידי, לא מחר, לא היום, אתמול" – מסכם אב כועס ממודיעין עלית.











צהרונים מוסדות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד