ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נתניהו מאשים: "תמיכה בפינוי התנחלויות היא טיהור אתני"

סרטון וידאו הסברתי שפרסם ראש הממשלה מחולל סערה בינלאומית • בסרטון טוען נתניהו כי כשם שאיש לא דורש פינוי ערבים מישראל כך אין לדרוש פינוי מתנחלים משטחי יו"ש • מחלקת המדינה האמריקנית הוציאה הודעת גינוי לדברים

נתניהו. צילום: יאיר סגי, פלאש 90
נתניהו. צילום: יאיר סגי, פלאש 90

סרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (שישי) מצליח לעורר גל של ביקורת מבית ומחוץ, והיום הוא מקבל התייחסות חריפה מאליזבת טרודו - דוברת מחלקת המדינה האמריקנית שהוציאה הודעת גינוי שמגדירה את דבריו של נתניהו כ"אינם ראויים".

בדבריו של נתניהו שנאמרו בשפה האנגלית הוא ניסה לשכנע את העולם, מדוע הימצאותם של היהודים המתיישבים בשומרון ובגדה המערבית – לא מהווה מכשול לשלום, ומאשים את מי שמתנגד להתנחלויות ב"טיהור אתני".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית הגיבה בחומרה ואמרה כי "אנחנו מתנגדים בבירור לטענה לפיה כל מי שמתנגד לפעילות ההתנחלויות או רואה בהן כמכשול לשלום קורא לטיהור אתני של יהודים מאזור הגדה המערבית, אנחנו מאמינים כי השימוש במונח טיהור אתני אינו ראוי ואינו מסייע".



בתחילת דבריו אמר נתניהו כי "רבים מכם שמעו את הטענה שהקהילות היהודיות ביהודה ושומרון, הגדה המערבית, מהוות מכשול לשלום, הרעיון הזה תמיד היה תמוה בעיניי, מאחר שאיש לא יטען ברצינות שקרוב לשני מיליון הערבים שחיים בתוך ישראל מהווים מכשול לשלום. כיוון שזה לא נכון - נהפוך הוא. הגיוון בישראל הוא סימן לפתיחותה ולנכונותה לשלום. אולם ההנהגה הפלסטינית דורשת מדינה פלסטינית בתנאי מקדים אחד: בלי יהודים. יש לכך ביטוי: הוא נקרא טיהור אתני".

"הדרישה הזו מקוממת", הוסיף ראש הממשלה, "זה אף מקומם יותר שהעולם לא חושב שהיא מקוממת. יש מדינות 'נאורות' שאפילו מקדמות את השערורייה הזו. שאלו את עצמכם: האם הייתם מקבלים טיהור אתני במדינה שלכם? טריטוריה ללא יהודים, ללא היספנים, ללא שחורים? ממתי צרות אופקים מהווה בסיס לשלום? ברגע זה ילדים יהודים בבתי ספר ביהודה ושומרון משחקים בארגזי החול עם חבריהם. האם הנוכחות שלהם הופכת את השלום לבלתי אפשרי? אני לא חושב כך".

"אני חושב שמה שהופך את השלום לבלתי אפשרי הוא חוסר סובלנות כלפי אחרים, חברות שמכבדות את כל האנשים הן אלה שרודפות שלום", האשים, "חברות שדורשות טיהור אתני אינן רודפות שלום. אני רואה בעיני רוחי מזרח תיכון שבו ערבים ויהודים צעירים לומדים יחד, עובדים יחד וחיים יחד זה לצד זה בשלום".

בסיום דבריו אמר נתניהו כי "האזור שלנו צריך יותר סובלנות, ולא פחות. לכן בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו אומר שיהודים לא יכולים לחיות במקום כלשהו, ודאי בארץ אבותיהם, חישבו לרגע על ההשלכות. טיהור אתני למען השלום זה מגוחך. הגיע הזמן שמישהו יאמר זאת והנה אמרתי זאת".

גם בישראל ספג נתניהו ביקורת. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר כי "ראש ממשלת ישראל החליט ללכת צעד נוסף, בבניית מציאות מדומיינת. נתניהו מתחיל לעטוף את סרבנות השלום שלו בשיח ליברלי ריק. הוא מעמיק את המשטר הצבאי והדיכוי בשטחים הכבושים תוך רדיפת קבוצות בתוך מדינת ישראל, ובראשן המיעוט הלאומי הערבי, אך מדבר על סובלנות ושלום. הפעם בחוצפה ובלי להתבלבל הוא משתמש במושג חדש מבחינתו - טיהור אתני".
נתניהו התנחלויות פינוי טיהור אתני מחלקת המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד